Pages

 

Wednesday, July 28, 2010

Bazaar Nur Ramadhan Carrefour

0 comments






Last minute punya projek , baru dapat untuk manage Bazaar Ramadhan di 5 buah Pasaraya Carrefour . Untuk memohon sila ke : http://www.bazaar-carrefour.blogspot.com/






Read more...

Monday, July 26, 2010

[ Berpersatuan ] Penubuhan Persatuan Idea dan UsahaNiaga Malaysia

0 comments

Penubuhan Persatuan Idea & Usahaniaga Malaysia @ Malaysian Entrepreneur And Ideas Association ( MEIAS ) yang telah berjaya mewujudkan Bazaar@Maeps tetapi gagal di daftarkan dan tergendala proses pendaftarannya akan kembali diteruskan.

Beberapa penambahbaikan akan dilakukan dengan membuat perlantikan baru dan gerak kerja yang baru. Objektif persatuan ini sudah begitu jelas dan telah pun membuktikan kejayaannya namun gagal dari segi pendaftaran ke pendaftar pertubuhan. Disebabkan masalah teknikal.


Read more...

[ Surat ] Coretan Buat Ayahanda Tercinta

0 comments


Surat Buat Ayah Yang Tercinta


Kepada : Taharim Bin Hassan
Dari : Ibnu Taharim ( Anakmu )


Assalamualaikum wth,


Kabare pak-a ma-e, adek-adek dan kabeh seng enek nak kampong. Pa- a seng aku kasihi, Aku jalok maaf akeh-akeh karo pa-a wes suwi aku ngak injoh ngomong karo pa-a , aku ngak koyo wong seng lain, seng seneng arok nalipon pa-a selalu nang kampung. Uduk aku lali atau ngak kangen karo pa-a. Kasih sayang ku karo pa-a ambek ma-a tetap koyo biyen. Cuma aku sak iki wes ngak koyo biyen.


Aku wes jadi wong lain, wong seng terpaksa ngolek duit seng akeh, tanggungan ku okeh pak. Aku perlukno akeh duit untuk nyetelno okeh bendo.


Duit seng aku nyilih karo pa-a pun aku wurong balekno. Aku malu karo pa-a pasal iku. Iyolah patutte aku seng nolong pa-a tapi , aku pulak seng jalok tolong karo pa-a.


Pak aku njalok restu karo pa-a untuk gawe bendo-bendo seng aku rancange. Restu seko pa-a aku perluno banget. Aku orak enek sopo-sopo nang kene senga ku injoh ketemu, memang enek kakang sampek telu nang kene, tapi aku ngerti depa ngak gelem nemui aku , iyolah , aku wes ngak penting kot , mungkin jugak depa wes ngak gelem ngurusin aku nang kene.


Pak aku cuma jalok ngapura seko pa-a, aku doak no pa waras wae. Aku bener-bener sayang karo pa-a ambek ma-a.


Salam seko aku seng koyo ngene iki.


Ibnu Taharim

26/7/2010 Taman Equine , Serdang
Read more...

[ Peluang Perniagaan ] Produk Makanan Segera Baru..

0 comments

Produk baru ini akan memasuki pasaran malaysia pada bulan Oktober 2010 , produk keluaran tempatan yang akan menemui pengguna dan penggemar makanan segera ini adalah produk yang 100% menggunakan bahan-bahan, teknologi,tenaga dan kemahiran tempatan.



Produk yang di inovasi dari produk sedia serta di tambah nilai dengan menu dan citarasa baru, diharap akan menjadi produk berjenama setanding dengan KFC,McD dan lain-lain.


Produk ini akan menemui pengguna di seluruh negara secara berperingkat-peringkat dan akan berada di pasaran lembah kelang terlebih dahulu.



Peluang kepada peniaga-peniaga dan usahawan untuk mendapatkan franchaise produk ini dengan modal permulaan serendah RM3000. Produk yang telah dipatentkan ini akan menjadi produk jenama tempatan yang terlaris insyaAllah.



Produk ini telah menjalankan ujikaji pelanggan dan pasaran sejak tahun 2008. Dan ternyata ianya sangat menepati kehendak semua lapisan pengguna.




Nantikan kemunculannya.
Read more...

Sunday, July 25, 2010

Papa semakin parah ?..wang semakin lelah..

0 comments
kalian rampas subsidi kami, entah ke mana dibawa lari
kalian beritahu, wang mesti dicatu, kita menuju maju...
kalian kata: jika tidak, semua menderita, habis harta negara...
kalian berbahasa: bukan barang naik harga, cuma subsidi turun sahaja...

kami orang desa, mungkin tidak pandai kira berjuta-juta...
kami orang kecil kota, mungkin tiada sedemikian harta...
jika kalian tipu sebegitu, biasanya kami diam selalu...
tapi dapatkah kami dibohongi, tentang suapan saban hari?

apalah yang dapat diberitahu anak ke sekolah?
papa semakin parah? wang semakin lelah?
jika semalam berlauk, hari cuma berkuah...
kerana kerajaan kita sedang susah?
maka subsidi kita terpaksa diserah...
jika semalam kau makan sepinggan, hari ini saparuh
kerana barang makin angkuh, wang papa makin rapuh...
apa yang dapat dibisik pada anak berkopiah ke madrasah?
makananmu sayang, sebahagiannya sudah hilang...
jika mereka bertanya siapa yang bawa lari
kepada siapa patut kami tuding jari?
janganlah nanti mereka membenci pertiwi...
akibat pencuri harta bumi rakyat marhaen ini..
atau kami jadi insan curang...
kami beritahu; cuma subsidi sahaja yang kurang?
tiada apa yang hilang, nanti akan datang wang melayang...

dengar sini wahai yang tidak memijak bumi!
pernahkah kalian mengintipi kehidupan kami...
pernahkah kalian ngerti makna derita dan susah hati...
kami yang semput bagai melukut di kota kedekut
kami yang bekerja hingga senja di desa yang makin terseksa
bertarung nyawa dan masa, menghitung setiap belanja

pernahkah kau merasa?
rumah bocor yang lanjut usia...
baju dan kasut anak yang koyak
tinggal dalam rumah yang berasak-asak
siang kami sebak, malam kami sesak...

sedangkan kalian manusia angkasa...
istana permata dibina, kereta berjuta dirasa...
elaun di serata, dari isteri sehingga seluruh keluarga...
hidangan istimewa, konon meraya kemakmuran negara...

tapi kami masih di sini..di teratak ini...
dengan lauk semalam..
dengan hidangan yang tidak bertalam...
dengan rumah yang suram...
dengan wang yang hampir padam...

tiada istana lawa...tiada kereta berharga...
tiada layanan diraja..tiada baju bergaya
tiada kediaman menteri...tiada hidangan vip...
tiada persen di sana-sini...tiada bahagian anak dan bini...

tiba-tiba kalian kata: kamilah beban negara...
aduhai celaka bahasa yang kalian guna...
kalian yang belasah, kami yang bersalah...
kalian buat untung, hutang kami tanggung...
kalian mewah melimpah, kami susah parah
kalian hilangkan wang, poket kami yang terbang...
kalian bina istana, rumah kami jadi mangsa...
kalian makan isi, kami dijadikan abdi...

lantas, kalian rampas lagi subsidi...
ke mana wang itu pergi nanti?
jika kalian berhati suci, wajib mengganti buat kami...
jika tidak pun buat gula konon merbahaya
mengapa tidak beras diturun harga?
jika tidak untuk minyak kereta...
mengapa tambang tidak potong sahaja...
tapi entah berapa kali janji...
konon: nanti kami ganti, kami ganti, kami ganti...
hari demi hari, ceritanya pun tidak berbunyi lagi...
kami terus termanggu di sini...
kalian juga yang nikmati...
kami hanya menggigit jari...

kembalikanlah kepada kami harta negara...
jangan hanya kalian sahaja yang merasa...

sumber rujukan : Dr Asri
Read more...

Saturday, July 24, 2010

Penguatkuasaan yang Gila..!!?

0 comments

"Negharo ni makin gilo.. Baghu balik dari Pasar Malam Chombung, Ghombau..
Mohd. Noor Likin seorang peniago yang buto (OKU) terpakso ambik lesen perniagaan (Lesen pasar malam:rm120, plet lesen:rm5,deposit pasar malam:rm120,sewaan petak:rm117. Total: RM 362.00) untuk permainan kanak2 & bermain muzik..
Lopeh ni semuo pemintak sodokah pun kono ambik lesen gak.. GILO!!!" (petikan : Norazizi A.Aziz )
Ini sudah mengarut, penguatkuasaan undang-undang yang bukan mengawal atau membantu memakmurkan atau memajukan masyarakat dan rakyat. Tapi yang membebankan rakyat yang tidak berupaya atau orang kurang upaya (OKU).
Penguatkuasaan ini sudah dikira untuk tujuan komersial bukan bertujuan untuk membentuk masyarakat menjadi berdisplin seterusnya menjamin kesejahteraan hidup rakyat biasa.
sumber : NAA
Read more...

Friday, July 23, 2010

Hanya Kuasa Tuhan sahaja boleh menyelamatkan

0 comments
"Disaat-saat kita di hujani dengan peluru, disaat kita berada di titian usang dan jurang, disaat tayar kereta kita tiba-tiba bocor di tengah jalan ketika sedang dalam kelajuan pemanduan, di saat kita terperangkap di dalam runtuhan bangunan yang kita bina sendiri, disaat kita berada dalam kesulitan yang mana sudah tidak nampak sebarang cara dan usaha penyelamatan , HANYA KUASA TUHAN SAHAJA YANG MAMPU MENYELAMATKAN KITA. ITU PUN JIKA TUHAN SAYANGKAN KITA."

IbnuTaharim
Seri Kembangan, Selangor
23 Julai 2010 , 9.22AM
Read more...

Thursday, July 22, 2010

"Di Bantu" yang tidak "Membantu"...Cari yang "membantu' bukan "dibantu"

0 comments
Aku tak tahu nak tulis apa pagi ni. Dah sejam mengadap bende alah ni, Dah sejam jugak leptup aku ni berkelip-kelip.
Nak cerita pasal apa pun tak tau. Nak kata buntu ,mungkin jugak ..ye lah buntu. Nak kata tak ada idea , tak jugak, bersepah-sepah idea kat kepala otak ni.
Dalam banyak-banyak tu, yang lebih menonjol adalah perasaan aku, perasaan bimbang. Bimbang tentang masa depan yang masih tidak menentu. Memanglah kita tak tahu apa yang akan berlaku esok lusa. Tapi jalan yang sebelum ni terang, tiba-tiba jadi gelap..Dalam kegelapan ni tak ada sapa teman, aku sorang saja. Lampu suluh pun tak ada...berjalan dalam gelap ...
Susah sebenarnya aku nak terjemahkan apa yang sebenarnya yang aku alami ketika ini. Macam-macam bermain di fikiran,permainan persoalan demi persoalan yang akhirnya aku sendiri tidak boleh menjawabnya.
Nak luahkan kat sapa pun tak tau? Tak ada kawan pun. Kat blog ini jelah. Kat blog ni pun bukan ada sapa baca pun. Tak apa lah tak ada sapa baca pun tak apalah. Selama 34 tahun aku hidup, kawan cuma ramai di waktu senang aja. Yang masih ada ni pun yang ada pertalian darah aja, itu pun mereka ada masalah mereka sendiri.
Susahkan? Susah nak cari sahabat macam sahabat-sahabat ketika zaman nabi dulu. Ye lah aku nak sahabat macam tu tapi aku tak macam tu.
Dalam kebanyakkan waktu, aku berseorangan diri. Terutama waktu susah. Aku pun tak nak susahkan orang dan gelisahkan orang dengan masalah aku. Memang sepatutnya kena duduk sorang-sorang masa susah.
Dulu ketika senang aku selalu amalkan 'membantu' orang-orang susah dan kawan-kawan ketika susah. Dengan murah dan mudah aku membantu. Ye lah , mana tau kot-kot suatu hari nanti kita 'tersusah'. Manalah tahu kawan-kawan yang dulu minta tolong kat kita boleh bantu. Apa yang berlaku ? tak pun , tak ada pun, ..Dari 'ikhlas' dah bertukar ke' benci' pulak rasanya.
Aku dah tak boleh buat mcm tu agaknya? aku dah tak patut tolong ketika senang, sebab bila susah nanti aku akan berseorangan. Tapi ada guru yang kata " En Mat ko salah tolong orang" tolong orang yang tak tahu menghargai pertolongan. Orang yang tak ada 'roh' persahabatan sejati". Ya mungkin ada benarnya apa yang guru tu beritahu.
Bila bercakap tentang hal kawan ni, ada yang pesan minta aku perbanyakkan kawan yang boleh "membantu", bukan "dibantu". Kerana banyak kawan yang 'dibantu' tak akan 'membantu'.
Aku seakan setuju dengan pesanan itu sekarang. Aku kadang2 jadi macam stress pulak, bila fikir aku yang 'membantu' akhirnya jadi 'buntu' . Penatlah ..
Dan yang paling menyedihkan kebanyakan yang 'dibantu' tapi tidak 'membantu' itu adalah kawan-kawan sebangsa 'seMelayu". Haruskah aku salah 'bangsa' atau itu memang sikap 'bangsa' itu.
Aku penatlah , 10 tahun bersikap begini benar-benar tidak 'membantu'. Aku bukan dilahirkan dalam keluarga yang kaya, maka aku tidak ada backup dari segi harta dan kekayaan. Bila kekayaan yang di perolehi di curahkan dengan 'sikap membantu' tidak mendatangkan apa-apa sehingga kini. Dimana silapnya? Silapnya sikap aku sendiri yang tidak berpada-pada.
Maka carilah yang "Membantu" bukan yang "dibantu"...
IbnuTaharim
Tmn Equine, Serdang
9.44am
Read more...

Tuesday, July 20, 2010

[ Top Search ] Top search menggunakan kata kunci "cara"

0 comments
Keyword atau kata kunci carian yang paling famous di google setakat tahun ini yang menggunakan kata carian "cara".



Jika dilihat trend kata carian seperti yang tertera di graf tersebut perkataan atau maklumat "Cara Bersetubuh" paling banyak di gunakan dan carian tersebut paling tinggi mengatasai kata carian yang lain seperti "Cara Melancap".



Trend pencarian maklumat seperti ini menunjukkan satu fenomena baru berlaku dalam budaya masyarakat negara ini.



Jika dilihat dari kawasan , negeri terengganu mencatatkan bilangan 'pencari' paling tinggi berbanding negeri-negeri lain.
Read more...

Monday, July 19, 2010

Penjualan Baki 40% Kepentingan Dalam MEIAS

0 comments
Penjualan Baki 40% Kepentingan Dalam MEIAS MANAGEMENT













Saya ingin menjual baki 40% kepentingan dalam MEIAS MANAGEMENT dengan nilai RM40,000.00 ( Harga boleh di runding )

MEIAS MANAGEMENT ialah pemegang hak istimewa bagi operasi Bazaar@Maeps di tapak parking 2B , Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS ) - Tapak Pemeran MAHA 2010

MEIAS MANAGEMENT di miliki sepenuhnya oleh bumiputera yang berpengalaman mengendalikan acara.

Maklumat berhubung dengan Tapak Bazaar seperti dalam gambar yang di kepilkan. Untuk maklumat lanjut atau sebarang soalan boleh reply di ruangan komen di bawah.

Bazaar ini telah beroperasi selama setahun dan memiliki seramai lebih kurang 300 peniaga dan tapak bazaar ini memuatkan sebanyak 700 petak niaga.


Bazaar ini mempunyai kemudahan parking pengunjung yang luas dan percuma, disamping kemudahan tandas dan surau. Bazaar ini juga bersebelahan dengan litar Go-kart dan Dritf yang beroperasi setiap malam SABTU , bermula jam 4.00 ptg hingga 12.00 mlm.


Tujuan penjualan baki kepentingan dalam MEIAS oleh saya kerana saya ingin menumpukan dalam bidang lain serta tidak boleh memberikan komitment sepenuhnya dalam MEIAS MANAGEMENT.

Sebarang pertanyaan boleh menghubungi saya atau reply komen box di bawah.

Bazaar@Maeps di akhbar dan TV

Bazaar@Maeps di Utusan Malaysia :
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0718&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kota&pg=wk_01.htm

Bazaar@Maeps di Metro : http://www1.bharian.com.my/Current_News/myMetro/Friday/MetroPlus/20091009133005/Article/print_html
Bazaar@Maesp di Berita Harian : http://2.bp.blogspot.com/_Z5FPROyFkTQ/TAygdtr1zZI/AAAAAAAAAZM/mc-o5PpcC_k/s1600/aku+di+akhbar.jpg

Bazaar@Maeps di TV1 :





En Ahmad Safawi Bin Taharim
MEIAS MANAGEMENT

Read more...

Wang, Duit, Pessa, Money ...di mana ??!!

0 comments

WANG, DUIT ,MONEY, PESSA ..


Dimana? Kalau wang itu tidak ada dalam poket kita, dalam akaun bank kita, dalam almari kita, dalam laci pejabat kita, dalam mesin kira wang kita, pasti wang itu ada kat tempat lain. Wang ada di merata-rata tempat. Yang pastinya wang tak ada di tengah-tengah jalan, di tepi-tepi longkang dan di atas pokok. Wang ada pada tuan empunya wang itu. Wang ada di poket-poket, akaun bank atau peti-peti besi orang di sekeliling kita.


Bagaimana kita nak dapatkan wang , untuk masukkan dalam poket kita, untuk beli makanan , untuk beli prepaid, untuk simpan dalam laci dalam akaun bank kita ?


Ada beberapa cara yang dikenal pasti :


1- Curi ( ambil wang dari orang lain senyap-senyap )

2- Minta ( minta wang dari orang lain dengan cara baik-baik atau paksa )

3- Pinjam ( pinjam wang dari orang lain )

4- Tukar barang atau perkhidmatan ( buat pertukaran barang kita dengan wang orang lain )


Dalam keempat-empat cara di atas mana satu yang paling berisiko ? sudah tentu yang no 1 iaitu 'Curi", mengambil wang dari orang lain dengan cara yang tidak betul, maka risikonya juga 'tidak betul' iaitu mungkin kena 'jail', dihukum penjara sebab ia dinamakan jenayah.


Bagi cara yang no 2, siapa yang begitu mudah nak beri wang kepada kita dengan cara meminta, ditambah kita tiada hubungan dengan orang di sekeliling kita, kecuali 'peminta sedekah' dan 'pengemis'.


Untuk cara yang no 3 pula, ia biasa kita lakukan . Kita biasa meminjam dari orang lain , tetapi untuk meminjam kita kena ada sesuatu yang boleh dipercayai untuk membolehkan orang lain memberi pinjaman kepada kita. Tanpa kepercayaan kita tidak akan dapat pinjaman wang tersebut.


Cara yang keempat adalah cara yang paling popular dimana ini yang sering kita lakukan iaitu mendapatkan wang dari orang lain dengan cara "Pertukaran" barang atau perkhidmatan. Barang tersebut pula mestilah yang di perlukan atau yang dikehendaki oleh yang pemunya wang tersebut. Sekiranya barang yang di tawarkan itu tidak memenuhi kriteria maka tidak pertukaran akan berlaku , atau dalam ertikata yang lain , barang tersebut tidak akan dibeli , dan kita tidak akan mendapat wang tersebut.


Dalam bidang perkhidmatan pula, kita menawarkan kepakaran dalam melakukan sesuatu kerja dan kita di bayar dengan wang setelah melakukan pekerjaan yang sesuai dengan kepakaran yang kita berikan itu.


Ia mungkin boleh di kategorikan dengan istilah 'makan gaji'. Seperti yang banyak orang lakukan sekarang. Bagi yang mendapatkan wang dengan pertukaran 'barang' ia boleh di istilah kan sebagai "peniaga' atau ' ahli perniagaan'. Kerana mencipta dan menawarkan 'barang' yang tidak dimiliki oleh orang lain dengan 'wang' sebagai pertukaran. Nilai pertukaran bergantung kepada nilai wang dan nilai 'barang' itu sendiri.


Kita selalu buntu sekiranya tidak ada wang, tidak ada sumber wang dan kehabisan wang, kita menganggap wang adalah segala-galanya. Tanpa wang kita rasakan kita tidak boleh hidup, ini menjadikan kita hamba kepada wang, kita bangun ,tidor dan segalanya untuk wang. Tanpa wang kita tak ada katil dan tilam yang empuk untuk tidor dengan selesa. Tanpa wang kita tidak boleh beli susu untuk anak kita minum. Tanpa wang kita tidak boleh beli ayam untuk dibuat masak kicap. Begitu juga tanpa wang kita masak kicap tak akan jadi masak kicap tanpa kita beli sebotol kicap yang berharga RM3.00 untuk kicap cap kipas udang.


Semuanya memerlukan wang, ini menjadikan kita kadangkala 'mereng' atau ' biol' akibat memikirkan wang.


Sebenarnya kita boleh juga hidup jika tiada wang, tapi dalam keadaan sekarang kita kelihatan macam sukar untuk hidup tanpa wang...kita perlukan wang yang banyak untuk betul-betul 'hidup'..betul ?


Jika kita bersetuju dengan kenyataan diatas , cuba kita bayangkan bagaimana orang-orang dikampung boleh hidup tanpa wang yang banyak? Berapa ramai antara kita yang mati kerana ketiadaan wang? yang ramai mati adalah kerana mereka membunuh diri mereka sendiri kerana tiada wang...


Wang memang kadangkala memeningkan ,membuntukan dan membosankan....



Read more...

Sunday, July 18, 2010

[ Template ] Template Monster 26033

0 comments

Download Template Monster 26033 from rapidshare megaupload hotfile, Template Monster 26033 torrent download, Template Monster 26033 free full download.


Download link: http://www.getvn.com/templates/5145-template-monster-26033.html#ixzz0u11NlF00
Fast Download: http://www.binverse.com/bnv/DownloadNow.cfm?ap_id=11025

Download Link : http://linkstofile.com/?9266087
Read more...

[ Template ] Joomla JA Rasite Jan 2010 - Flash

0 comments
Download Joomla Template Joomlart JA Rasite Jan 2010 - FLASH Templates from rapidshare megaupload hotfile, Joomla Template Joomlart JA Rasite Jan 2010 - FLASH Templates torrent download, Joomla Template Joomlart JA Rasite Jan 2010 - FLASH Templates free full download.


Download link: http://www.getvn.com/templates/35761-joomla-template-joomlart-ja-rasite-jan-2010-flash-templates.html#ixzz0u10jhOvO
Fast Download: http://www.binverse.com/bnv/DownloadNow.cfm?ap_id=11025



Download Link :


http://hotfile.com/dl/46795327/ee41252/73.Boxedart.Flash.Template.part01.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795335/82ca0e5/73.Boxedart.Flash.Template.part02.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795339/5be6d5a/73.Boxedart.Flash.Template.part03.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795341/dfdd45f/73.Boxedart.Flash.Template.part04.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795342/1d81387/73.Boxedart.Flash.Template.part05.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795344/ee4c59c/73.Boxedart.Flash.Template.part06.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795348/17d3b42/73.Boxedart.Flash.Template.part07.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795349/adea944/73.Boxedart.Flash.Template.part08.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795350/b4fe01d/73.Boxedart.Flash.Template.part09.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795351/5b65cfa/73.Boxedart.Flash.Template.part10.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795354/715e564/73.Boxedart.Flash.Template.part11.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795355/3d181cc/73.Boxedart.Flash.Template.part12.rar.html
http://hotfile.com/dl/46795357/d07ef37/73.Boxedart.Flash.Template.part13.rar.html
Read more...

[ Graphics ] Template Collection

0 comments




Download Link :

http://hotfile.com/dl/43264486/f7fce5e/Template.Collection.Vol.4.part1.rar.html
http://hotfile.com/dl/43264526/a8041d4/Template.Collection.Vol.4.part2.rar.html
http://hotfile.com/dl/43264545/c0bcfb8/Template.Collection.Vol.4.part3.rar.html
http://hotfile.com/dl/43264552/1853661/Template.Collection.Vol.4.part4.rar.html
Read more...

[ Graphics ] 350 Vector Business Cards

0 comments

Download Link :http://hotfile.com/dl/41819080/e2b00a8/gk_350VectorBusinessCards.rar.html
Read more...

Friday, July 16, 2010

[ Kenaikan Harga Minyak ] Siapa yang untung siapa yang rugi ?

0 comments

Walausiapa pun dia ( Anwar ), ada rasionalnya ulasan beliau berhubung isu kenaikan harga bahan bakar dan gula.


Berikut ulasan beliau :



Kenaikan harga petrol, diesel, LPG dan gula adalah tidak bertanggungjawab kerana tidak ada tindakan proaktif untuk menyediakan mekanisme bantuan kepada golongan yang paling terkesan dengan kenaikan ini, sebelum pengumuman dibuat, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.


"Di mana letaknya maruah seorang perdana menteri yang mengambil wang rakyat atas nama penstrukturan subsidi dan digunakan untuk membayar perunding asing seperti APCO sehingga mencecah RM77 juta setahun semata-mata untuk menaikkan imej beliau.

"Sedangkan bayaran kepada APCO itu hampir sama jumlahnya dengan anggaran penjimatan subsidi gula sebanyak RM126 juta (seperti diumumkan PEMANDU)," kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Malah, kesan berganda daripada kenaikan harga tersebut akan memberi tekanan kepada golongan berpendapatan rendah di bawah RM2,000 sebulan, yang mana 75 peratus adalah bumiputra yang kononnya dibela oleh BN, kata Anwar yang juga ketua umum PKR dalam satu kenyataan hari ini.

"Walaupun Dewan Rakyat telah bersidang sejak 7 Jun 2010, pengumuman kenaikan harga petrol, diesel, LPG dan gula langsung tidak dibincangkan di Dewan yang mulia itu.

"Pengumuman ini membuktikan perdana menteri dan kabinetnya tidak menghormati kedudukan Dewan Rakyat sebagai sidang tertinggi yang mewakili rakyat Malaysia.


"Dato' Sri Najib sedar ahli parlimen baik dari Pakatan Rakyat mahupun dari BN, tidak akan menyokong beliau kerana tindakan menaikkan harga tanpa menyediakan bantuan lain kepada rakyat adalah kebijakan yang tidak prihatin terhadap rakyat keseluruhannya," tegas Anwar dalam satu kenyataan hari ini.

Kenaikan harga barangan berkenaan diumumkan oleh perdana menteri dalam satu kenyataan malam tadi, yang menurutnya merupakan langkah pertama program rasionalisasi subsidi secara berperingkat-peringkat mulai hari ini.

Mulai hari ini, petrol RON 95 dan diesel naik 5 sen. RON97 tidak lagi diberikan subsidi. Ia tertakluk kepada apungan secara terkawal.

Manakala harga gula pula naik 25 sen kepada RM1.90, dengan gas LPG naik sebanyak 10 sen sekilogram.

Menurut Anwar, kerajaan persekutuan telah mengumumkan rancangan pemotongan subsidi ini sejak 2008 lagi atas alasan untuk menstrukturkan semula pemberian subsidi agar ia lebih memihak kepada golongan yang memerlukan.

"Sehingga kini, rakyat masih tertunggu-tunggu mekanisme bantuan tersebut. Pada masa yang sama, kenaikan demi kenaikan diumumkan.

"Kenaikan harga gula sebanyak 28 peratus ejak awal tahun ini (kenaikan 20 sen pada 1 Januari 2010, diikuti kenaikan 20 sen berikutnya pada 16 Julai 2010) sudah tentu akan mempunyai kesan kepada harga makanan," tambahnya.

Malah, tegas Anwar, sasaran penjimatan RM750 juta yang diumumkan pejabat perdana menteri adalah sedikit berbanding dengan keborosan dan pembaziran yang berlaku akibat kelalaian BN.


"Semalam, Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa perbelanjaan Jabatan Perdana Menteri telah mencecah RM3.8 bilion pada 2009 dan dijangka mengatasi peruntukan RM3.9 billion bagi 2010. Ini termasuklah perbelanjaan sekretariat mantan perdana menteri dan sekretariat Permata yang dinaungi oleh isteri perdana penteri.

"Malah, penjimatan RM750 juta itu tidak setanding dengan kerugian yang ditanggung rakyat apabila konglomerat milik rakyat iaitu Sime Darby mengalami kerugian sebanyak RM946 juta dan menerima pula pampasan dari kerajaan berjumlah RM700 juta.

"Membebankan rakyat atas alasan mengurangkan defisit dan menggunakan penjimatan untuk menampung keborosan kerajaan seperti ini perlu dihentikan segera," tambahnya.

Pun begitu, katanya, beliau tidak menolak bulat-bulat kaedah penstrukturan semula subsidi untuk memastikan lebih banyak bantuan sampai terus kepada golongan 75 peratus di bawah pendapatan isi rumah RM2,000 sebulan.

"Penjimatan dari pengurangan subsidi sepatutnya disalurkan terus kepada golongan ini melalui mekanisme-mekanisme yang perlu diumumkan serentak dengan kenaikan harga.


"Saya menuntut supaya perdana menteri mengumumkan secepat mungkin bagaimanakah penjimatan RM750 juta ini akan dibelanjakan untuk rakyat.

"Nasihat saya supaya penjimatan ini disalurkan dalam bentuk kenaikan peruntukan untuk institusi pengajian tinggi, pelaburan baru dalam bidang pendidikan dan bantuan kebajikan terus kepada golongan berpendapatan di bawah RM2,000 agar penjimatan itu sampai terus kepada rakyat," tegas Anwar lagi.

Sebelum ini pun, tambahnya, kerajaan telah menggunakan alasan mengurangkan defisit apabila menaikkan harga minyak dan keperluan asas.

Bagaimanapun, tegas Anwar, tindakan itu sedikit pun tidak membantu menyelesaikan masalah defisit negara, malah ia makin meningkat.

"Bagi tahun 2008, di kemuncak kenaikan harga minyak, defisit negara melonjak kepada 4.8 peratus berbanding 3.2 peratus bagi tahun sebelum itu.

"Keadaan ini berlaku kerana kerajaan tidak berdisiplin dan tidak ada iltizam politik untuk menyalurkan penjimatan dari pemotongan subsidi ke sektor-sektor yang benar-benar memerlukan, sedangkan pembaziran dan kerugian terus berlaku," tegasnya.


Sebab itulah, kata Anwar, beliau telah menegaskan berkali-kali bahawa ubat yang paling mujarab untuk memulihkan ekonomi negara adalah reformasi ekonomi yang menyeluruh, bukannya tertumpu kepada golongan lemah semata-mata.

Perdana menteri, tegasnya, tidak boleh meminta rakyat mengubah cara hidup, sedangkan kroni-kroni, ahli politik, golongan elit dan berkepentingan terus menikmati subsidi korporat seperti subsidi gas kepada penjana bebas yang menelan belanja RM18.9 billion setiap tahun, 25 kali ganda lebih besar dari penjimatan akibat potongan subsidi yang diumumkan semalam.

Berikutan itu, Anwar menggariskan empat langkah segera yang perlu diambil oleh perdana menteri untuk meyakinkan rakyat bahawa pengorbanan mereka menanggung harga yang lebih tinggi untuk mengekang defisit adalah berbaloi:

1. Mengumumkan penambahbaikan drastik kepada kaedah dan sistem perolehan yang diamalkan kerajaan agar lebih telus dan mendapatkan nilai terbaik untuk rakyat;

2. Menstrukturkan semula pemberian subsidi gas kepada IPP agar penjimatan ini dapat disalurkan kepada rakyat;

3. Mengawalselia prestasi syarikat berkaitan kerajaan dan agensi yang dipertanggungjawabkan menjaga dana awam bagi mengelakkan kerugian berbillion ringgit yang ditanggung rakyat; dan yang terpenting;

4. Membuktikan keikhlasan dalam perang menentang rasuah dengan menghentikan campur tangan politik di dalam SPRM dan Jabatan Peguam Negara.

"Rakyat akan ternanti-nanti tindakan susulan perdana menteri jika benar BN ikhlas dalam menangani kekusutan ekonomi negara.

"Jika tidak, pengumuman kenaikan harga petrol, diesel, LPG dan gula semalam hanyalah sambungan kepada rentetan penindasan rakyat berpendapatan rendah demi golongan elit dan kroni," tegas Anwar.


sumber : Malaysiakini
Read more...

Thursday, July 15, 2010

[ Percubaan Menjadi Kaya ] - 15/7/2010 10.28PM

0 comments

RK-2010 tidak dijual kepada umum, hanya sebagai sumber rujukan peribadi. Penulis mengambil masa selama 8 tahun untuk menyiapkan RK-2010 dengan mengumpul semua data-data melalui sumber-sumber rujukan rasmi dan tidak rasmi termasuk menemui model-model dan tokoh-tokoh ekonomi.


RK-2010 adalah Rancangan Keluarga dalam tempoh 5 tahun bermula bulan Julai 2010 hingga Jun 2015. RK-2010 meliputi keseluruhan rancangan yang ditulis dan di dokumentasikan sebagai rujukan generasi berkeluarga kini dan masa depan. Ianya adalah tulisan peribadi penulis yang di tulis melalui pengetahuan,pengalaman,rujukan dan pembacaan dalam tempoh 8 tahun. Beliau yang pernah hampir diistiharkan muflis telah membukukan "Pelan Fikiran" dirinya bermula sejak beliau berada di dalam kegawatan, jatidiri , persaudaraan , persahabatan , ekonomi dan kewangan 8 tahun yang lalu.


IbnuTaharim
Putrajaya
Read more...

~ harga petrol, gas dan gula naik....esok..kueh harga baru!!

0 comments
Harga petrol, diesel, gula dan Petroleum Gas Cecair (LPG) naik berkuatkuasa mulai tengah malam ini.

Petrol RON 95 dan diesel naik 5 sen. RON97 tidak lagi diberikan subsidi. Ia tertakluk kepada apungan secara terkawal, dengan harga ditentukan oleh mekanisme harga automatik, berikutan penyelarasan harga subsidi yang diumumkan kerajaan hari ini.

Tidak jelas berapa kenaikan harga RON 97. Tetapi difahamkan harganya naik 5 sen dan akan diselaraskan seterusnya kemudian.

Manakala harga gula pula naik 25 sen kepada RM1.90, dengan gas LPG naik sebanyak 10 sen sekilogram

Kenaikan harga barangan berkenaan diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu pengumuman malam ini.

Menurut perdana menteri, penyelarasan semula harga barangan tersebut akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.

Ia merupakan langkah pertama program rasionalisasi subsidi secara berperingkat-peringkat mulai esok.

Bagaimanapun, tambanya, kerajaan masih membelanjakan kira-kira RM7.82 bilion untuk subsidi bahan api dan gula pada 2010.

Harga bahan api dan gula di Malaysia, tegas Najib, masih antara yang terendah di rantau ini.

Berikut adalah harga baru:

•Petrol RON 95 - RM1.85 seliter.
•Diesel - RM1.75 seliter.
•Gula - RM1.70 sekilogram
•Gas LPG - RM1.85 sekilogram
Berikut adalah harga baru gas:

•Tong 14KG - dari RM24.50 kepada RM25.90 (naik RM1.40)
•Tong 12KG - dari RM21.00 kepada RM22.20 (naik RM1.20)
•Tong 10KG - dari RM17.50 kepada RM18.50 (naik RM1.00)
Sementara itu, Berita Harian online memetik Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai berkata, kerajaan perlu mengurangkan subsidi bagi menjimatkn perbelanjaan kerajaan dan mengurangkan defisit fiskal supaya pasaran dunia dan dalaman lebih yakin dengan kekuatan ekonomi negara.

Najib berkata demikian selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno bahagian Kuala Kedah di Alor Star, petang ini.

Beliau yang juga menteri kewangan berkata, penjimatan perbelanjaan itu juga akan digunakan untuk pembangunan negara yang akhirnya memberi faedah kepada rakyat.

Beliau turut memberi jaminan pengurangan subsidi akan dibuat secara minimum supaya tidak membebankan rakyat.

Pada 27 Mei lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dilaporkan berkata, Malaysia akan muflis pada 2019 jika kerajaan tidak memotong subsidi dan bergantung kepada pinjaman.

Katanya, hutang Malaysia akan meningkat kepada 100 peratus daripada GDP pada 2019 d- daripada 54 peratus sekarang jika subsidi tidak dipotong.
sumber : MKINI
Read more...

[ Video 18sx ] Qué Locura - comedy show from Venezuela , dont copy to malaysia.

0 comments


[ Video 18sx ] Qué Locura -

Rancangan komedi yang paling ramai jumlah penonton di venezula, dan mencapai hot search di google.


[ video clip tidak boleh saya paparkan kerana unsur-unsur lucah sedikit ]

¡Qué Locura! is a television comedy show from Venezuela. In English, "¡Qué Locura!" translates as "What Madness!" or "What Insanity!"

The show, which was first broadcasted in 2001, is produced by Venevision and directed by Hugo Carregal, and has, as of the beginning of 2007, around 150 episodes. Que Locura has become a hit in the United States (where it is shown by Univision) as well as in other South American countries.

The premise of the show involves concealed cameras filming pranks on celebrities, both local and international. It is similar to Punk'd on MTV in the United States.

Among the show's pranks, there is one where the celebrity is driven to Venevision's parking lot (thinking that he or she is going to be interviewed on a television show), then told by a "security guard" that he or she cannot proceed because the celebrity's name does not appear on the list of Venevision's guests for that day.This popular guard is called El Inspector Rodriguez. Other pranks include an apparently incapacitated man jumping all over celebrities, distorting music during a Wisin & Yandel performance, and fake policemen stopping celebrity cars to hand out "tickets".




sumber : Que Locura
Read more...

[ Orang Hilang ] Orang hilang Jun 2010

0 comments
Orang Hilang : Report Diterima JUN 2010

* Individu yang disenaraikan dibawah telah dilaporkan hilang. Sekiranya mempunyai sebarang maklumat mengenai mereka , hubungi Balai Polis yang berhampiran atau hubungi Bahagian Hal Ehwal Awam, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman. Tel : 03-22668307.


Nama : Norhafizah binti Roaini
No. KP : 920918-03-5904 Jantina : Perempuan
Bangsa : Melayu Tarikh lahir : 18/09/1992
Alamat : Kampung Bukit Sawa, Ulu Sat, Machang, Kelantan
Repot No : Bonggol Judah Rpt. 143 / 2010
Tarikh Repot : 11/06/2010
Catatan :


Nama : Muhamad Norazim bin Mat Yatim
No. KP : Jantina : Lelaki
Bangsa : Melayu Tarikh lahir :
Alamat : Sebelah Masjid Taqwa Padang Tok Ku, Wakaf Baru, Kelantan
Repot No : Wakaf baru Rpt. 1029 / 2010
Tarikh Repot : 12/06/2010
Catatan :


Nama : Norin binti Zainal
No. KP : Jantina : Perempuan
Bangsa : Melayu Tarikh lahir :
Alamat : Kampung Lokub, Menggatal, Sabah
Repot No : Menggatal Rpt. 4301 / 2010
Tarikh Repot : 06/06/2010
Catatan :


Nama : Narty bnti Yusman
No. KP : 920723-08-6146 Jantina : Perempuan
Bangsa : Melayu Tarikh lahir : 23/07/1992
Alamat : Kampung Kopungit, Kota Kinabalu, Sabah
Repot No : Tanjung Aru Rpt. 2397 / 2010
Tarikh Repot : 05/06/2010
Catatan :


Nama : Nor Akhmafaziela binti Mokhtar
No. KP : 940121-03-5040 Jantina : Perempuan
Bangsa : Melayu Tarikh lahir : 21/01/1994
Alamat : Lot. 454, Kampung Wek, Bt. 23 Labok, Machang, Kelantan
Repot No : Pulai Chondong Rpt. 401 / 2010
Tarikh Repot : 03/06/2010
Catatan :


Nama : Wini binti Merselinus
No. KP : Jantina : Perempuan
Bangsa : Lain-Lain Tarikh lahir :
Alamat : Kampung Keliangau, Menggatal, Sabah
Repot No : Menggatal Rpt. 4077 / 2010
Tarikh Repot : 27/05/2010
Catatan :

sumber : PDRM
Read more...

Wednesday, July 14, 2010

[ Bowling Tournament ] Columbia Asia Hospital ,Puchong

0 comments
Sekitar Aktiviti Pertandingan Bowling (Radiology Department) Columbia Asia Hospital ,Puchong



Geng-geng 1 deparment



menyibuk je mamat ni




seronok woo dapat adiah dan memberi adiah




wah , tumpu betul2 baling tu..



juara kumpulan
Read more...

[ Novel Pilihan ] Cinta Si Tukang Kasut ( CSTK )

2 comments
Semenjak menamatkan pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia dalam jurusan Pengurusan Perniagaan, Shah masih belum mendapat sebarang tawaran pekerjaan. Sudah puas Shah memohon pekerjaan di sektor swasta dan juga sektor awam namun nasib masih belum menyebelahinya.

Shah hanya membantu umi dan abi di kampung sementara mendapat tawaran pekerjaan yang banyak dipohonnya sebelum ini. Lahir sebagai anak tunggal di dalam keluarga, dia selesa mengisi masa lapang membantu umi dan abi. Selain itu dia juga ada membuat beberapa rekaan kasut.

Kepulangan Pak Su Mat ke kampung dua minggu lepas memberi peluang kepada Shah untuk mendapatkan pekerjaan. Walaupun pekerjaan itu tidak menawarkan gaji yang lumayan dan ruang kerja yang berhawa dingin namun Shah tidak segan silu untuk menerima tawaran tersebut.

Sudah dua minggu Shah mengikut Pak Su Mat ke bandar. Sudah dua minggu juga Shah membaiki kasut di depan Pasaraya Mesra. Dahulu Pak Su Mat yang membaiki kasut di di situ tetapi setelah Pak Su Mat mendapat peluang kerja sebagai seorang pemandu, Pak Su Mat mengamanahkan Shah untuk menggantikan tempatnya sementara mendapatkan pekerjaan yang lain.

Rasa malu ditolak jauh ke tepi. Memang diakui, rasa malu seringkali bertandang apatah lagi apabila gadis yang dipujanya dalam diam kadangkala menjeling jijik kepadanya. Mungkin pekerjaan sebagai tukang kasut dianggap pekerjaan yang tiada kelas dan masa depan. Pekerjaan yang tidak menjanjikan pulangan yang lumayan. Pekerjaan yang tidak mampu memberikan kesenangan.

Sebagai seorang graduan yang memiliki ijazah, sudah semestinya mengharapkan pekerjaan yang setaraf dengan kelulusan yang dimiliki. Begitu juga dengan harapan umi dan abi yang bersusah payah menghantarnya belajar hingga tamat. Sudah semestinya umi dan abi mengharapkan anak mereka mendapat pekerjaan yang baik dan membanggakan.

Mujur umi dan abi memahami kesusahan mendapat pekerjaan pada zaman sekarang. Ramai juga graduan lepasan universiti tempatan yang terkenal mahupun luar negara yang masih lagi tidak mendapat pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan mereka. Terlalu banyak persaingan dan disebabkan itu jugalah umi dan abi merestui pekerjaannya kini.

Shah bersyukur dikurniakan umi dan abi yang memahami pendiriannya. Bukan pekerjaan yang mempunyai kelas yang tinggi yang menjadi idamannya. Cukuplah sekadar ianya pekerjaan yang halal dan mampu memberikan ganjaran yang memuaskan sementara dia dapat merealisasikan impiannya.

Dia mempunyai cita-cita yang tinggi dalam hidupnya. Minatnya terhadap bidang perniagaan dan rekaan kasut telah tersemai sejak kecil lagi. Dibesarkan dalam keluarga yang sederhana. Umi dan abi mempunyai sebuah kedai kasut di kawasan tempat tinggal mereka. Walaupun kedai itu hanyalah sebuah kedai papan dan menjual kasut-kasut yang tidak berjenama hebat, namun dari hasil jualannya umi dan abi membesarkan Shah sehingga berjaya mendapat segulung ijazah.

Umpama orang mengantuk disorongkan bantal, tanpa berfikir panjang Shah menerima tawaran itu. Tawaran Pak Su Mat dimanfaatkan sepenuhnya. Peluang seperti itu boleh memberikannya pengalaman yang berharga. Pengalaman yang pastinya boleh membantu Shah dalam menguruskan perniagaan yang bakal dijalankannya nanti.

Perasaan malu tidak dapat digambarkan ketika kali pertama dia membuka tapak di situ. Dengan sebuah kotak berisi peralatan membaiki kasut dan sebuah bangku kecil, Shah menunggu pelanggan dengan sabar di tepi dinding hadapan pasaraya itu.

Seawal jam sembilan setengah pagi Shah sudah berada di hadapan pasaraya itu bersama peralatannya. Begitulah rutinnya setiap hari. Shah pasti akan siap sedia berada di situ sebelum pintu pasaraya dibuka kepada pelanggan pada jam sepuluh pagi setiap hari. Shah akan berada di situ sehingga malam. Dia hanya akan pulang ke rumah selepas pasaraya ditutup pada jam sepuluh malam.

Pernah juga Pak Su Mat menasihatinya supaya membuka tapak membaiki kasut itu sehingga jam enam petang sahaja. Tidak perlu bersusah payah sehingga ke malam namun Shah mempunyai alasannya yang tersendiri. Nasihat Pak Su Mat tidak pula disanggah malahan dia menerimanya dengan senyuman.

Hari pertama membuka tapak di situ, Shah telah disapa oleh seorang pekerja pasaraya itu. Gadis tinggi lampai berwajah manis, berambut panjang dan berkulit cerah persis seorang model itu bekerja di pasaraya itu sebagai juruwang. Dengan keramahan dan kecantikan wajahnya membuatkan Shah jatuh suka kepada gadis itu.

Gadis bernama Maya itu seringkali berbual dengannya sementara menunggu pintu pasaraya dibuka. Pelbagai perkara yang dibualkan bersama. Sikap peramah dan lemah lembut yang ada pada Maya menambahkan rasa suka di hati Shah terhadap gadis itu.

Saban hari perasaan suka itu bercambah dan akhirnya menjadi cinta. Kecantikan Maya mengaburi mata hati Shah dalam membuat pemilihan berdasarkan Islam. Terlupa akan aspek yang utama ditinjau dari hadis Rasulullah SAW dengan sabdanya yang bermaksud : Dikahwini perempuan (dijadikan isteri) itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka utamakanlah perempuan yang mempunyai agama dan beruntunglah hidup kamu.

Shah memandang kecantikan Maya tanpa memperdulikan agamanya. Rasa cintanya semakin menebal kepada gadis itu. Setiap hari dia akan menghabiskan masa di hadapan pasaraya itu walaupun tidak seberapa pelanggan yang datang mendapatkan khidmatnya membaiki kasut mereka. Terlupa seketika dia dengan tujuan utamanya membuka tapak membaiki kasut di situ.

Tidak terfikirkan juga dia akan anggapan Maya terhadapnya yang hanya bekerja sebagai tukang kasut. Sangkanya Maya turut mempunyai rasa yang sama dengannya. Sangkanya cintanya berbalas oleh gadis manis itu. Seringkali juga mereka makan bersama jika gadis itu tidak mempunyai teman ketika menghabiskan waktu rehatnya.

Shah menganggap penerimaan Maya sama seperti penerimaannya terhadap gadis itu. Malahan mereka seringkali berbalas-balas pesanan ringkas melalui telefon menambahkan lagi keyakinan Shah terhadap gadis itu. Walau tiada kata-kata berbaur cinta yang mereka ucapkan, namun Shah percaya Maya turut berperasaan sama sepertinya.

Shah tidak kisah sekiranya dia mendapat pekerjaan yang lebih baik nanti dan Maya hanya seorang juruwang di pasaraya itu. Cintanya telah diserahkan kepada gadis itu. Dia tidak memandang kepada perbezaan tahap pendidikan itu. Dia juga tidak pernah berterus-terang akan kelulusan yang dimilikinya kepada gadis itu.

Baginya cinta yang ada dalam hatinya hanya milik Maya. Itulah cinta pertamanya. Gadis itulah yang berhak ke atas cintanya. Gadis itulah pemilik hatinya dan gadis itulah sebahagian dari tulang rusuknya yang hilang.


bacaan selanjutnya sila ke CSTK
Read more...

Tuesday, July 13, 2010

Ten Videos That Made YouTube Famous

0 comments
Two doofuses lip-synch to bad cartoon music in front of a webcam, and Google drops $1.65 billion for the privilege to host it. To be fair, the evolution of YouTube has more to it, but that's the basic storyline. YouTube's success lies in its ability to give everyone a chance at sharing original and appropriated video content with the world, free of top-down control: You, too, can make a video, post it online and become an overnight star.

Of course, YouTube has grown way beyond its humble origins. From its very first video--a brief tour of a zoo, hosted by YouTube co-founder Jawed Karim-- it's become a hotbed of narcissism, a library of obscure television, a natural home for short-form comedy, a propaganda tool, a front in the copyright wars, a microcosm of democracy (and its shortcomings) and the perfect way to waste away an afternoon. Whether you're into Richard Dawkins or Richard Simmons, YouTube promises endless hours of diversion, voyeurism or workplace productivity decline.

In Pictures: 10 Videos That Made YouTube Famous

When it first began hosting videos in November 2005, YouTube was primarily a venue for posting and viewing homemade clips, but as its popularity exploded, users started posting all kinds of old and new television shows, music videos, political ads, do-it-yourself documentaries, dramas, comedies and other ephemera.

It has been credited with helping facilitate the downfall of George Allen, the former Republican U.S. senator from Virginia, whose videotaped "macaca" slur gained nationwide attention through YouTube; the clip torpedoed his bid for re-election and contributed to the 2006 Democratic takeover of the U.S. Congress. It has forced network television executives to rethink their copyright maintenance tactics and to think of new ways to use the "viral video" capacity of YouTube to their financial advantage. It has been banned in countries including Iran, Turkey and Thailand. It is a powerful promotional tool for new and obscure bands such as OK Go. And it is no less powerful a promotional tool for the major record labels, for whom YouTube is like "Total Request Live" on steroids.

What former PayPal employees Chad Hurley, Steve Chen and Jawed Karim created when they founded YouTube wasn't just a video-sharing Web site--it was a portal, an addictive time-sink, a monumental marketing platform and a public commons, all rolled into one attention-deficit-disorder-friendly format.

What follows are 10 videos--in no particular order--that exemplify the YouTube phenomenon. Many are culled from the "Most Viewed" and "Top Favorites" lists that YouTube maintains. A few are less viewed but still notorious in their own right. Some of them are funny, underlining YouTube's comedic strengths. Others show impressive emotional depth and talent. But all of them have helped contribute to the site's success and changed the way we consume our media.

The best thing about this list is that it's ever-changing. Somewhere, down there in the bowels of YouTube, is an as-yet-undiscovered future greatest hit, and it's waiting for you to click on that small blue link.

In Pictures: 10 Videos That Made YouTube Famous





[ Saturday Night Live's "Lazy Sunday"
"Lazy Sunday," featuring Saturday Night Live's Andy Samberg and Chris Parnell, is YouTube's first greatest hit, and it's an example of the sort of content--short-form comedy--that is ideal for the YouTube format. "Lazy Sunday" was posted the day after it aired and quickly became one of the most-viewed videos on the site. NBC's lawyers freaked and asked YouTube to remove the video after 5 million viewings, but it has been reposted and removed numerous times since. Its popularity led NBC to make the video available through Apple's iTunes and has driven the availability of online "snippet" content culled from broadcast television. ]



sumber : Forbes
Read more...

[ Percubaan Menjadi Kaya ] - 13/7/2010 11.26AM

0 comments
Pelan Pengurusan Ekonomi
Pelan ini di rancang mengikut keperluan dan kemampuan semasa setelah proses penyenaraian Hutang dan Liabiliti di buat pada siri 12/7/2010





Read more...

Persahabatan Sejati

0 comments

PERSAHABATAN SEJATI

Dalam kitab Ihya Ulumuddin, Al-Ghazali mengutip kisah seorang alim bernama AlQamah yang berwasiat kepada anaknya tentang erti persahabatan hakiki:


Wahai Anakku, jika engkau perlu berteman bertemanlah dengan orang yang jika engkau membelanya, ia pun melindungimu. Jika engkau berbuat baik padanya, ia pun membalasnya. Jika engkau berbuat baik padanya, ia pun membalasnya. Jika engkau berbuat dosa, ia pun berusaha mencegahmu. Bertemanlah dengan orang yang jika engkau meminta sesuatu, ia memberi. Jika engkau diam, ia menyapamu, jika engkau mengalami musibah, ia menolongmu. Bertemanlah dengan orang yang apabila engkau berkata kemudian ia membenarkanmu dan menasihatimu. Dan jika kalian bertengkar, ia lebih mengutamakanmu.

Jauh sebelum Al-Qamah mengatakan demikian, Rasulullah dengan para sahabatnya terutama kaum Anshar telah memberikan sebuah contoh sejauh mana seharusnya manusia bersahabat dalam kebaikan. Contoh tersebut digambarkan dengan dipersaudarakannya para sahabat Muhajirin dan Anshar. Sebuah hubungan persaudaraan yang tidak akan dapat kita temui dengan mudah di zaman sekarang. Bagaimana seorang sahabat Anshar, dalam sebuah riwayat disebutkan, rela dan ikhlas memberi setengah hartanya, bahkan satu dari dua isterinya untuk sahabat Muhajirin.

Dizaman yang penuh persaingan seperti saat ini mungkinkah hubungan-hubungan ajaib itu dapat kita temui? Di mana kawan seiring hanya untuk mendapat simpati dari atasan. Dimana seorang teman yang tidak segan-segan menggunting dalam lipatan hanya untuk mendapatkan pujian dari atasan. Dengan kesedaran penuh ia mencuba untuk mengenepikan saudara seiman hanya kerana ingin dekat dan mendapat sanjungan dari atasan.

Jika melihat hal demikian, pertanyaan mungkinkah persaudaraan yang luar biasa seperti para sahabat Anshar dan Muhajirin dapat terwujud lagi, semakin terasa sulit terwujudkan. Meskipun demikian, sikap pesimis tidak selayaknya tumbuh dan berkembang. Bukan tidak mungkin, kerana Allah Maha Mampu atas segalanya. Ia dengan mudah mempertautkan dua hati dalam satu cinta. Tentunya dengan persyaratan-persyaratan yang diantaranya disebutkan oleh Al-Qamah diatas . Kriteria teman atau sahabat yang ditulis oleh Al-Qamah tidak berlaku untuk satu pihak saja. Melainkan kedua belah pihak yang ingin menjalin persahabatan. Singkatnya, seorang muslim itu haruslah mempunyai sifat simbiosis mutualistis, saling menguntungkan. Jika masing-masing pihak saling merasa ingin memberikan yang terbaik, itulah seorang muslim.

Seperti yang pernah dikatakan oleh Ali bin Abi Thalib:


Sesungguhnya saudara yang sebenarnya adalah yang selalu bersamamu, dan merugikan dirinya untuk memberi manfaat kepadamu. Dan apabila terjadi musibah, ia mendatangimu dan, ia korbankan dirinya untuk menolongmu.
Hal yang sama juga sangat dianjurkan oleh Rasululah, seperti dalam sebuah hadis bahawa setiap muslim dengan muslim lainnya laksana satu tubuh. Jika satu bahagian merasa sakit, maka bahagian yang lainnya pun merasakan hal yang sama.

Lalu bagaimana dengan yang selalu saja merasa merasa belum lengkap harinya jika belum mengkhabarkan aib saudaranya? Tak perlu berpanjang lebar menjelaskan hal yang demikian. Ada sebuah hadis yang menjelaskan bahawa bukan seorang yang beriman jika tetangga, teman dan orang-orang yang dekat dalam lingkungan belum merasa aman dari gangguan lidah dan tangannya. Persaudaraan yang hakiki, tercipta bukan lantaran ikatan darah atau suku dan golongan tertantu. Persaudaraan hakiki adalah sebuah ikatan batin, ikatan emosional dan perasaan, juga kesamaan pemikiran. Dan salah satunya yang mampu membangun ikatan-ikatan tersebut adalah sebuah ideologi, keyakinan, kepercayaan, cita-cita dan lebih tinggi lagi adalah keimanan. Nilai-nilai moral dalam Islamlah yang akhirnya mampu menyambung sebuah tali persaudaraan berdasarkan keimanan.

Allah SWT berfirman;


Dan (Dia) Yang mempersatukan hati mereka orang-orang beriman. Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah al-Anfaal : 63)
Jika kita membaca riwayat atau kisah-kisah pada zaman Rasulullah, akan kita temukan dengan mudah sebuah bentuk persaudaraan yang luar biasa. Dimana para sahabat saling berlumba untuk berkorban, saling mendahulukan sesama teman. Bukan saja harta tapi juga nyawa yang meraka pertaruhkan untuk membela sesama muslim lainnya.

Ada kisah menarik yang ditulis Imam Ghazali tentang keindahan hubungan sesama muslim dimasa tabi'in. Salah seorang mereka, tidak mahu bersahabat dengan orang yang masih menisbahkan benda pada dirinya seperti sandalku. Masruq memiliki hutang, sementara saudaranya bernama Khaitsamah juga memiliki hutang. Suatu ketika Masruq pergi membayar hutang Khaitsamah tanpa sepengetahuannya. Diantara generasi salafushalih ada yang mencari orang untuk dijadikan tanggungannya selama empat puluh tahun setelah kematian orang tuanya. Ia memenuhi keperluan mereka, dan mendatangi mereka setiap hari seraya memberi harta sehingga mereka tidak merasa kehilangan orang tua mereka kecuali jasadnya saja. Salah seorang diantara mereka biasa mendatangi rumah saudaranya seraya bertanya, Apakah kamu punya minyak? Apakah kamu punya garam? dan sebagainya.

Wajar saja bila Rasulullah menegaskan dalam sebuah hadis qudsi, bahawa Allah SWT berfirman;
Pasti mendapatkan cinta-Ku orang-orang yang saling berkunjung kerana-Ku. Pasti mendapatkan cinta-Ku orang yang saling mencintai keranaKu.. Pasti mendapatkan cintaKu orang yang saling membela kerana-Ku. (Hadith Riwayat Ahmad dan Hakim, ia menshahihkannya)

Demikianlah implementasi firman Alah SWT;

Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara. (Surah Al-Hujurat : 10)
Persaudaraan sejati yang lahir dari keimanan. Bohong saja jika seorang mengatakan beriman tapi setiap hari selalu saja mengorek aib saudara muslimnya.. Bohong besar jika seseorang mengatakan bahawa ia telah beriman, tapi dendamnya, kemarahannya dan kebenciannya pada saudara seiman tidak pernah hilang.
Read more...

Hati Berdebar, Kenapa Ya ?

0 comments

Kata orang tua-tua jika hati kita rasa macam tak sedap hati atau berdebar-debar, ada benda yang mungkin akan berlaku , ini cuma mitos sejauh mana kebenarannya hanya Allah yang tahu. Sekadar untuk pembacaan dan bukan rujukan.


Bila siang hari berdebar-debar
Jam
06-07 Bermakna akan berjumpa dengan saudara
07-08 Bermakna akan menangis
08-09 Bermakna akan menjadi bahan gunjingan
09-10 Bermakna akan mendapat rejeki
10-11 Bermakna akan berjumpa taman lama
11-12 Bermakna akan mendapat kabar baik
12-13 Bermakna akan mendapat undangan
13-14 Bermakna akan mendapat kejutan
14-15 Bermakna akan kebaikan
15-16 Bermakna akan terjadi perselisihan
16-17 Bermakna akan mendapat kesusahan

Bila malam hari berdebar-debar
Jam
18-19 Bermakna akan mendapat kabar baik
19-20 Bermakna akan berjumpa dengan orang yang disayangi
20-21 Bermakna akan mendapat pertolongan
21-22 Bermakna akan berjumpa dengan orang yang diharap-harapkan
22-23 Bermakna akan berjumpa dengan orang yang diharap-harapkan
23-24 Bermakna akan mendapat rezeki
24-01 Bermakna akan berjumpa dengan teman lama
01-02 Bermakna akan mendapat undangan
02-03 Bermakna akan mendapat kebahagian
03-04 Bermakna akan mendapat kesusahan
04-05 Bermakna akan mendapat penghargaan
05-06 Bermakna akan mendapat rezeki
Read more...

Akibat Zina

0 comments

Diantara akibat zina adalah wajah yang hitam dan kelam, hati yang gelap karena cahayanya yang hilang, jiwa yang penuh kesedihan, kegundahan, dan jauh dari ketenangan, umur yang pendek, berkah yang dicabut dan kefakiran yang akan menimpanya.

Diantara akibat lain dari zina adalah pelakunya tidak lagi menyandang nama baik sebagai orang mulia, orang yang baik-baik dan orang yang adil, bahkan sebaliknya akan menyandang nama jelek sebagai orang yang fasik, pezina dan sebagai pengkhianat, keseraman yang meliputi wajahnya, kesempitan dan penyakit hati yang ia derita

Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam dukacita yang mencekam. Kerudungnya menagkup rapat hampir seluruh wajahnya. Tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu,tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang tengah meroyakkan hidupnya.

Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan uluk salam. Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk". Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk.

Air matanya berderai tatkala ia berkata, "Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya."

"Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut. "Saya takut mengatakannya."jawab wanita cantik. "Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.

Maka perempuan itupun terpatah bercerita, "Saya... telah berzina."

Kepala Nabi Musa terangkat,hatinya tersentak.

Perempuan itu meneruskan, "Dari perzinaan itu saya pun...lantas hamil. Setelah anak itu lahir,langsung saya... cekik lehernya sampai... tewas, " ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya.

Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik,"Perempuan durjana, nyah kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku karena perbuatanmu. Pergi!"... teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-antuk keluar dari 0dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan.Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu. Bahkan ia tak tahu mau dibawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya.


Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya, "Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?"

Nabi Musa terperanjat. "Dosa apakah yang lebih besar dari wanita pezina dan pembunuh itu?" Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril. "Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?"

"Ada!" jawab Jibril dengan tegas.

"Dosa apakah itu?" tanya Musa kian terharu.

"Orang yang meninggalkan sholat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina"

Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut.

Nabi Musa menyadari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Berarti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. Sedang orang yang bertobat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh berarti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu berada di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mau menerima kedatangannya.

(Dikutip dari buku 30 kisah teladan - KH Abdurrahman Arroisy)

Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan sholat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur'an, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka'bah.

Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan sholat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah delapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari diakheirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.

Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban sholat dengan istiqomah.
Read more...

MTV Movie Awards - Kebebasan yang semakin bebas

0 comments





Jennifer Lopez and Tom Cruise perform onstage at the 2010 MTV Movie Awards at Gibson Amphitheatre on June 6, 2010 in Universal City, California. (Jeff Kravitz/FilmMagic/Getty Images









Sumber : ABC
Read more...

Share Your Story in Kosmo

0 comments


Apa khabar semua? Hope everyone is fine. Baru-baru ni, kawan kitaorg kat suratkhabar Kosmo ajak kitaorang buat story lagi. Tapi disebabkan belum ada story yang latest, so kitaorang sangat2 menggalakkan sesiapa saje tulis travel story untuk disiarkan di suratkhabar Kosmo! bahagian Horizon (Percutianku), column ni setiap hari Sabtu. Jangan risau kalau tak pandai tulis atau mengarang, wartawan kat sana akan tolong.


Jadi kepada sesiapa yang berminat untuk berkongsi cerita, apalagi inilah masanya! I'm sure you guys have interesting places to share, right? Ditambah dengan gambar2 yang menarik, memang class la... Sekali-sekala glamour, apa salahnya. Banyak lagi tempat2 yang kitaorang belum pergi lagi, so turn you all pulak cerita kat semua. Amacam, berani?

Kalau ada sesiapa yang memang dah karang cerita, bolehlah hantarkan ke: horizon@kosmo.com.my

*Tak sabar rasanya nak baca cerita you all semua!

sumber : Faizal & Ana
Read more...

Monday, July 12, 2010

[ Percubaan Menjadi Kaya ] - 12/7/2010 8.24AM

0 comments
Hari ini menurut apa yang di baca dalam buku rujukan , aku harus membuat penyenaraian semua hutang piutang dan tanggungan semasa. Ini bagi memudahkan mengendalikan urusan perbelanjaan dan pengurusan kewangan. Kegagalan berbuat demikian boleh menyukarkan usaha untuk mengurangkan kekangan dan tarikan kegagalan.
Terutamanya hutang, hutang adalah seperti musuh, musuh jika tidak di hapuskan akan tetap mengejar kita. Menghadapi hutang sama seperti menghadapi musuh, jika tidak berkeupayaan memusnahkannya, haruslah mengambil langkah memperlahankan kedatangannya, atau cuba berdamai dengannya. Jika tiada jalan perdamaian maka harus memusnahkanya (menyelesaikannya). Jarang ada musuh yang mahu berdamai, begitu juga jarang ada pemiutang yang mahu melupuskan hutangkita begitu sahaja.
Melarikan diri dari musuh (hutang) untuk mengumpul strategi dan kekuatan menghadapinya adalah satu tindakan yang di bolehkan tetapi jika melarikan diri untuk melupakannya itu sesuatu yang tidak wajar , kerana musuh (hutang) akan tetap mengejar kita hingga ke hari akhirat.
Hutang adalah sesuatu perkara (liabiliti) yang mesti diuruskan dengan sempurna. Adakalanya hutang tercipta bukan atas kehendak yang disengajakan . Terwujudnya hutang dalam hidup aku disebabkan oleh kesilapan dan kelalaian dalam perkara-perkara yang melibatkan keselamatan dokumen kerja. Seperti hutang yang perlu aku tanggung hampir RM28,000 disebabkan kehilangan kereta ketika proses 'trade in' di 'usecar dealer'. Akibat kurang kemahiran dan pengehtahuan akibatnya aku tertipu apabila kereta aku tersebut di larikan , kereta tersebut dilarikan ketika insuran sudah tamat tempoh, jadi tidak boleh di 'claim'. Namun ada juga hutang yang wujud disebabkan masalah 'hutang' itu sebelumnya, untuk menyelesaikan hutang sebelumnya maka kita terpaksa berhutang pula lagi. Ada juga hutang yang disebabkan oleh kegagalan perniagaan yang lepas.
Seperti mana Al-Ghamis dalam buku "The Richest Man In Babylon" berkata, jika hendak menjual batu permata mestilah bertanya kepada penjual batu permata bukan penjual batu bata biasa. Akhirnya kita tertipu dan kerugian.
Penyenaraian Hutang akan dilakukan hari ini sebagai penerus kepada agenda "Percubaan Menjadi Kaya" .
IbnuTaharim
Putrajaya,
Read more...

40000 prostitutes from around the world heading for the World Cup

0 comments

Those from China arrested during the Olympics Games. (above)
At least 40,000 prostitutes from around the world are making their way to South Africa hoping to make a fortune from soccer fans at the World Cup that kicks off next month.

Authorities have predicted the influx of sex workers to greet atleast 500,000 foreign fans, according to Christian Science Monitor.

Most of them are from South Africa's impoverished neighbouring countries. Not just that, a hotel boss has also revealed that prostitutes have arrived from as far away as China, Venezuela and Pakistan.

Human rights activists warn that many of the women have been trafficked.

They have also urged hotels to shun the sex trade.

In extremely poor parts of Zimbabwe, some women have left their husbands to travel to South Africa.

"Marriages are fast breaking up with women choosing to stay alone in South Africa's hotels and lodges," a villager in southern Zimbabwe tells the Christian Science Monitor.

"But the most unfortunate part, is what are they going to do after the World Cup?"

The event is no stranger to sex trade. The 2006 World Cup in Germany, where brothels and prostitution is legalised, brought on an influx of about 40,000 sex workers and a lot of criticism from rights groups.

Most Amazing Prostitute.HUhhh!!!!!!

Skyy was in the mood for a hooker...So, he went to Patpong; Bangkok, Thailand's red light district to find one! There he found Amy, and what she showed him left him speechless...huh!!!
Do you think it's time for America to legalize prostitution? Post your comments!




In Muslim Country now, because poor life made many people become prostitutes ..OMG

Prostitution In Iran Today
Read more...

Sunday, July 11, 2010

Dale Carnegie : Bagaimana Mencari Kawan

0 comments

Bagaimana mencari kawan dan mempengaruhi orang lain dale carnegie
Bina Rupa Aksara
Jakarta
1996

A. teknik dasar menangani manusia

1. jangan mengkritik orang lain.
2. buat orang lain merasa berharga.
3. bangkitkan keinginan dalam diri orang lain.

B. 6 cara membuat orang lain menyukai anda

1. bersungguh-sungguhlah menyukai orang lain.
2. tersenyumlah.
3. ingatlah nama orang merupakan kata paling penting bagi orang.
4. jadilah pendengar yang baik.
5. bicarakan minat-minat orang lain.
6. buat orang lain merasa penting. lakukan dengan tulus.

C. membuat orang lain menyukai cara berpikir Anda.

1. hindari debat.
2. tunjukkan respek kepada orang lain. jangan berkata,"anda salah."
3. kalau anda salah , akuilah dengan cepat dan simpatik.
4. mulailah dengan cara yang ramah.
5. usahakan orang lain segera menjawab "ya, ya".
6. biarkan orang lain lebih banyak berbicara.
7. biarkan orang lain merasa bahwa itu idenya.
8. coba lihat segalanya dari sudut pandang orang lain.
9. bersimpatilah dengan hasrat dan minat orang lain.
10. imbaulah motif-motif yang lebih muda.
11. dramatisir ide-ide anda.
12. lemparkan tantangan.

D. menjadi pemimpin- Bagaimana mengubah orang lain tanpa menyinggung

1. mulai dengan penghargaan yang tulus
2. beritahukan kesalahan secara tidak langsung.
3. bicarakan kesalahan sendiri sebelum salah orang lain.
4. ajukan pertanyaan. bukan perintah langsung.
5. biarkan orang lain menyelamatkan muka.tulus.
6. beri orang lain reputasi yang baik untuk dipenuhinya.
7. gunakan dorongan. buat kesalahan lebih mudah diperbaiki.
8. buat orang lain merasa senang melakukan apa yang anda katakan
Read more...

[ Percubaan Menjadi Kaya ] - 11/07/2010 12.40PM

0 comments

Satu permulaan yang baik, setelah mencecah usia 34 tahun, dengan perlbagai pengalaman dan pengetahuan secara rasmi atau tidak rasmi ,aku mulakan kembali langkah dan usaha awal untuk menjadi kaya.

Meskipun kini sudah berusia 34 tahun, aku terpaksa memulakan semula. Ini kerana sehingga kini masih belum ada apa-apa yang boleh aku banggakan. Terus terang aku katakan yang aku kembali menjadi manusia 'normal' yang tidak punya 'sesekel' pun di kantong seluarku.

Ini bukan cerpen rekaan atau bahasa bunga-bungaan, tetapi permulaan tulisan ini adalah permulaan cerita tentang usaha seorang insan yang kembali terjunam di dasar lautan.

Didasar lautan ini , aku temui kembali kitab rujukan disaat aku hampir kelemasan dan kematian. Aku berfikir, kenapa aku berjaya dan kemudian aku gagal, sudah 7 kali aku berjaya naik dan kemudian akhirnya aku jatuh kebawah kembali.

Aku kembali membuka kitab-kitab dan buku-buku lama mencari dimana kesilapan yang telah aku lakukan. Aku berusaha menemui rakan-rakan, saudara mara dan guru-guru lama meminta pandangan agar dengan pandangan yang diberikan bisa menjadi pendorong kepada jiwa aku yang sedang dalam kekecewaaan.

"Ketika ini aku benar-benar rasa macam nak mati" seperti yang dikatakan oleh Bill Ps LIM dalam bukunya "Dare To Be Fail". Itulah buku yang suatu ketika dulu aku baca untuk menaikkan kembali semangat aku pada saat kegagalan yang ke 5. Jadi aku harus melakukan sesuatu untuk "menghidupkan" kembali diri yang telah "mati".

Cerita aku di blog ini akan menjadi satu koleksi sejarah tentang hidup aku yang sebenar dalam usaha-usaha menjadi manusia kaya. Didalam blog ini juga akan aku coret dan catatkan segala apa yang aku fikir,rasa,lihat dan buat kearah mencapai apa yang aku kategorikan sebagai 'Percubaan Menjadi Kaya" dan aku berusaha,berdoa dan berharap agar tajuk tersebut di suatu peringkat akan bertukar menjadi "Aku Telah Menjadi Kaya".

Selagi jari jemari ku masih mampu membuat catatan coretan disini selagi itulah , cerita dan kisah ini menjadi satu siri kehidupan yang harus dibaca oleh ganerasi ku dimasa depan.

Ini tulisan permulaan yang di patenkan ( copyrite ). Kerana semua tulisan aku didalam cerita yang merujuk kepada tajuk diatas adalah merupakan cerita kisah hidup yang sebenar dan memiliki hak ekslusif untuk diterbitkan dalam bentuk bercetak atau bergambar ataupun bervideo.

Ini kerana akan sampai satu ketika ,kisah ini akan dibukukan menjadi satu buku rujukan kepada manusia-manusia diluar sana yang mencari rujukan bagaimana untuk menjadi kaya seperti manusia kaya lain.

Cerita ini dimulakan oleh penulis dari peringkat awal, iaitu peringkat penulis sendiri belum menjadi kaya. Dan apa yang ditulis itulah yang terjadi. Tiada perkara yang akan disembunyikan disini kecuali perkara yang agak peribadi.


Sekian untuk pertama ini.


IbnuTaharim
Seri Kembangan, Selangor.
Read more...

Saturday, July 10, 2010

Makan Nasi 1 Talam !???

0 comments


Amalan makan nasi satu talam, jarang kita lihat, dan ianya cuma berlaku dan dapat dilihat hanya ketika waktu bulan ramadhan atau mungkin jika anda pernah ke Makkah.

Saya teringat ketika beradas selama 6 bulan di USM P.Pinang, dan kebetulan melalui bulan puasa. Saya dijemput untuk bersama-sama berbuka puasa di Masjid USM. Dan itulah pertama kali saya makan bersama rakan-rakan yang lain dalam satu talam, tanpa pinggan.

Saya cuba menyelami sejauh mana adab makan dalam satu talam ini boleh dibudayakan dan apakah kesan-kesannya kepada tahap moraliti kita jika mengamalkannya. Apa yang pasti, ketika saya sendiri merasainya pengalam makan dalam 1 talam ini ,saya raca cukup mesra bersama rakan-rakan. Membuang sifat individual atau sifat 'you' you, "I" I, . Bagi yang mempunyai sifat ini mungkin sukar mengamalkan adab ini. Ini kerana adab makan 1 talam ini menuntuk sifat kebersamaan, sharing dan mengajar ikhlas dalam memberi dan menerima rezeki.

Saya kira ,cara, adab makan 1 talam ini sanggat bagus untuk di budayakan dimana cara dan adab ini boleh memupuk semangat dan hubungan persaudaraan menjadi lebih erat.








Read more...

Ikan Keli Masak Cekur

0 comments

Sebenarnya cuma nak beritahu tentang masakan ini adalah masakan yang paling saya suka makan. Tak ada masakan lain yang mampu mendahului melainkan makan ini.


Ikan keli masak cekur. Ada beberapa versi masak cekur ini. Ada yang ikan keli di bakar, ada yang di goreng dahulu dan ada yang terus sahaja masak. Bukan itu sahaja, ada yang menggunakan santan mentah, dan ada yang dimasak. Tetapi selera saya adalah Ikan kelinya di bakar (panggang) kemudian di gaul dengan santan mentah yang sudah di campur dengan rempahnya. Fuhhh memang sedapp!! pedulilah sapa tak suka...


Cuba cari gambar yang

lebih cantik , tak ada, gambar itu sahaja yang jumpa , google...

Dibawah ni resepinya :

Ikan Keli Masak Cekur

[ Versi Santan Masak ]

Bahan :
2 ekor ikan keli (sederhana besar) - dipotong menjadi 2 bahagian
Asam jawa atau limau (utk menghilangkan lendir pada badan ikan keli)
Serbuk kunyit & garam
10 biji cili api (ikut suka)
3 biji bawang merah
1 biji bawang putih
Biji Cekur ikut suka, lagi byk lagi sedap rasanya.
4 helai daun limau purut
asam jawa, garam & serbuk perasa (ajinomoto la biasanya) secukupnya
1 mangkuk santan kelapa

Caranya :
1. Basuh ikan keli dengan limau atau asam jawa sampai hilang lendir.
2. Gaulkan ikan keli dgn kunyit & garam dan kemudian masukkan kedlm periuk yg berisi santan.
3. Cili api, bawang merah, putih & cekur diblend & dimasukkan sekali ke dlm periuk tadi.
4. Tambahkan garam, asam jawa & serbuk kunyit sekiranya perlu juga serbuk perasa.
5. Masukkan daun limau purut & masak di atas api sampai menggelegak la...

Note :
Pada sesiapa yg rajin sikit, Ikan keli tersebut di panggang dulu. Dan dimasukkan kedlm kuah sekiranya kuah dah menggelegak. Tak perlu dimasukkan awal2 nanti ikan tu hancur. Cara ni lagi menyelerakan.

Selamat mencuba.
Read more...
Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards