Pages

 

Wednesday, June 30, 2010

Apakah Matlamat Menghalalkan Cara ?

0 comments

Semua orang mahukan kekayaan, dan ini bukanlah suatu matlamat yang rendah nilainya. Tetapi matlamat ini akan jadi negatif apabila ia datang daripada keazaman untuk memenuhi kehendak nafsu tanpa mengambil kira soal-soal moral dan undang-undang, lebih-lebih lagi apabila kita tidak mempedulikan langsung kepentingan masyarakat kini dan apatah lagi masa depan generasi yang akan datang.

Kalau cara itu melanggar undang-undang, saya kira perkara ini mudah ditangani daripada pelanggaran moral. Ini lebih menggerunkan kita. Selagi hukuman tidak dijatuhkan bahawa tindakannya itu salah,maka selagi itulah dia masih betul walaupun tahu bahawa tindakannya itu tidak bermoral.

Sebagai contoh, kemusnahan alam sekitar dianggap terpaksa diterima baik oleh masyarakat yang inginkan pembangunan dan kemajuan. Inilah harga pembangunan ! Pokok-pokok mesti ditebang semua sekali. Bukit bukau perlu diratakan supaya built up area bertambah. Alor dan anak-anak sungai boleh dikambus kerana kepentingannya boleh di perkecilkan. Sungai yang menjadi sumber minuman dan pembiakan ikan terpaksa dicemari kerana mesti dijadikan saluran untuk sisa-sisa toksid dan najis. Kalau diancam dengan kritikan ,maka pantas dibalas orang dengan ugutan 'tidak akan ada pembangunan' ,atau, 'kos pengeluaran akan meningkat dan seterusnya harga pasaran yang dikenakan keatas pengguna juga akan naik' atau 'pelaburan akan dipindahkan kenegara lain yang tidak begitu cerewet'.

Sebenarnya yang pasti adalah mereka tahu bahawa mereka tidak boleh dihukum akibat daripada semua ini. Tidak ada sebab mereka boleh dipenjara. Malah ,tidak ada siapa yang boleh merampas kembali keuntungan yang mereka kaut.

Malahan mereka akan disanjung kerana kekayaan yang dimilikinya. Apabila berlaku bencana seperti tanah runtuh dan banjir kilat,masing-masing menunding jari menunjukkan kesalahan orang lain. Tidak ada yang mahu bertanggungjawab.

Sekarang ini pegangan doktrin 'buat dahulu,lain belakang kira' sudah mendapat tempat utama dikalangan kita. Doktrin ini disamakan dengan aliran paradigma daripada bersifat takut kepada sifat berani.

Begitu juga dengan pengeluar barang makanan yang sanggup memusnahkan atau menyimpan keluaran lebihannya semata-mata mahu menjamin harga atau menaikkan harga seperti kes Gula.

Sebenarnya semua gejala buruk yang berlaku berpunca daripada kurangnya harga diri,tidak rasa tangungjawab,terlampau bertolak ansur dan semakin berkurangan nilai dan kekemasan manusia itu sendiri.

Kekayaan yang diperoleh dari jalan yang salah akan hanya membawa kesengsaraan dan ketidaktenteraman. Lebih-lebih lagi jika cara yang digunakan itu telah menzalimi orang lain.

Bersabar walaupun susah,jangan terlalu mementingkan keinginan dan sanggup berkepayahan asalkan semua orang berada dalam kesenangan.
Ibnu Taharim, Seri Kembangan 1/7/2010
Read more...

"Nenek" segala Crocs di temui..

0 comments
Taman Putra
Kajang, Selangor
4 petang


Misteri bau getah di sekitar kawasan ini akhirnya terjawab.

Semuanya bermula apabila sepasukan anggota penguatkuasa merampas sejumlah kasut tiruan jenama Crocs dari seorang peniaga di kajang malam sebelumnya.



Siasatan dan risikan kemudiannya diteruskan bagi mencari, di manakah sebenarnya stok kasut tiruan yang amat laku ini disimpan

Lokasi kemudiannya telah dikenalpasti, tetapi kedudukan yang tepat masih belum diketahui

Akhirnya, mereka cuba merisik di deretan bangunan rumah kedai di Taman Putra, Sg Ramal, Kajang.

Bau getah akhirnya menarik perhatian anggota penguatkuasa pada dua buah stor yang terletak berhadapan jarak kira-kira 10 meter antara satu sama lain.

Yakin dengan sasaran, mereka akhirnya mengambil keputusan untuk memecah masuk - dan benar, apa yang dihidu adalah apa yang dicari.

Sejumlah kira-kira 100,000 ribu pasang kasut tiruan jenama Crocs bernilai pasaran kira-kira RM2 juta ringgit ditemui di dalam kedua-dua stor ini.

Kasut buatan China ini disimpan di sini sejak beberapa bulan lalu dan dipercayai menjadi pusat pengedaran Crocs tiruan seluruh Lembah Klang hingga ke Selatan.

Difahamkan, kasut ini hanya bermodalkan kira-kira RM5 sepasang sebelum dijual kepaa penjual terutama pasar malam, dan dijual kepada pelanggan ,harga antara RM20 - RM 30 sepasang.

Siasatan akan dilakukan siapakah pemilik sebenar stor dan barangan terbabit serta bagaimana ia bolos dari China hingga ke Malaysia.

Jika anda masih menemui bekalan Crocs tiruan masih banyak di pasar malam selepas ini, bermakna, masih banyak lagi stor sebegini yang tidak dapat dikesan...

Untuk makluman, kasut Crocs tulin hanya dijual dipemis sah ejen Crocs di negara ini.


Sumber
Read more...

81 ribu anak luar nikah.

0 comments

Pagi tadi jam 7.35am terdengar di Sinar FM , satu berita yang menarik perhatian saya iaitu data terkini menunjukkan terdapat sejumlah 81ribu anak luar nikah di negara ini.
Jika data ini benar ianya sesuatu yang memeranjatkan.

Sungguh mengejutkan angka tersebut, bayangkan 81ribu wanita yang melahirkan anak luar nikah . Kesian anak-anak tidak berdosa ini lahir akibat perbuatan ibu dan ayah mereka tanpa hubungan dan pernikahan yang sah. Itu angka yang didaftarkan, belum lagi angka anak luar nikah yang disembunyikan dengan mem"Bin" dan "Binti"kan bapa gantian.

Menurut sumber berita tersebut peningkatan angka ini disebabkan kemudahan yang terbuka luas terhadap masyarakat untuk melihat pornografi melalui internet.

Perkara ini adalah satu realiti yang seharusnya di takuti. Saya sendiri pernah hampir menjadi mangsa kepada fenomena ini. Saya mengakui internet memberikan kemudahan cukup luas untuk kita semua mendapatkan info terkini dan tidak terhad. Namun kemudahan yang begitu bermanafaat ini menjadi kemudahan membinasakan kita akhirnya jika kemudahan intenet ini tidak dikawal selia.

Dunia tiada sempadan, kalau dahulu untuk pergi menyampai maklumat tentang sesuatu perkara kita harus meredah hutan dan lautan berhari-hari, namun kini maklumat boleh disampaikan dengan hanya menggunakan jari dan tidak sampai beberapa saat sudah disampaikan.

Punca peningkatan indek dan jumlah bilangan Anak Luar Nikah ini adalah terlalu banyak. Namun dalam banyak-banyak punca itu hanya ada satu punca besar iaitu apabila yang "haram' sudah di 'halal'kan . Dan yang 'halal' telah di 'haram'kan. Betul ? ?

Banyak perkara yang" haram" sudah menjadi "halal" dengan menjadikannya "kebiasaan". Apabila sesuatu perkara sudah menjadi kebiasaan maka kita sudah anggap ianya satu yang 'tidak apa-apa'.

Bagaimana perkara (melakukan perkara yang haram ) ini boleh berlaku. Ia boleh boleh berlaku kepada sesiapa sahaja tidak kiralah samada kita ini punyai didikan agama yang kuat atau tidak. Bagaimana seorang insan yang dahulunya seorang Ulama' boleh akhirnya malakukan kemaksiatan dan penzinaan. Ianya boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Namun bagaimana untuk menangani perkara ini , agar sudah tidak bertambah lagi bilangan anak-anak tidak berdosa ini? Sama -sama kita fikirkan dan bincangkan.

Dan apa yang menyedihkan boleh dikatakan ramai yang terlibat dengan perbuatan zina ini adalah terdiri dari masyarakat melayu kita sendiri. Kenapa mesti ramai orang melayu?. Adakah kita ini orang melayu yang sangat jelek dan sangat tidak tahu menilai moraliti diri sendiri. Atau kita sudah tidak ada harga diri.

Melalui pengalaman beberapa teman-teman dan kenalan , penzinaan boleh meruntuhkan ,meruntuhkan ekonomi dan kekeluargaan. Sudah banyak bukti tentang ini, bagaimana rakan saya yang dahulunya kaya akhirnya kini miskin akibat terlibat dan terjebak kekancah penzinaan. Ada juga yang hidup mereka sering kemuruangan dan kegelisahan serta kekusutan , rezeki yang tidak berkekalan , akibat kesan dari perbuatan ini.

Kerana hukuman terhadap perbuatan zina ini telah pun di nyatakan bahawa natijah nya di dunia dan juga diahkirat.

Doa saya , dan pesanan saya, marilah kita sama-sama berdoa agar dihindari dari perbuatan ini. Jika sudah terlanjur , kembalilah dan bertaubatlah, Tuhan Maha Pengasih, anda adalah manusia biasa. Tidak terlepas dari melakukan dosa, selagi di berikan nyawa selagi itulah kita diberikan peluang untuk bertaubat dan menebus kesilapan .


Inalillah ,
Ibnu Taharim ,
Puchong ( 30 Julai 2010 )
Read more...

Air Mata dan Pengorbanan tidak ternilai

1 comments
Tapak Parking 2B di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) ini setahun yang lalu hanyalah tempat mainan monyet-monyet liar. Tapak ini hanya digunakan 2 tahun sekali ketika pameran MAHA.

Di satu tempat yang lain terdapat sekumpulan insan yang berhati mulia seramai lebih dari 10 orang mengambil cabaran besar dengan memikir,mengatur dan mengorbankan masa,tenaga dan wang ringgit untuk mewujudkan peluang kepada insan-insan bersaudara yang memerlukan tambahan pendapatan bagi menyara keluarga.

Dengan penuh keiklasan dan kejujuran, kumpulan ini melihat tidak ada tempat lain untuk mencuba dan mencabar keupayaan membangunkan sebuah peluang kepada masa depan. Lalu tercetus lah idea pembukaan pasar terbuka atau bazaar@maeps oleh ketua kumpulannya iaitu En Ahmad Safawi Taharim yang popular dengan panggilan "En Mat". Atas rasa tangunggjawab yang tidak berbelah bahagi di samping ingin melihat sesuatu idea itu benar-benar berhasil maka segala usaha dan keupayaan di gembeling, bekerja siang dan malam untuk memikir dan membangunkan Tapak Parking 2B tersebut.
Maka pada 27 Jun 2009 apa yang dirancang membuahkan hasil dengan lebih dari 130 peniaga menyertai pasar ini meskipun masih dibayangi dengan ketakutan dan kegelisahan "Bejayakah?". Pelbagai karenah ,masalah, makian, cercaan dan ketidak puashatian di tangani oleh kumpulan ini dengan penuh ketenangan. Hidup penuh ceria meskipun kepenatan.

Ketika Taklimat pembukaan, satu pengumuman mengejutkan di buat oleh Pemilik tapak parking 2B ini. " 6 bulan free run" , wajah-wajah kegembiraan terpancar di wajah-wajah insan-insan peniaga ini. Memang sepatutnya begitu, kerana pasar ini masih baru dan ditempat baru. Kita bukan nak buka sehari ,kita nak buka sepanjang masa, mana mungkin perkara yang sehari ini sudah boleh begitu popular.

Pada ketika tarikh itu, jika kita gunakan carian google 'bazaar@maeps' malah jika guna kata kunci 'maeps' sendiri pun anda tidak akan menemui atau tahu dimana itu maeps, dan apa itu bazaar@maeps.

Kumpulan yang terdiri daripada peniaga,pekerja swasta dan kerajaan tersebut begitu komited dalam memperkembangkan info dan maklumat tentang pasar ini, mereka bekerja keras , memasukan maklumat kedalam jaringan internet, dan hasilnya sekarang cuba anda taip 'bazaar@maeps' di enjin carian google. Itu lah hasil kerja kumpulan ini.


Kumpulan ini yang diketui oleh En Ahmad Safawi Taharim atau dengan panggilan mesra "EN MAT" ini menerima inbois pertama yang agak mengejutkan apabila dikenakan bayaran penggunaan meter utiliti sebanyak RM1400 sehari dari pihak tuan empunya 2B ini. Apa lagi yang hendak dikata. Diam aja. "Dulu kata percuma, sekarang kena bayar pulak" , "kita dah la tak kutip dari peniaga sebarang bayaran, malah kos penyelengaraan di keluarkan sendiri oleh kumpulan ini" Bila nak kutip dari peniaga nanti adalah yang kata " ni mesti kumpulan ni yang nak makan duit".

Perlbagai situasi dan persimpangan dilalui, hingga tak mampu di luahkan dengan kata-kata. Namun lihat sahaja , apa sudah jadi kini , anda boleh datang dan lihat Tapak Parking 2B ini sekarang sudah begitu meriah macam pesta. Ada Go-Kart, ada Drift.

Namun ia sudah tidak lagi kepunyaan Kumpulan ini, ia sudah tidak lagi kepunyaan En Mat, Apabila baki 40% kepentingan dalam Meias Management terpaksa di korbankan dan dijual untuk melupuskan tanggungan hutang dengan pihak tuan tanah dan tuntutan kerugian ketika Karnival pelancaran yang tiada sumbangan 100% dari peniaga yang hanya tahu nak untung serta kegagalan operasi di hari AHAD, maka natijahnya En Mat yang dahulunya begitu bersemangat dan gigih terpaksa menanggung kesemuanya , akibat keihlasan untuk membantu orang lain yang kadang-kadang dilihat tidak tahu menghargai pengorbanan dan kepayaan untuk membangunkan pasar ini.

Pasar ini yang dahulunya adalah rumah kedua, kini sudah jadi duri dalam tangan yang hanya mampu dilihat tapi tak bisa di genggam dan di pegang. Mungkin satu kesilapan dan kesalahan telah berlaku. Namun inilah hakikatnya yang harus ditelan ,biarpun pahit. Pengorbanan harus dilakukan demi menjamin kelangsungan perjalanan bazaar ini di masa depan.


Ibnu Taharim ( En Mat )
Seri Kembangan, 30 Julai 2010
Read more...

Tuesday, June 29, 2010

Yang "diatas" atau Yang "dibawah"..

0 comments


Kita adalah manusia yang bebas memilih samada mahu yang di bawah atau yang diatas, mahu duduk di bawah atau mahu duduk yang diatas. Yang diatas selalunya adalah yang pemimpin atau yang pengemudi atau yang memikir atau yang lebih berisiko untuk jatuh kebawah jika tidak kuat atau yang bawah menggulingkan yang duduk diatas.


Gambaran apakah ini ? Saya ingin menumpukan bayangan maksud dan kata-kata diatas kepada bidang yang agak tidak asing lagi yang sudah tentu berkaitan dengan kehidupan kita seharian.


Ada kawan-kawan saya berniaga atau dalam erti kata lain 'Bekerja Sendiri" dan ada jugak kawan-kawan saya yang makan gaji tak kiralah dengan kerajaan atau dengan swasta. Maka saya istilah kan para pemikir,pengarah,ketua,pengerusi,peniaga,usahawan dan pengawai tinggi adalah yang "diatas", dan golongan yang di berada di bawah pengaruh mereka semua tadi adalah yang 'dibawah'.


Sejak malam tadi hingga ke petang ini saya berjumpa dengan 3 orang insan,manusia dan orang yang agak rapat dengan saya. 2 lelaki dan 1 perempuan. Yang lelaki ini seorang adalah makan gaji (swasta ) dan yang seorang adalah peniaga dan yang perempuan adalah pekerja sektor kerajaan (makan gaji ) . Saya terfikir tentang perkataan "diatas' dan 'dibawah' ini setelah saya bertemu dengan rakan saya yang perempuan itu 2 jam sebelum tulisan ini ditulis.


Beliau mempamerkan keluhan,rintihan dan kemuraman disebabkan suami beliau yang sedang dirundung kesedihan ekonomi yang merudum akibat pembayaran masuk yang tertunda dan terhenti. Beliau memperkatakan 'alangkah bagusnya kerja makan gaji' "tak de la susah macam ni " katanya yang saya lihat seolah-olah bernada kesal.


Kita tunda kisah tentang 2 orang kawan saya yang lelaki tadi dan kita tumpukan kepada rakan saya yang wanita ini . Kerana saya merasa agak terkesan dengan keluhan beliau. Bukan kerana apa tapi kerana saya juga adalah pemikir dan pengusaha serta peniaga sepenuh masa. Banyak waktu dalam hidup saya habiskan dengan berfikir dan berusaha kearah peniagaan. Kerana saya melihat dunia peniagaan adalah dunia yang luas dan menjanjikan kekuatan yang besar untuk membentuk sebuah kehidupan.


Kita perlu kekuatan ekonomi, kita perlu jadi pemacu ekonomi bukan pengikut arus ekonomi,kita perlu jadi yang diatas, kita perlu jadi orang yang membentuk bukan yang dibentuk.


Kebetulan kami berdua berbincang disebuah cafe di syarikat tempat beliau berkerja. Saya memberikan ulasan dengan kata-kata seperti yang tersebut diatas. Ramai yang suka berada di bawah kerana dibawah tidak perlu banyak kerja , tak perlu nak bergerak banyak, dan tidak berisiko untuk jatuh dari tempat yang tinggi.


Yang saya maksudkan disini ialah terpulang pada anda semua samada mahu menjadi pekerja bawahan atau pekerja atasan. Anda bebas memilih samada mahu jadi pemikir (thinkers) atau pekerja (workers). Yang dibawah hanya menurut arahan ,kerja dan cukup bulan cucuk bank duit keluar. Itu pekerja bawahan atau dalam erti kata lain workers.


Dan yang diatas pemikir,pengarah-pengarah, ketua-ketua atau bos-bos ,peniaga-peniaga ini adalah orang yang begitu berani berada diatas ,berani mengambil risiko jatuh, berani berurusan dengan pekerja bawahan yang beribu-ribu,mereka ini yang siang dan malam berfikir 'bagaimana untuk mencari wang agar dapat membayar gaji orang bawahan' , mereka ini yang sanggup menggadai tanah-tanah, wang ringgit dan barang kemas dan sebagainya untuk mewujudkan peluang kerja kepada golongan bawahan ini. Jika tidak ada yang diatas ini makan tiada yang dibawah. Jika yang diatas tidak memerah otak dan tidak cukup tidur mereka , yang dibawah tidak akan mampu untuk tidor di tilam yang empuk sekalipun.


Kalaulah golongan seperti ini (thinkers) ini tidak mendapat sokongan dari orang yang berada disamping mereka sekiranya berada dalam kesusahan dan kesukaran maka akan pupuslah mereka ini dari muka bumi ini. Dan akhirnya kehidupan menjadi lesu dan pekerjaan menjadi goyah. Ekonomi menjadi merudum.


Saya teringat sebuah Hotel yang terletak di Seri Kembangan (Mint Hotel) bagaimana Mint Hotel yang dahulunya maju akhirnya tutup dan bankrap akibat kematian tuan punya hotel tersebut.


Lalu apakah moral dari cerita ini , samada kita mahu berada diatas atau berada dibawah itu terpulang kepada kita dan yang diatas bergantung di bawah dan yang di bawah juga memerlukan yang diatas. Hakikatnya kita saling memerlukan antara satu sama lain. Tanpa kerjasama masalah tak akan dapat diselesaikan dengan sempurna.


Read more...

Monday, June 28, 2010

Pulang ke pangkuan "Keluarga" atau "Pengkid"..?

0 comments

Kuala Lumpur

Sebenarnya, tajuk Pulangkan Marnie tidak sesuai di dalam kes yang berlanjutan ini dan penulis pun sebenarnya dah malas nak posting foto ini lagi.

Marnie yang telah ditemui dan selamat di bawa balik ke rumah bapa saudaranya di Kuala Lumpur pada 1 Jun lalu, sebenarnya telah melarikan diri semula.

Sebelum ini pada 2 Jun 2010 Marnie Telah Ditemui

Bagaimanapun, beberapa hari kemudian, ketika dalam proses untuk menghantarnya pulang ke Tawau, Marnie telah melarikan diri.

Kekangan kewangan menyebabkan keluarga terbabit terpaksa mengambil masa mengumpul wang bagi membeli tiket penerbangan untuk Marnie balik.

Dan, dalam beberapa hari di rumah bapa saudaranya, Ali Bais, Marnie rupanya masih berhubungan dengan rakan pengkidnya melalui telefon bimbit dan akhirnya dia dapat melarikan diri dipercayai dibantu perempuan terbabit.

Rentetan dari itu, bapa Marnie, Abdul Sarang, seorang petani, bergolok bergadai dengan menjual harta yang tak seberapa di Semporna Sabah sebelum dapat membeli tiket penerbangan ke Kuala Lumpur.

Bapa Marnie kini berada dalam keadaan yang amat tertekan, dan ibunya di Semporna berada dalam keadaan amat sengsara dan sudah beberapa hari tidak makan.

Kes Marnie ini sudah mencapai tahap yang sukar untuk diatasi memandangkan Marnie sendiri yang hanya berusia 15 tahun, bertindak sendirian melarikan diri - untuk kali yang kedua.

Tindakannya, langsung tidak memikirkan implikasi dari perbuatannya ke atas keluarganya sendiri.

Marnie Abdul Sarang, 15 tahun

Alamat - Kg Sungai Gajah, Semporna, Sabah
Bekas Pelajar SMK Bugaya, Semporna, Sabah
Dilaporkan Keluar Dari Rumah pada 13 April 2010
(Dipercayai sekarang berada di Kuala Lumpur)


Sebarang maklumat hubungi :

(Bapa) Abdul Sarang Banguan - 014-2045729
(Ibu) Norhayati Hambog
(Semporna, Sabah)


(Bapa Saudara) Ali Bais Hambog - 012 - 3315249
(Kuala Lumpur)

atau mana-mana balai polis berhampiran
Read more...

Makcik yang ketagih..

0 comments
Tengah buat apa tu makcik ? Hehehe



Menurut makcik yang dianggarkan berusia kira-kira 50-60 tahun ini, dia memang pelanggan tetap aktiviti ini.

Sejak bertahun-tahun lalu, dia tidak boleh meninggalkan kegiatan ini.



"Makcik sekali beli, berapa ringgit habis?"
"Ala, takdelah banyak, kadang-kadang 10 ringgit je..."
"Apa nombor yang makcik selalu beli"

"1178"

Note : Gambar diambil di lokasi sebuah kedai judi di kuala lumpur.
Read more...

Video Lucah : Tanggapan Suami Cut Tari Terhadap Video Seks Isterinya

0 comments


Berita tentang video biadap Ariel peterpan dan Cut Tari berdamapak terhadap suami Cut Tari. Yusuf Subrata, mengaku belum tahu apa yang akan dilakukan. Namun Yusuf menegaskan tetap sayang pada isterinya itu.

“Saya tetap sayang sama isteri saya,” kata Yusuf ketika ditemui VIVA news di kediamannya, Jalan Pondok Kelapa 12 nombor 9, Jakarta Timur, Selasa 8 Jun 2010.

Menurut Yusuf, dia juga pernah mengalami kes serupa. Yakni saat beberapa tahun lalu, temannya mengadu bahawa pernah melihat video mirip Cut Tari. ”Jadi sebelum kes yang sekarang, pernah ada aduan isteri saya dengan orang lain di sebuah kelab, tapi video yang itu saya belum pernah lihat,” ujarnya.

Yusuf mengaku kaget setelah melihat video tersebut. Namun, Yusuf masih belum dapat memastikan apakah tokoh perempuan di video itu adalah isterinya.

“Nanti lihat ke depannya. Kerana belum tahu itu benar isteri saya atau bukan. Kalau memang mirip, kalian bisa nilai sendiri,” ujarnya sambil terlihat matanya berkaca-kaca.

Video mirip Tari dan Ariel itu mulai beredar di internet pada Selasa 8 Jun dinihari. Video tersebut berdurasi sekitar 8 jam 45 saat. Dalam video itu wanita mirip Tari itu terlihat menggunakan cincin di jari manis tangan kirinya.

Yusuf dan Cut Tari telah berkahwin sejak 2004. Pasangan itu dikurniakan satu orang anak

sumber/(Hs) sumber viva news / flashbisnis
Read more...

Apabila kita berada dalam kesedihan.

0 comments
Lakukan lah perkara berikut :
1- Bersujud lah kepada Allah dimana-mana sahaja dan bila-bila masa sahaja.
2- Berdoa lah dengan penuh harapan dan titisan air mata "Ya Allah anugerahkan ketenangan pada hati ini., Kembalikan diri ini dibawah Keredhaanmu dan RahmatMu2, Ampunilah dosa-dosaku
3- Bermuhasabah mengenali kelemahan dan kesilapan diri.
4- Bangun dan kembali berusaha memperbaiki kelemahan dan memperbetulkan kesilapan kerana selagi Allah beri kita nyawa selagi itu di berinya kita peluang untuk terus membentuk dan memperbaiki diri.






Ketenangan atau sakinah adalah sesuatu yang tidak mampu kita ciptakan, kerana ia adalah anugerah dari Allah. Sehebat atau sekaya mana pun manusia, mereka pasti tidak mampu untuk mencipta mahu pun mengusahakan sakinah….jesteru ianya adalah pemberian Allah kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Maka kita hendaklah meminta dan berdoa semoga Allah menurunkan ketenangan yakni sakinah kepada kita semua. Sakinah paling sukar dikecapi terutama ketika kita diuji dengan kesakitan, kekecewaan, kesedihan mahupun segala macam lagi permasalahan yang mengganggu fikiran.

Dr. NeoRantisi menghantar email kepada saya tentang ‘kita bertanya, Al-Quran menjawab’ subhanallah, nyatalah sungguh indah segala penawar dari farmasi Ilahi…saya gembira dengan emailnya kali ini yang berkisar tentang ujian drpd Allah S.W.T. Seringkali manusia itu diuji, kadang-kadang mereka redha, kadang-kadang mereka kecewa dan tak dapat menerimanya…pedihnya sesuatu ujian, hanya yang mengalaminya yang lebih memahaminya.

Maka namanya manusia, mereka takkan pernah sunyi dari diuji tuhan.Beruntunglah sesiapa yang mencari-cari tuhannya, ketika diri terasa sarat diuji. Ujian Allah itu secara umumnya terdapat dlm dua bentuk. Yang pertama dalam bentuk kesusahah, kesedihan, kesakitan dan kekecewaan. Manakala bentuk kedua pula ialah seperti kesenangan, kegembiraan, kekayaan, dan kelapangan. Sebenarnya ujian dalam bentuk kedua inilah yg lebih sukar kerana manusia amat susah untuk sedar bila diuji dgn kesenangan dan kegembiraan, berbanding kesusahan. Keinsafan sering datang mengetuk pintu hati ketika manusia dilanda kesukaran, tetapi lebih payah untuk merasa bersyukur bila mendapat kesenangan dan keseronokan.

Biasanya bila kita duji, kita akan banyak tertanya-tanya sendiri …tidak bolehkah segalanya berlaku mengikut kehendak hati ?? mengapa seharusnya begitu, tidak pula begini ?? Namun sebenarnya, setiap persoalan yang timbul dlm fikiran kita itu, dah pun Allah tahu sejak azali lagi, dan Dia yang Maha Mengetahui dan lagi Maha Mengasihani telah merakamkan jawapan bagi soalan-soalan itu di dalam Al-Quranulkareem. Berikut antara persoalan yang sering bermain dalam fikiran kita dan Allah menjawab di dalam Al-Qurannya .


KITA BERTANYA : KENAPAKAH AKU INI DIUJI ?

MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Apakah manusia itu mengira bahawa
mereka dibiarkan saja mengatakan,”Kami
telah beriman? sedangkan mereka tidak diuji ?Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yg
sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah
mengetahui orang-orang yg benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA
YG AKU IDAM-IDAMKAN ?

MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu
padahal ia amat baik bagimu, dan boleh
jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal
ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui
sedang kamu tidak mengetahui.”
-Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?

MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Allah tidak membebani seseorang itu
melainkan sesuai dengan kesanggupannya,”
-Surah Al-Baqarah ayat 286


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST ATAU BEGITU KECEWA ?

MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Jgnlah kamu bersikap lemah. dan janganlah
pula kamu bersedih hati, padahal kamulah
orang-orang yg paling tinggi darjatnya jika
kamu orang yg beriman.”
-Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU
MENGHADAPINYA ?

MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)
dengan jalan sabar dan
mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya
sembahyang itu amatlah berat kecuali
kepada orang-orang yang khusyuk.”
-Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA LAGI : APA YANG AKAN AKU PEROLEHI
DARI SEMUA INI?

MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari
orang-orang mu’min, diridan harta mereka dengan
memberikan syurga untuk mereka… ?
-Surah At-Taubat ayat 111

DAN KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA HARUS AKU LETAKKAN HARAPAN ?

AL-QURAN MENJAWAB
‘Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan
selain dariNya. Hanya kepadaNya aku
bertawakkal.”
-Surah At-Taubat ayat 129

KITA BERKATA : AKU TIDAK TAHAN MENANGGUNGNYA !

LANTAS AL-QURAN MENJAWAB
“……dan jgnlah kamu berputus asa dari
rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah melainkan
kaum yang kafir.”
-Surah Yusuf ayat 12

Sesungguhnya Allah S.W.T. itu Maha Pengasih dan Penyayang terhadap hamba-hambaNya. Oleh itu marilah kita menjadi hamba yang bersyukur, bersabar dan sentiasa redha dalam setiap keadaan, sama ada senang atau susah. Moga-moga Allah S.W.T. akan memberikan balasan yg tak tergambar indahnya di akhirat kelak… insyaAllah. Tatkala kamu menghadapi kesusahan, igtlah sesungguhnya ada ramai lagi orang yang menderita dengan kesusahan yang lebih dahsyat dari kita, dan tatkala kita mengalami kesenangn pula, ingatlah yang segalanya datang dari Allah S.W.T dan ianya boleh hilang bila-bila masa sahaja. Segala puji bagi Allah S.W.T. pemilik sekalian alam ini, wallahu’alam.




Read more...

Saturday, June 26, 2010

Peluang Niaga di Tapak Bazaar@Maeps

2 comments


BAZAAR@MAEPS ( ONESTOPBAZAAR )
Kepada pengusaha tetap dan sambilan yang ingin menjual dan mempermosikan produk anda boleh berbuat demikian di Onestopbazaar setiap hari sabtu bermula dari 4.00pm-2.00am. Onestopbazar akan membuka tapak tapak promosi untuk anda penuhi.

Berminat sila hubungi
Ayem 012-291 4714
Mie 019-913 3403
Mat 017-8849200 ( sms sahaja )


LOKASI : TAMAN EKSPO PERTANIAN MALAYSIA SERDANG (MAEPS)


UPTOWN BAZAAR RAKYAT PKPS ( PASAR BORONG SELANGOR )
100 tapak perniagaan "Terhad"
keluasan tapak 8 X 8
Waktu Perniagaan 8.00 mlm - 2.00 pagi (Isnin - Jumaat)
Tarikh Dibuka 15 Julai 2010

Catogery Jualan

Pakaian & Aksesori
Un-Wanted
Barangan Am

Berminat sila hubungi
Ayem 012-291 4714
Mie 019-913 3403

JIKA ADA SEBARANG KEMUSKILAN BOLEH REPLY DENGAN KOMEN DI BAWAH

SEKIAN TERIMA KASIH
Read more...

Friday, June 25, 2010

Perkahwinan yang tidak mengembirakan

0 comments

Adakah perkahwinan sudah tidak lagi mengembirakan ?

Terbaru kita di kejutkan dengan berita penceraian Azrinaz dengan Sultan Brunei, dan lagi terbaru kes perkahwinan Maya Karin,Penceraian Vee (Nuraliah Lee Abdullah) & Aziz M Osman ,Roslin Hashim & Faizah Mohamad,Norish Karman & Datuk Hashimuddin Abdul Kadir dan ramai lagi artis-artis popular seperti awie dan lain-lain.

Kenapa begitu mudah penceraian itu berlaku ada yang baru berkahwin tak sampai sebulan, ada yang dah berkhawin selama lebih 30tahun.Adakah perkhawinan itu sudah tidak lagi mengembirakan pasangan lalu mengambil keputusan untuk tidak bersama lagi.

Walau apa pun puncanya tetap menjurus kepada sudah tidak wujud "Kegembiraan" untuk hidup bersama lagi maka apabila sudah tidak tahan dengan kesedihan maka mengambil keputusan untuk bercerai atau berpisah.

Apakah berkahwin itu hanya untuk 'berseronok'atau hanya untuk masa 'bergembira; ? sahaja. Maka apabila sudah tiada kegembiraan maka bercerailah. Maka kalau begitu akan banyaklah penceraian akan berlaku apabila pasangan yang berkahwin sudah tidak menemui kegembiraan dalam zaman kehidupan mereka.

Perkahwinan adalah satu kewajiban sebagai lumrah terhadap manusia. Perkahwinan adalah untuk mewujudkan kesinambungan zuriat dan keturunan. Dan dalam istilah lain di katakan sebagai menambahkan bilangan umat manusia. Ia adalah satu tanggungjawab. Bila ia dinamakan tangungjawab suka atau tidak kita kena lakukan . Seperti tanggungjawab terhadap solat, suka atau tidak kita kena lakukan. Begitu juga dengan tangungjawab lain, samaada sekarang atau besok perlu di laksanakan juga. Kebertangungjawaban adalah penting dalam memelihara keharmonian sesebuah keluarga dan negara.

Seorang lelaki dan suami yang punyai perasaan tanggungjawab akan membantu apabila seorang isteri dalam kesusahan begitu juga dengan seorang wanita dan isteri yang bertangungjawab akan membantu si suami yang sedang dalam kesempitan.

Hidup ini berputar dan begitulah juga dengan perjalanan hidup yang kadang-kadang kita akan bertemu dengan kegembiraan dan juga dengan kesedihan,kemurungan dan penderitaan. Apabila di awal pernikahan kita sudah berjanji untuk sehidup semati ,susah senang bersama mengapa di pertengahan jalan hanya kerana alasan2 kecil kita sudah tidak mahu berjalan hidup bersama?.

Lihat dibawah ini punca-punca penceraian yang berlaku :

Bau badan punca kenaikan kadar penceraian
KUALA TERENGGANU: Memang sukar untuk dipercayai tetapi kini percayalah – bau badan (body odour), adegan seks dan baju tidur yang membosankan (boring pyjamas) telah dikenalpasti sebagai punca kenaikan kadar perceraian di negeri ini.



Sumber

Menanggung beban hutang punca penceraian

Menanggung beban hutang adalah antara faktor utama yang menyebabkan berlaku penceraian dikalangan pasangan Islam di Perlis.

Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam Perlis Jafperi Othman berkata berasaskan kajian, masalah hutang menyebabkan tekanan khususnya pada kalangan suami yang membawa kepada pergaduhan dengan isteri dan seterusnya mendorong penceraian.

Sumber

Orang Ketiga Punca Perceraian Nicky Wu
TAIPEI: Bintang kacak Taiwan, Nicky Wu, 39, kini disahkan bercerai dengan isterinya, aktres, Ma Ya Shu, 32. Mereka berdua membuat pengesahan telah bercerai pada 11 Ogos lalu selepas rumah tangga bergolak sejak sekian lama sehingga memaksa mereka memfailkan cerai tahun lalu.

Namun disebalik cerita semua itu, hakikatnya yang merasai keperitan dan kesedihanya adalah yang terlibat dengan penceraian itu.


Siapa yang mahu perkahwinan yang dibina sekian lama berkecai dan hancur begitu sahaja. Kita sedia maklum dan tahu, tak ada manusia yang mahukan kegelisahan,kedukaan,kesakitan dan kekecewaan.


Read more...

Tuesday, June 22, 2010

Berhati-hatilah....

0 comments


Hati hati semua dengan FACEBOOK !


Hati-hati !!Mulai sekarang jangan pernah menuliskan kata2 yang 6 huruf yaitu I5Ra3L (tulisan biasa) di WALL, di Status, di Note atau saat mengupload apa saja, karena secara otomatis anda akan langsung masuk ke fans page ini TAPI JANGAN DI LIKE :

http://www.facebook.com/pages/Israel/108099562543414?v=stream&ref=ts


Coba lihat..!! Sudah banyak saudara kita yang masuk fans page itu... Padahal mereka tak bermaksud untuk gabung..Mungkin Anda juga termasuk dari mereka yang telah tergabung tanpa disengaja.. Waspada dan segera untuk keluar karena jumlah anggota mereka setiap jam bertambah,

jika kita menulis nama negara itu sesuai aslinya maka informasi itu akan di direct ke page 15r43L dan dimonitor sama mereka disana, semua postingan yg mengandung kata 15r43L ada disana juga

Sebarkan vm ini ke saudara2 kita yang lain.. Karena kita bukan pengikut the real terorist..

Saya melihat mungkin anggota grup ini yang wall/note//tautan yang masuk ke dalam fans page itu, hati-hati ya..
tolong disebarin.
syukron.

(sumbEr dri group bErjuanglah, rEmaja islam!!)
Read more...

Monday, June 21, 2010

Berniaga jalanan , mengapa mesti malu ?

0 comments

Dimana-mana, sejarah telah membuktikan banyak kejayaan kebebasan kewangan di cipta dan tercipta dari kerjaya sebagai seorang peniaga atau dalam sektor peniagaan.

Hakikat ini adalah hakikat yang kita semua tidak boleh sangkal lagi dan sebenarnya secara sedar atau tidak sedar kita semua adalah adalah peniaga. Perniagaan atau dalam definasi yang ringkas ialah proses pertukaran perkhidmatan atau barangan dengan wang sebagai gantian atau perantaraan.

Apa yang ingin saya fokuskan pada pagi ini dan hari ini ialah, perniagaan jalanan, atau peniagaan kecil-kecilan. Sepanjang perjalanan hidup saya saya lebih ramai bertemu dengan "Orang Kita" yang malu untuk berniaga, atau memulakan perniagaan meskipun dia tahu perniagaan mampu memberi sumber pendapatan yang tidak terhad.

Kenapa mesti malu untuk berniaga nasi lemak ditepi jalan? atau berniaga goreng pisang, burger dan lain-lain. Kadang-kadang di waktu pagi saya sering singgah di satu gerai nasi lemak jalanan berhampiran rumah saya dan apa yang saya temui ialah anak kepada peniaga nasi lemak itu kelihatan seolah-olah malu menonjolkan diri dan mukanya seperti tidak mahu membantu ibunya membungkuskan nasi lemak . Budaya seperti ini tidak ada dikalangan bangsa lain terutamanya bangsa china dimana anak-anak mereka sangat berminat untuk mendalami ilmu perniagaan.

Begitu juga berbeza dengan seorang teman sekuliah saya dahulu yang mengambil jurusan perniagaan hingga keperingkat ijazah tetapi tidak memanafaat ilmu yang diperolehi dengan bekerja sebagai penyambut tetamu di sebuah hotel di Kuala Lumpur dengan gaji bulanan tidak sampai RM3 ribu sebulan jika dibandingkan dengan seorang jiran rumah saya,beniaga tudung di pasar malam mampu meraih pendapatan RM10ribu sebulan meskipun beliau hanya berkelulusan SRP.

Kenapa mesti malu? Bukankah perniagaan adalah 9/10 punca rezeki. Saya telah pun membuat paparan berhubung dengan kuasa ekonomi malaysia yang dikuasai oleh bangsa china. Mereka ini dahulunya adalah kaum pendatang, datang ke tanah melayu untuk menjadi buruh di lombong-lombong bijih kepunyaan orang kita.

Penglibatan mereka ini dalam sektor peniagaan yang bermula dengan perniagaan jalan seperti mengangkut dan menjual sayur-sayuran menggunakan 'kandar' hinggalah ketika ini dan sekarang ini mereka menguasai sektor-sektor dan sumber-sumber utama di negara ini. Saya katakan ini bukan bermaksud yang saya tidak menyukai mereka tetapi agar kita semua sedar bahawa memulakan atau menjerumuskan kan diri anda kedalam dunia perniagaan adalah satu tuntutan Fardu Kifayah di mana sangat sedikit orang-orang kita yang menceburi dan menguasainya.


Kita boleh memulakan dengan berniaga secara kecil kecilan , malah kita boleh memulakan di tepi jalan di rumah kita atau dirumah kita. Dalam pada itu kita harus berusaha untuk menjadi 'founder' atau 'pencetus' hakcipta perniagaan bukan menjadi pemasar atau pengedar produk mereka selama-lamanya. Kita harus memerah otak untuk mencipta produk kita sendiri. Kita punya segala kemudahan dan kesenangan. Jika di indonesia rakyat mereka terpaksa memerah idea untuk mewujudkan perusahaan sendiri atas kreativiti sendiri dalam keadaan serba kekurangan kenapa kita di negara yang penuh dengan sumber ini tidak mampu melakukannya.

Adalah menjadi adat dan lumrah dalam perniagaan tidak akan semuanya berjaya. Mana mungkin kita baru mencuba satu jenis perniagaan kita sudah berangan-angan untuk menjadi kaya raya. Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary sendiri menemui 1001 macam kegagalan sebelum beliau benar-benar berjaya. Apa yang kita nampak adalah kejayaan dan kekayaannya tetapi yang kita tak nampak adalah kegagalan dan kesusahan.

Mentaliti masyarakat kita selalu melabel kegagalan dalam perniagan sebagai satu kegagalan mutlak adalah merupakan satu faktor dan punca orang kita tidak berani untuk melibatkan diri dalam perniagaan. Kita di hadapkan dengan pelbagai gambar dan cerita tentang kegagalan peniagaan yang akhirnya kita menjadi lemah dan tidak bermaya untuk memulakan kerjaya murni ini.

Kita telah di beri contoh dan tauladan dimana Syaidatina Khadijah dan Nabi sendiri adalah merupakan saudagar dan peniaga. Jadikan ini sebagai sumber sokongan dan motivasi diri. Saya sendiri sudah lebih 10 kali gagal dalam perniagaan dari sekecil-kecil perniagaan hinggalah sebesar-besar peniagaan , tetapi kenapa bila kita jatuh dan kita mesti bangun kembali. kerana ini adalah perjuangan, perjuangan untuk menambah bilangan peniaga muslim sediaada. Sebelum kita berlari, kita tak tahu berjalan pun ketika kita baru dilahirkan, dalam proses tersebut kita mula dengan meniarap,mengesot,merangkak, berdiri dan jatuh, berjalan dan jatuh..akhirnya kita boleh berlari.

Adalah sesuatu yang tidak luar biasa apabila kita berniaga dan gagal kita akan di cemuh malah jika kita gagal dalam perniagaan yang melibatkan hubungan dengan masyarakat. Kita akan dilabel macam-macam.Kita akan mendapat kebencian. Itu adalah perkara biasa di dalam masyarakat yang menganjari yang menang dan menghukum yang kalah.

"Saya teringat ketika saya mengalami satu kegagalan besar suatu ketika dulu dimana saya terpaksa menjual kereta, saya terpaksa hidup dengan memakan mee segera untuk sarapan pagi, tghari dan juga makan malam. Saya terpaksa keluar dari rumah lama dan menyewa sebuah bilik kecil. Ramai daripada kawan-kawan saya tidak lagi kelihatan, Saya di tuduh menghabiskan wang syarikat, saya dituduh menipu. Bank datang menghimpit saya berhubung dengan satu jaminan yang telah saya buat. Pembekal-pembekal menghantar notis tuntutan guaman . Dan yang teruk sekali akhirnya , 3 bulan selepas itu teman wanita saya meninggalkan saya. Wang simpanan berkurangan dan perkara-perkara buruk pula terjadi di masa yang sama. Dengan jujur saya berkata , saya hampir-hampir "mati". Dare To Fail

Ramai seteru berkata " Kan aku dah kata...." dan secara peribadi kita akan berasa rendah diri dan malu untuk bertemu dengan orang. Semua ini proses normal yang berlaku apabila kita gagal.

Saya kembali memulakan perniagan kecilan dengan menjual goreng pisang di tepi jalan , pada ketika itu saya tinggal di kawasan perindustrian Kulim ,Kedah.


Jadi kenapa kita harus malu? Apakah kita tidak malu diherdik, di rendah-rendahkan oleh majikan dengan perkataan 'bodoh' ,'bahalol' dan sebagainya. Apakah kita tidak malu apabila membeli sayuran dari mereka yang bukan pribumi untuk memberi makan anak-anak kita yang merupakan pemilik tanah air yang tercinta ini...

Peniagaan samada kecil atau besar adalah satu bidang yang menjanjikan pendapatan yang lumayan..marilah
Read more...

Sunday, June 20, 2010

Mati pucuk petanda serangan sakit jantung

0 comments
M Krishnamoothy
Jun 20, 10
3:43pm


Mati pucuk (ED) merupakan petanda akan berlakunya serangan sakit jantung, kata Dr Ramesh Singh Veerah dari Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), ketika membentangkan kertas kerjanya di Kongres Dunia Saintifik Kardiologi di Beijing, China.


Tujuh daripada 10 lelaki yang dirawat di PPUM kerana serangan sakit jantung menghadapi masalah ED, kata Dr Ramesh (kanan).

Masalah ED itu dikesan enam bulan sebelum mereka dimasukkan ke hospital berkenaan, tambahnya.

Dalam kertas kerjanya itu, Dr Ramesh berkata kajian selama setahun itu dijalankan tahun lalu di PPUM, melibatkan 111 lelaki yang aktif seks, yang dirawat kerana serangan sakit jantung. Kajian ini menunjukkan 75.7 peratus mengalami ED.

Selain itu, 24.7 peratus daripada 81 lelaki tidak aktif seks yang tidak dimasukkan dalam kajian tersebut, turut dilaporkan mengalami ED lebih enam bulan sebelum pemeriksaan dijalankan.

"ED dan penyakit arteri koronari (CAD) berkongsi banyak faktor risiko yang sama dan berkaitan rapat. Atherosclerosis - punca penyebab CAD dan ED - adalah merupakan gangguan inflamasi umum yang berlaku pada kadar yang sama di seluruh vaskular tubuh.

"Oleh kerana itu, anggapannya ialah ED harus mendahului CAD memandangkan arteri zakar adalah jauh lebih kecil daripada arteri koronari," tambahnya.

Kajian tersebut, kata Ramesh, menunjukkan bahawa pesakit yang menghadapi masalah ED berpotensi menghadapi risiko yang amat tinggi diserang sakit jantung.

Tanda amaran


Yang menariknya, kajian tersebut juga mendapati semua pesakit yang mempunyai sejarah serangan sakit jantung dan ED, mengalami serangan sakit jantung yang berulang.

"Oleh kerana itu, kita harus skrin dan merawat pesakit sedemikian secara lebih agresif," kata Dr Ramesh.

"Selain itu, lelaki yang tidak aktif seks juga harus diperiksa dengan teliti kerana satu perempat daripada mereka mengalami masalah ED penuh yang memerlukan rawatan dan ini juga boleh menjadi petanda CAD."

Dalam tempoh antara bulan April 2008 hingga bulan Februari 2009, seramai 219 lelaki telah dimasukkan penjagaan koronari PPUM kerana serangan sakit jantung.

Daripada jumlah tersebut, 192 diskrin dan hanya 111 yang aktif seks dalam tempoh enam bulan terakhir, direkrut untuk penilaian ED.

Faktor lain yang dikaji, termasuklah faktor risiko kardiovaskular, ukuran tubuh, ujian darah dan hasil penemuan 'angiographic' koronari.

Kongres di Beijing itu merupakan kongres rasmi Persekutuan Jantung Dunia dan diadakan setiap dua tahun.Ia menjadi pentas antarabangsa mengenai perkembangan terkini dalam bidang berkenaan.

Persekutuan Jantung Dunia ditubuhkan untuk memerangi serangan sakit jantung dan angin ahmar, dengan tumpuan kepada negara-negara yang penduduknya berpendapatan rendah dan sederhana, melalui pengemblengan lebih 200 organisasi di seluruh dunia.
Read more...

Sumbangan dan Bantuan di perlukan segera

0 comments





Nama saya Adrianna Alysya Bt Mohd Hani berasal dari Kuala Lumpur . Umur saya 6 tahun 10 bulan. Saya mengidap penyakit kronik jantung berlubang yang serius sejak saya dilahirkan dan saya adalah Orang Kurang Upaya (OKU) iaitu tidak boleh mendengar, bercakap, dan berdiri. Boleh dikatakan setiap bulan saya dirawat dihospital.Saya memerlukan sejumlah bantuan kewangan daripada Tuan / Puan untuk meringankan beban kewangan ibubapa saya bagi :-

1 ) Membeli sebuah kerusi roda khas untuk kanak - kanak seperti saya, yang berharga lebih kurang RM 3,000.00

2 ) Membayar hutang Institut Jantung Negara lebih kurang RM25,000.00.

3 ) Menampung perbelanjaan kos rawatan saya dari masa ke semasa.

Dilampirkan salinan dokumen - dokumen yang berkaitan untuk rujukan Tuan / Puan. Saya merayu kepada Tuan / Puan agar dapat menghulurkan sedikit sumbangan sekadar yang mampu bagi meringankan beban kami sekeluarga. Sebarang sumbangan harap dapat disalurkan ke akaun / atas nama:-

Adrianna Alysya Bt Mohd Hanib

CIMB Bank A/c No 1427 006 1573 521 006 1573 521

Sekiranya sumbagan Tuan dalam bentuk cek diharap dapat hubungi ibu saya Fazirah Bt Sidek 012 658 0456 012 658 0456 / 013 695 3030 013 695 3030 Harap dapat sebarkan e-mail saya ini kepada 10 atau lebih kenalan Tuan/Puan. Jasa baik Tuan / Puan saya dahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Semoga Allah s.w.t sahaja yang dapat mem bala s budi baik Tuan/Puan.Saya doakan. Semoga Tuan/Puan sekeluarga dirahmati Allah s.w.t dan sihat sejahtera.

Sekian, terimakasih.

Adiranna Alysya

Location: KL

untuk mengetahui dengan lebih lanjut
sila klik sini Adiranna Alysya
Read more...

Saturday, June 19, 2010

Orang Kita ,masih kalah..

0 comments


Analisis & Pengiraan Kekayaan dan Kuasa Kekayaan di Negara kita.

Merujuk kepada data di bawah mari kita buat pengiraan

Jumlah Kekayaan :

Cina : $32.158 billion
India : $8.04 billion
Melayu : $3.65 billion

Dari pecahan diatas saya hanya ingin membuat perbandingan antara orang melayu dengan orang india dimana , jumlah kekayaan dimiliki oleh orang melayu seramai 8 orang masih tidak mampu menandingi jumlah kekayaan yang dimiliki oleh 1 orang india iaitu Tan Sri Ananda Krishnan sebanyak $ 7.2 billion . Orang Kita masih "KALAH".

Senarai 40 Orang Terkaya di Malaysia 2010 Menurut Majalah Malaysian Business

1. Robert Kuok
$10 billion
(Kuok Empire, Shangri La, Wilmer International etc)

2. Ananda Krishnan
$7.2 billion
(Maxis, Astro)

3. Lee Shin Cheng
$5.5 billion
(IOI Group)

4. Teh Hong Piow
$3.5 billion
(Public Bank)

5. Lee Kim Hua & family
$3.4 billion
(Genting Berhad, widow of late Lim Goh Tong)

6. Quek Leng Chan
$2.4 billion
(Hong Leong Group, Guoco Group)

7. Yeoh Tiong Lay & family
$2.1 billion
(YTL Corp)

8. Syed Mokhtar AlBukhary
$1.8 billion
(MMC, Johor Port, Malakoff)

9. Vincent Tan
$1.3 billion
(Berjaya Group)

10. Tiong Hiew King
$1.1 billion
(Rimbunan Hijau)

11. Azman Hashim
$700 million
(AmCorp Group, formerly Arab-Malaysia)

12. William H. J. Cheng
$660 million
(Lion Group, Parkson)

13. Lee Swee Eng
$495 million
(KNM Group)

14. Ong Beng Seng
$470 million
(Hotel Properties Ltd, Natsteel)

15. Lim Kok Thay
$345 million
(son of late Lim Goh Tong, Genting Berhad)

16. Vinod Sekhar
$320 million
(Petra Group, known for its Green Rubber Global)

17. Lee Oi Hian
$300 million
(Kuala Lumpur Kepong or KLK)

18. Yaw Teck Seng
$295 million (Samling Group)

19. Anthony Fernandes
$290 million (AirAsia, Tune Hotels)

20. Mokhzani Mahathir
$285 million
(Kencana, authorized Porsche importer son of former permier Mahathir)

21. Kamarudin Meranun
$280 million
(AirAsia, Tune Hotels, Tony Fernandess lover *grin*)

22. Jeffrey Cheah
$275 million
(Sunway Group)

23. Lee Hau Hian
$250 million
(Batu Kawan, KLK, brother of Lee Oi Hian)

24. Chong Chook Yew
$245 million
(Selangor Properties, widow son is MD now)

25. Yaw Chee Ming
$240 million
(Samling Group, son of Yaw Teck Seng)

26. G. Gnanalingam
$230 million
(Westports Malaysia)

27. Lim Wee Chai
$200 million
(Top Glove, worlds largest rubber gloves manafacturer)

28. Kua Sian Kooi
$195 million
(Kurnia Asia, insurance)

29. Lau Cho Kun
$185 million
(Malaysian Mosaic)

30. Abdul Hamed Sepawi
$180 million
(Ta Ann, timber conglomerate)

31. David Law Tien Seng
$165 million
(Australian iron ore MidWest, T.S. Law Holdings)

32. Tiah Thee Kian
$163 million
(TA Enterprise)

33. Liew Kee Sin
$160 million
(SP Setia)

34. Ahmayuddin bin Ahmad
$155 million
(Westports Malaysia)

35. Eleena Azlan Shah
$150 million
(Gamuda largest individual shareholder)

36. Lin Yun Ling
$145 million
(Gamuda founder and MD)

37. Ong Leong Huat
$130 million
(OSk Group)

38. Lim Thian Kiat
$115 million
(former head of Multi-Purpose)

39. Khoo Kay Peng
$110 million
(MUI, U.K. retailer Laura Ashley)

40. Nazir Razak
$100 million
(Bumiputra Commerce Holdings, brother of deputy PM)
Read more...

Definasi Propaganda

0 comments



Mungkin ramai antara kita tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan 'Propaganda' ini kerana kita melihat masih ramai antara kita yang jarang mengkaji setiap maklumat atau info atau berita yang tersebar samada propaganda atau sesuatu yang benar.

Berikut di sertakan maksud propaganda yang diambil dari wikipedia sebagai rujukan kita semua.

Propaganda
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Gambaran "Anarkis Eropah" cuba merentungkan Patung Liberty ketika First Red Scare.

Poster Daerah Tentera Laut Ketiga Belas, Tentera Laut Amerika Syarikat, yang memaparkan seekor tikus melambangkan Jepun, menghampiri jerat berlabel "Tentera Darat, Tentera Laut, Orang Awam" berlatarkan peta Alaska.


Propaganda merupakan mesej-mesej bersepadu yang bertujuan mempengaruhi pendapat atau kelakuan orang ramai. Berbanding dengan menyalurkan maklumat tanpa berat sebelah, propaganda dalam erti kata paling asasnya menyediakan maklumat dengan tujuan mempengaruhi masyarakat.


Propaganda sering memilih fakta-fakta dengan teliti (iaitu menipu melalui penyingkiran) untuk menggalakkan sintesis yang tertentu, ataupun menokok tambah agar menimbulkan maklum balas yang lebih beremosi daripada rasional kepada maklumat yang diberi. Hasil yang diingini ialah perubahan dalam penceritaan kognitif mengenai subjek oleh kumpulan sasaran untuk melanjutkan agenda politik.

Propaganda ialah cubaan sengaja yang sistematik untuk membentuk persepsi, memanipulasi kognisi, dan mengarahkan kelakuan agar mencapai maklum balas yang melanjutkan tujuan yang diingini penyebarnya.

—Garth S. Jowett and Victoria O'Donnell, Propaganda and Persuasion

Asal-usul
Perkataan "propaganda" berasal dari nama Latin Congregatio de Propaganda Fide ("Jemaah Penyebaran Agama"), iaitu jemaah yang diasaskan oleh Paus Gregory XV pada tahun 1622. Jabatan pentadbiran paus ini ditugaskan menyebarkan agama Katolik dan mengawasi hal ehwal gereja dalam lingkungan wilayah mubaligh.

Kata sifat Latin propaganda yang merupakan satu bentuk gerundif bagi kata kerja propago (dari pro- "ke hadapan" + *pag-, kata akar pangere "mempercepatkan"), bererti "yang perlu disebarkan" dan tidak membawa apa-apa konotasi penerangan, tidak kira mengelirukan atau sebaliknya. Erti modennya dipakai sejak Perang Dunia I, dan lama-kelamaan berkait rapat dengan politik juga.

Helaian muzik lagu "We Are All Loyal Klansmen" Ku Klux Klan, 1923
Poster pergerakan Skandinavisme abad ke-19[sunting] Teknik
Lihat juga: doublespeak, cult of personality, spin (politics), demonization, dan factoid

Arus media utama yang digunakan untuk menyebarkan mesej propaganda termasuk akhbar, laporan kerajaan, penyemakan sejarah, junk science, bahan bacaan, risalah, filem, radio, televisyen dan poster. Bagi radio dan televisyen, propaganda wujud baik melalui rancangan berita, hal ehwal atau wawancara, mahupun dalam bentuk iklan, pesanan khidmat masyarakat atau advertorial.


Kempen propaganda selalu mengikut corak penyebaran strategik untuk mengindoktrinasikan kumpulan yang disasarkan. Ini boleh dimulakan dengan penyebaran ringkas seperti risalah yang dijatuhkan dari kapal terbang atau iklan. Biasanya mesej-mesej ini mengandungi arahan-arahan untuk memperoleh maklumat lanjut melalui laman web, talian hangat, rancangan radio dan sebagainya (serupa dengan tujuan pemasaran produk dan sebagainya).


Strategi ini bertujuan mengubah individu dari penerima maklumat menjadi pencari maklumat melalui pengukuhan, diikuti pencari maklumat menjadi pemimpin pendapat melalui indoktrinasi.

Pelbagai teknik yang berasaskan kajian psikologi sosial digunakan untuk menjana propaganda. Kebanyakan teknik-teknik yang sama boleh dianggap sebagai falasi logik, kerana penyebar propaganda menggunakan hujah yang adakalanya meyakinkan tetapi tidak semestinya tepat.

Analisa kaedah-kaedah penyebaran mesej propaganda agak mengambil masa. Kerja penyebaran propaganda itu penting tetapi jelasnya strategi penyebaran maklumat hanya menjadi strategi propaganda apabila digandingkan dengan mesej propaganda. Oleh itu, adalah penting sekali untuk mengenal pasti mesej-mesej sedemikian untuk mengkaji cara-cara mesej berkenaan disebarkan. Berikut adalah sebilangan teknik menjana propaganda:

"Paus itu Anti-Al-Masih" - cetakan propaganda 1521 oleh Lucas Cranach Tertua, digunakan oleh Martin Luther.Ad hominem

Ungkapan Latin yang membawa erti menyelar lawan itu beranding menyangkal hujah-hujahnya.



Ad nauseam
Pendekatan hujah ini menggunakan pengulangan idea tanpa henti-henti. Suatu idea, terutamanya slogan ringkas, jika diulang banyak kali, boleh terasa seperti benar. Pendekatan ini lebih berjaya apabila sumber media terhad dan dikawal oleh penyebar.
Argumentum ad verecundiam
Tarikan melalui kekuasaan menggunakan tokoh-tokoh penting untuk menyokong pendirian, idea, hujah, atau tindakan.

Argumentum ad metum
Tarikan melalui ketakutan bertujuan meraih sokongan dengan menanamkan kekhuatiran dan kecemasan pada rakyat umum, sebagai contoh, Joseph Goebbels menggunakan Germany Must Perish! Theodore Kaufman untuk mendakwa Pihak Berikat cuba menghapuskan oramg Jerman.



Sertai yang menang
Tarikan "sertai yang menang" dan "kemenangan terjamin" cuba menggesa penerima agar menyertai penyebar propaganda dan mengambil tindakan yang "diambil semua orang lain."
Read more...

Menanam Impian Siri 3 ( ITTC - IBNU TAHARIM TRADE CENTERE )

0 comments
Menanam Impian Siri 3 ( ITTC - IBNU TAHARIM TRADE CENTERE )
Project Proposed 2030
Gross Budget RM1.2billion

Read more...

KL Developement Project

0 comments
SPECIAL: KUALA LUMPUR MEGA-CITIES
Published as at June 1, 2010
Produced by Patchay
All rights reserved. Special thanks to all contributors in SSC Malaysia.
Not for commercial use.

REDEVELOPMENT OF SG BESI ROYAL MALAYSIAN AIR FORCE BASE
Gross Development Value = estimated more than RM20 billion
Iconic Landmark = "development of Malaysia's first carbon-neutral city"
Project Total Area = 162 hectares (400-acre) in Sungei Besi, south of KL
Local / Foreign Investors = Malaysian consortium including 1MDB and LTAT joint venture with Qatar Investment Authority and Abu Dhabi's Mubadala Development Co

REDEVELOPMENT OF KAMPUNG BARU
Gross Development Value = estimated more than RM20 billion
Iconic Landmark = proposed RM1 billion Puncak Baru iconic towers
Project Total Area = 80 hectares (198-acre) of reserved land known as Kg Baru, near KLCC
Local / Foreign Investors = Malaysian government and selected government-linked companies

NAZA KL METROPOLIS DEVELOPMENT
Gross Development Value = RM15 billion
Iconic Landmark = a 100-storey landmark tower, MATRADE Centre to be Malaysia's largest exhibition and convention centre
Project Total Area = 25.3 hectares (62.5-acre) off Jalan Duta
Local / Foreign Investors = Malaysia's NAZA Group





TAMANSARI RIVERSIDE GARDEN CITY
Gross Development Value = RM12 billion
Iconic Landmark = RM1.5 billion 60-storey Revolving Tower, first of its kind in the world
Project Total Area = 22.3 hectares (55-acre) on Pekeliling, Jalan Tun Razak
Local / Foreign Investors = Malaysian, Thai and Australian consortium



KUALA LUMPUR INTERNATIONAL FINANCIAL DISTRICT
Gross Development Value = RM6.5 billion
Iconic Landmark = "the world's newest financial district"
Project Total Area = 34.4 hectares (85-acre) on Dataran Perdana, off Jalan Tun Razak
Local / Foreign Investors = Malaysia's 1MDB and Abu Dhabi's Mubadala Development Co

KUALA LUMPUR ECO CITY
Gross Development Value = RM6 billion
Iconic Landmark = "KL's integrated green city"
Project Total Area = 9.86 hectares (24-acre) on former Kg Abdullah Hukum, next to Mid Valley City
Local / Foreign Investors = Malaysia's SP Setia Group partnering KL City Council



REDEVELOPMENT OF STADIUM MERDEKA (TIARA MERDEKA or MERDEKA PARK)
Gross Development Value = estimated at RM6 billion
Iconic Landmark = a 100-storey tower that will be Malaysia's tallest
Project Total Area = 16 hectares (39.5-acre) surrounding Stadium Merdeka
Local / Foreign Investors = Malaysia's Permodalan Nasional Bhd (PNB)

BUKIT BINTANG CITY CENTRE
Gross Development Value = RM5 billion
Iconic Landmark = to be announced
Project Total Area = 8.9 hectares (22-acre) on former Pudu Jail and adjacent vacant field on Jalan Pudu
Local / Foreign Investors = Malaysia's UDA Group

PLATINUM PARK, KLCC
Gross Development Value = RM4.1 billion
Iconic Landmark = 50-storey Felda Tower and 50-storey Naza Tower, 1.5-acre central park
Project Total Area = 3.7 hectares (9.1-acre) on Jalan Binjai, near KLCC
Local / Foreign Investors = Malaysia's NAZA Group



IN PROGRESS:
- KL SENTRAL
- CAPSQUARE KL
- MID VALLEY CITY (Phase 3)
- i-CITY SELANGOR
- BANGSAR SOUTH


NOT INCLUDED IN THIS LIST:
- SENTUL GARDEN CITY
- JALAN COCHRANE / JALAN PEEL DEVELOPMENT
- REDEVELOPMENT OF KAMPUNG KERINCHI
- REDEVELOPMENT OF TIONG NAM KUALA LUMPUR
- RRIM SUNGEI BULOH
- SUNGEI BESI HUB CITY
- SETIA CITY (PRECINCT 1 of SETIA ALAM)
- JALIL GREEN CITY
- DATUM JELATEK
- ICON CITY PJ
- BANGSAR BUSINESS PARK / BANGSAR CITY (Unilever site)
__________________
Read more...

Kenanga Wholesale City hub for fashion products

0 comments

Kenanga Wholesale City hub for fashion products

THE Kenanga Wholesale City, which is earmarked for completion by early 2010, is poised to be a landmark hub for Kuala Lumpur's wholesale fashion and apparel business.

The complex, located on a 3.2-acre site in Jalan Kenanga off Jalan Loke Yew, will be the wholesale centre for fashion, costume jewellery and leather products.

“Besides raising the profile of Kuala Lumpur's wholesale business, the complex offers a destination for international buyers to buy the country's fashion products in bulk from local wholesalers,” Kenanga Wholesale City Sdn Bhd group chief executive Yee Ia Howe said.

Malaysia's total annual trade in garment and textile totalled some RM2bil. The country also exports over RM4bil worth of designer apparels.

Yee said his management would be working with the Malaysia Garments Wholesale Exports and Import Merchants Association to explore business opportunities in Indonesia, Singapore, Thailand, Taiwan and the Philippines.

Kenanga Wholesale City is developed by Central Market Venture Sdn Bhd, which is also managing the Kuala Lumpur Central Market.

The wholesale complex, with total gross floor area of 1.8 million sq ft, will have 790 retail lots of between 300 and 1,000 sq ft.

He said only 49% of the space would be available for sale at RM1,950 to RM3,300 per sq ft, while the remaining 51% would be leased at rental rates between RM10 and RM25 per sq ft.

The project will have an expected gross development value of RM1bil. Construction work will start in March and completion is targeted within two years.

“The complex will meet the dire need for additional retail space in the Kenanga area, which has grown into a wholesale fashion hub in the past 20 years.

Currently, there are 350 business operators in the surrounding three-storey shop lots on about 35 acres.

“We are capitalizing on this demand and we hope to offer a modern and comfortable alternative to the traditional shop lots in the area,” Yee said.

Buyers of the retail space will be offered an attractive leaseback option. Those who lease their lots to the company will be guaranteed an 8% annual rate of return for the first three years with option to extend by another two years.

“We are confident the complex will be fully tenanted as we have a growing list of potential tenants registered with us,” Yee said.

According to him, the company has given up saleable space to ensure there will be enough escalators, service lifts and comfortable walkways.

“We will also bring in necessary service providers such as courier companies, forwarding agents and ATM outlets to make it convenient for business owners.”

The top level of the complex will house convention facilities for events such as trade and fashion shows.

By locating the wholesale complex in the Kenanga area, Yee said the surrounding infrastructure would also benefit, including in better landscaping and widening of adjacent roads.

“We are optimistic that the local council will follow suit by upgrading neighbouring facilities as we will be replacing some rundown buildings with Kenanga Wholesale City.”

With more than 1,800 car parks and loading docks for lorries in the complex, the project would also ease the parking problem in Jalan Kenanga, Yee said, adding that traffic flow in the area should also improve.
Read more...

Friday, June 18, 2010

If You Don't Like Your Results, Change Your Approach

0 comments
One of my favorite business stories is about a middle-aged manager struggling to pay his bills, so he decides to get some advice from a financial expert.

The manager makes an appointment to meet with a well- respected financial advisor whose office was located in a swanky building on Megan Avenue in Ampang.

The manager enters the expert’s elegantly appointed reception room, but instead of a receptionist the manager is greeted by two doors, one marked “employed” and the other “self employed”.

He enters the door marked “employed” and his greeted by two more doors, one marked “ make less than RM40,000” and the other door marked ‘make more than RM40,000.
He makes less than Rm40,000 , so he enters that door, only to find himself face with two more doors. The door on the left is marked “save more than RM2000 a year”, and on the right is marked “saves less than RM2000 a year”.

The manager only has about a thousand ringgit in his savings, so he enter the door on the right- only to find himself right back on the Park Avenue!
It’s painfully obvious that the manager in the story will never get out of his rut until he starts choosing to open different doors.

The moral of the story is that most people are like the manager – they choose to enter the doors of life that lead them right back to where they started.
The only way for people to get different results is to choose to enter different doors, isn’t that true? Like one of my mentors always used to say, “If you continue to do what you’ve always done, you’ll continue to get what you’ve always gotten.”

IbnuTaharim
Seri Kembangan, 18/6/2010 , 2.20pm
Read more...

Thursday, June 17, 2010

Menanam Impian Siri 2 ( ITCR - College & Research Centere )

0 comments

Menanam Impian Siri 2 ( ITCR - College & Research Centere )

Projek Impian 2028

Ibnu Taharim College & Research Centere
Read more...

Menanam Impian Siri 1 ( ITHR - Hotel & Resorts )

1 comments

Orang yang berjaya berpesan agar kita menanam impian dan membajainya dengan usaha serta menanti hasilnya dengan 1000 bakul doa.

Projek Impian 2025

Pembinaan Ibnu Taharim Hotel & Resorts dengan 338 bilik, kos dianggarkan bernilai 200juta.
Read more...

Wednesday, June 16, 2010

Bukan Mudah Mentadbir dan Memimpin

0 comments

Sejak 1998 -2010 saya memiliki 17 syarikat , 4 daripadanya Kepunyaan Tunggal, 4 Sdn Bhd, 2 syarikat Sdn Bhd dimiliki bersama oleh pegangan asing, selebihnya adalah syarikat perkongsian.

6 daripada semua syarikat tersenarai telah ditutup setelah beroperasi tidak sampai 3 tahun,2 daripadanya lagi telah di jual, 5 daripadanya lagi beroperasi perlahan, 4 daripadanya lagi di gantung operasi dan hanya 2 yang berjalan lancar.

Daripada 11 syarikat yang masih beroperasi ,10 daripadanya menghadapi masalah modal kerja. Hanya 2 syarikat yang mampu menjana keuntungan. Selebihnya berjaya peringkat ke-2 tetapi gagal peringkat ke-3.

Deifisit tunai semakin bertambah, tiada suntikan modal, malah rizab kewangan tidak mencukupi untuk menampung lebihan hutang luar jangka. Keadaan ini meresahkan.


1- Satah Enterprise
Makanan , R & R , Gerai No 5,
Lokasi : Dataran Sg Perak Kuala Kangsar

2- Ieco Management
Pusat Komputer & Institut Al-Quran Malaysia
Lokasi : Bagan Serai, Perak
3- Sira Food Industries Sdn Bhd
Pembuatan Kerepak Bersira,
Lokasi : Kpg Selamat, Perak

4- Astasia Enterprise
Pembekalan Rempah dari India ,
Lokasi : Puchong Selangor

5- Avicenna Business Solutions
Pembekalan Alat-alat tulis ,
Lokasi : Puchong Selangor

6- Hospart Medical Supplies
Pembekalan Peralatan Perubatan dan Hospital,
Lokasi : Bandar Puteri Puchong
7- Atrak Paradise (M) Sdn Bhd
Pemborong,Pembekal & Peruncit Karpet dari Iran,
Lokasi : Kelab Darul Ehsan Ampang
8- Mehrab (M) Sdn Bhd
Pembuatan Roti Shawarma dan Kedai Runcit Barangan Timur Tengah
Lokasi : Chow Kit, Kuala Lumpur

9- Meias Management
Pengurusan Event untuk Bazaar@Maeps,
Lokasi : Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS)

10- Meias Catering
Katering
Lokasi : Bukit Jalil

11- Meias Technology
Technology, Web developer, Hosting
Lokasi : Kinrara
12- Meias Trading
Pembekalan
Lokasi : Bandar Puteri Puchong

13- Orang Kita Foods Industries
Pembuatan Produk Makanan
Lokasi : Klang Selangor
14- Orang Kita Marketing
Pemasaran produk
Lokasi : Serdang

15- Orangkita Resources
Pengurusan Acara, Kursus , Pengimport,Pemborong & Pembekal Pakaian dari 5 buah negara.
Lokasi : Bukit Serdang, Selangor
16- Pasar Terbuka (M) Sdn Bhd
Pengurusan Acara bagi Pasar Terbuka Malaysia ( Lounching on Disember 2010)
Lokasi : Tmn Equine, Selangor

17- Myprosperity Foods & Caterer
Pengedar dan Peruncit untuk burger oblong bagi pasaran Selangor
Lokasi : Puchong, Selangor

Antara syarikat-syarikat yang didaftarkan di ssm sejak 1998-2010 yang dimiliki oleh saya.
Read more...

Tuesday, June 15, 2010

Sekitar Pameran MICCOS 2009

0 comments
Sekitar Pameran MICCOS 2009

































Read more...

Saya keUdara di Putra FM dan Selangor FM, sempena Karnival Pasar Terbuka Malaysia

0 comments
Temubual Di Putra FM untuk siaran di Selangor FM
Ibnu Taharim @ Ahmad Safawi @ En Mat
Saya keudara di Putra FM dan Selangor FM, sempena Karnival Pasar Terbuka Malaysia


Suara Saya Vol.1



Suara Saya Vol.2

Read more...

Perutusan Sempena Hari Lahir Yang Ke-34

0 comments


Assalamualaikum wth,

Kini ibnutaharim telah pun menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke 34, dan genap lah juga 34 tahun pemergian bonda tercinta, kegembiraan menyambut kelahiran ibnutaharim cuma bertahan selama 11 jam apabila seterusnya dikejutkan dengan pemergiaan bonda tercinta yang telah berkorban melahirkan. Tahun 2009/10 di lalui dengan pelbagai cabaran, seperti tahun-tahun yang terdahulu. Tahun 2009/10 adalah tahun yang kejayaan dan kegagalan dan diantara yang terbesar dalam sejarah kehidupan.

Banyak perkara yang tercipta dan berjaya dan masih kekal hingga kehari ini, namum banyak juga kegagalan yang terukir menjadi sejarah pahit dalam perjalanan mengharungi tahun 2009/10.

Bersyukur atas kejayaan dan Redha atas kegagalan. Apa yang pasti banyak pengajaran dan pembelajaran yang di peroleh sepanjang melalui tahun 2009/10 antaranya seperti berikut :

1- Jangan percaya 100% pada orang lain.
2- Berhati-hati dengan orang yang punya minda politik kepartian dan perniagaan
3- Berhati-hati dalam memilih kawan kerana banyak lawan dalam berkawan
4- Tiada orang yang akan bersama kita bila kita gagal
5- Jauhi dari pembawa fitnah dan pengadu domba
6- Berbuat baik berpada-pada.
7- Jangan berkorban kepada orang yang tidak tahu menilai erti pengorbanan
8- Jangan campur adukkan urusan sosial dan kebajikan dengan urusan perniagaan
9- Jangan melanggar pantang larang yang telah di gariskan
10- Jangan banyak berjanji.

Itu adalah senarai perkara yang akan menjadi perkara yang perlu di diberi lebih perhatian pada tahun ini dan akan datang. Apa yang berlaku sepanjang tahun 2009/10 telah menerbitkan perkara-perkara diatas.

Walau apapun , masa depan adalah lebih penting, Jika gagal dan tersungkur, bangun dan bina kembali, selagi hayat dikandung badan di beri oleh Tuhan Yang Maha Kuasa, selagi itu masih ada peluang meskipun apa yang di rasai teramat sukar untuk di bayangkan.

Kembali kukuhkan kedudukan ekonomi dan kewangan, rapatkan hubungan institusi kekeluargaan, teruskan hubungan ekonomi jangka panjang dengan orang luar, rancang perbelanjaan, kurangkan defisit , tingkatkan rizab kewangan, meneroka potensi dan peluang di pasaran luar dan kurangkan kebergantungan dengan sumber tempatan.

Semoga tahun akan datang tahun yang akan mengembalikan kemajuan dan kejayaan yang telah hilang, dengan azam baru dan semangat baru. Hapuskan dan selesaikan semua halangan dan rintangan.

Sekian

IbnuTaharim
15 Jun 2010, Seri Kembangan, 8.03am
Read more...

Monday, June 14, 2010

Selamat Hari Lahir Untuk Diri Sendiri Yang Ke -34

2 comments

Selamat hari lahir


Read more...
Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards