Pages

 

Friday, December 12, 2008

Lidah

0 comments
Oleh Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
Umat Islam dituntut pelihara pertuturan bagi mengelak perpecahan akibat fitnah
SEJAK akhir-akhir ini, amalan fitnah memfitnah, tuduh menuduh, sindir menyindir, menyebarkan khabar angin, e-mel layang atau berita palsu, perkataan lucah, mendedahkan keburukan orang lain, berprasangka buruk semakin menjalar dan membarah dalam masyarakat Islam.
Semua amalan itu secara umumnya datang daripada lidah yang tidak bertulang. Namun lidah boleh menjadi lebih berbahaya daripada mata pedang yang terhunus hingga memungkinkan akibat dan implikasi buruk kepada umat manusia seluruhnya.
Oleh itu, Islam dari awal lagi sudah memperingatkan umat Islam akan bahaya penyalahgunaan nikmat lidah yang dianugerahi Allah melalui firman-Nya yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) angkara fitnah itu lebih besar (dosanya) daripada pembunuhan (semasa perang dalam bulan yang dihormati).” (Surah al-Baqarah, ayat 217)
Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud:
“Kebanyakan dosa anak Adam adalah kerana lidahnya.” (Hadis riwayat Tabrani dan Baihaqi)
Walaupun lidah adalah satu anggota tubuh badan manusia yang kecil menghiasi kesempurnaan kejadian makhluk Allah , lidah mempunyai peranan besar dalam kehidupan manusia.
Pada satu ketika, lidah boleh memuliakan serta mengangkat maruah seseorang dan dalam ketika yang lain, lidah mampu pula untuk menghina dan menjatuhkan seseorang. Malah, lidah berupaya membawa kejayaan juga kegagalan. Maka tidak hairanlah orang tua ada bermadah, ’sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa’.
Menyedari akan kedudukan lidah yang penting, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Ketika seseorang memasuki pagi yang hening, seluruh anggota tubuhnya akan berlutut merayu kepada lidah seraya berkata: Hendaklah engkau bertakwa kepada Allah kerana kami sangat bergantung kepada engkau. Apabila engkau beristiqamah, kami pun akan turut sama beristiqamah. Sebaliknya jika engkau menyimpang dari jalan yang benar, kami pun turut menyimpang.” (Hadis riwayat Tirmizi)
Maksudnya, lidah umpama pisau bermata dua. Ia boleh hadir sebagai rahmat kepada manusia di kala ungkapan ucapannya terselit unsur nasihat dan ketaatan kepada Allah dan pada masa sama boleh membawa kepedihan di kala lisannya mendedahkan belang yang tersembunyi.
Contohnya, khabar angin yang disebarkan bisa melonjakkan indeks ekonomi sesebuah negara, begitu juga ia mampu membuatkan indeks ekonominya jatuh merudum gara-gara spekulasi yang tersebar. Begitulah peranan lidah yang mengundang bahaya tersembunyi di sebalik kepetahan dan keindahan bahasa terungkap.
Menurut perspektif Islam, lidah akan melambangkan identiti seseorang sama ada dia seorang yang bertakwa dan beriman kepada Allah ataupun sebaliknya. Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata dengan perkataan yang baik-baik ataupun dia berdiam saja.” (Hadis riwayat Bukhari)
Seseorang insan dianggap beriman kepada Allah dan juga hari akhirat jika dia dapat memelihara lidah daripada perkara batil dan dilarang Islam. Seterusnya seorang yang beriman dan bertakwa akan menjuruskan lidahnya dengan amalan kebajikan serta mengelak perkara yang melalaikan.
Hal ini juga ditegaskan dalam firman Allah yang bermaksud:
“Sesungguhnya berjayalah orang yang beriman; iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya; dan mereka yang menjauhkan diri daripada perbuatan serta perkataan sia-sia.” (Surah al-Mukminun, ayat 1-3)
Allah menyediakan panduan dalam al-Quran bagaimana lidah seseorang yang beriman sewajarnya disalurkan dan dimanfaatkan kerana setiap perkataan yang terkeluar akan dirakam dan direkodkan oleh malaikat.
Firman Allah yang bermaksud:
“Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya).” (Surah Qaf, ayat 18)
Alangkah berbahagia dan beruntung seorang beriman yang menyumbangkan kebaikan dan kedamaian alam sejagat melalui ungkapan kata-kata yang sentiasa bermakna dan bermanfaat.
Allah berfirman yang bermaksud:
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisik mereka kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah , tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar.” (Surah al-Nisa’, ayat 114)
Tiga jenis amalan dianjurkan Islam iaitu menyuruh orang melakukan amalan sedekah, juga menyuruh orang lain berbuat kebaikan dan kebajikan serta mendamaikan antara dua orang atau dua pihak yang bergaduh.
Ini bermakna amalan selain daripada itu seperti melepak, mengumpat, bergurau senda berlebihan, memfitnah adalah perbuatan sia-sia yang dilarang Islam dan mengakibatkan dosa kepada si pelakunya dan orang bersubahat dengannya.
Malah dia termasuk di kalangan orang yang rugi sama ada di dunia dan di akhirat seperti firman Allah yang bermaksud:
“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan dengan kebenaran (iktiqad kepercayaan, tutur kata dan amal perbuatan) serta berpesan dengan sabar (dalam menjalankan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya).” (Surah al-’Asr, ayat 1 - 3)
Selanjutnya, Islam amat melarang umatnya melakukan perbuatan keji yang berpunca daripada lidah seperti mengumpat dan mengutuk. Malah, amalan itu tidak termasuk dalam adab susila kesopanan Islam.
Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Bukanlah seseorang mukmin itu yang menjadi pencaci, pelaknat, bukan yang suka berkata kotor atau yang lidahnya suka menyebut kata-kata yang hina.” (Hadis riwayat Bazzar dan Hakim)
Sabda Rasulullah SAW lagi yang bermaksud:
“Tidak akan masuk syurga orang yang suka memfitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Islam melarang keras sebarang perbuatan keji yang terbit daripada lidah. Ini kerana natijah perbuatan itu merbahaya bukan saja kepada individu, bahkan boleh membabitkan komuniti masyarakat keseluruhannya.
Jika diimbas zaman Khulafa’ al-Rasyidin, sejarah Islam sudah menyaksikan perpecahan dan pertelagahan di kalangan umat Islam akibat berlakunya fitnah terbesar di zaman Saidina Othman bin Affan dan Saidina Ali bin Abi Talib.
Sebab itulah, munculnya pelbagai mazhab ilmu kalam yang berselisih pendapat dalam beberapa isu agama. Selain itu, ia memberi kesan secara tidak langsung kepada kekuatan sesuatu bangsa dalam meneruskan perjuangan hidup yang sentiasa bergolak dengan pelbagai krisis.
Seterusnya, Islam menegaskan bahawa kemuliaan dan penghormatan seseorang manusia di sisi Allah bukanlah berdasarkan kepada rupa parasnya, kekayaannya, hartanya atau warna kulitnya. Sebaliknya neraca yang sebenarnya di sisi Allah ialah nilai keimanan dan ketakwaan yang sentiasa bertakhta dalam jiwa.
Oleh itu, setiap Muslim hendaklah sentiasa berwaspada ketika bercakap dan bertutur dengan saudaranya yang lain, juga memelihara lidah daripada melakukan perbuatan tercela lagi dilarang Allah .
Allah memerintahkan umat Islam supaya menapis dan menyaring terlebih dulu sebarang khabar berita atau fitnah yang tersebar seperti surat layang supaya tidak terperangkap dengan jerangkap dosa yang merugikan.
Firman Allah yang bermaksud:
“Wahai orang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa satu berita, maka hendaklah kamu selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali terhadap apa yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Read more...

Tuesday, October 14, 2008

MyProsperityKiosk

0 comments



Salam sudah lama tidak mengunjungi blog ini, tak ada kesempatan, di tambah dengan keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan untuk mengadap komputer lama2,

Setelah berhempas pulas selama lebih 2 bulan, kini hasrat untuk membentuk satu konsep baru dalam era perniagaan burger telah hampir berjaya dengan wujudnya MyProsperityKiosk.

Dengan matlamat mengwujudkan jaringan usahawan yang lebih luas, saya merangka satu strategi baru iaitu dengan mengwujudkan rangkaian kiosk yang berkonsepkan "mobile kiosk" yang sesuai untuk di pasang dan di bawa kemana2..

Sila lawati laman web http://www.myprosperitykiosk.com/ untuk keterangan lanjut.
Read more...

Sunday, September 14, 2008

Bukan senang nak senang...

3 comments


Dah lama rasanya tidak update blog ni, minta maaf agak sibuk sedikit dengan 'niaga jalanan' di bulan puasa ini.

Dugaan yang dilalui cukup besar, puasa dan berpanas...

Hari pertama berniaga di Bazaar Ramadhan Stadium Shah Alam memang best, ramai yang beli, kebetulan ari tu hari isnin dan cuti umum, memang ramai tak sampai sejam habis semua burger di jual. Masuk hari kedua hanya beberapa bijik yang laku, cabaran dan dugaan betul. Pekerja2 hampir2 berputus asa mereka.Ada yang macam malu. Terpaksalah kena bagi motivasi. Semangat mereka dah down. Bukan senang nak senang, kalau berniaga itu mudah dah tentu semua orang berniaga. ..

Di sebelah kami, ada gerai menjual murtabak, tak kurang dari 200 bijik telur dalam raga mereka yang kami nampak , pukul tujuh tinggal 2-3 bijik aja, tak kurang dari 200 bijik murtabak mereka jual, tapi mereka sudah lama , dah 5 tahun berniaga, dah tahu sepak terajang dunia niaga.

Di hadapan kami ada satu gerai baru, produk bunyik mcm baru, "Papa John" berasal dari " Roti John" , masyaAllah beratur orang nak membelinya, satu hari aku minta pembantu aku beratur membelinya, sebab aku nak tahu apa yang sedap sgt sampai org beratur membelinya. Setelah hampri 1 jam setengah baru pembantu aku dapat. Bila dah berbuka puasa , kami pun mencuba beramai2. Rasa mcm roti john biasa aja,. Besoknya aku nak lihat sendiri bagaimana 'papa john' tersebut di proses. Owh ada sedikit kelainan dari roti john biasa, pertama roti yang di gunakan kedua ada tambahan daging di tabur di atas roti yang telah di bakar itu dan ketiga saiz mayonese dan sosnya agak besar gulungannya nampak begitu menarik. Dan yang keempat, mentaliti pembeli yang beratur tu membuatkan orang lain juga ingin beratur untuk mencuba.

Sapa2 yang ada mengunjungi bazaar ramdhan di stadium shah alam boleh melhat sendiri.

bersambung....
Read more...

Saturday, August 30, 2008

Menipu ??!!

1 comments
Satu pagi, ketika hendak ke sekolah ayah aku bertanya, “ada belanja sekolah tak ?” , lantas aku menjawab “ada”. Aku bergegas ke sekolah tanpa mempedulikan apa yang berlaku. Sampai di sekolah pada waktu rehat rakan sekolah ku bertanya, “ko sudah makan ker avi ?” , lantas aku jawab “sudah”.
Hakikatnya aku tidak ada sesen pun di poket aku, aku menipu ayahku kerana aku kesiankan dia tidak punyai cukup wang dan teringat susah payah beliau bekerja di sawah.
Hakikatnya lagi aku jugak belum makan pun, sekadar nak menghilangkan kerisauan dia hati rakan2 ku aku jawab la dah makan.
Aku telah menipu kan..? Tapi aku tidak tahu nak klasifikasikan penipuan ini sebagai penipuan yang berdosa atau tidak. Tapi itulah hakikatnya.
Read more...

Saturday, August 9, 2008

New Product Developement ....Prospepper Burger

2 comments

Prospepper Burger,

Burger adaptasi dari Properity Burger, asalnya pengusaha burger ini membuat daging burger untuk keperluan Hotel-hotel sahaja. Dari segi kualitinya sudah tentulah tinggi. Sebab requirement hotel. 90% adalah daging. Di campur dengan rempah ratus. Kini anda boleh dapatkannya di Pasar Tani FAMA atau hubungi saya.


Read more...

Tuesday, August 5, 2008

Promosi di Karnival Kerjaya dan Keusahawanan, SMKA Kerian Perak

0 comments


Atas semangat keusahawanan saya membawa Dadih World dan Susu Kambing Segar ke pasaran Utara yang berlangsung selama tiga hari di Kerian,Perak



Sambutan dari pelanggan yang menggalakkan di waktu malam
Read more...

Tuesday, July 29, 2008

(CP) Implikasi “Maksiat Sebelum Berkahwin” di Alam Perkahwinan

1 comments
Setiap kali di dalam kuliah tafsir Al-Quran Dr Danial Zainal Abidin, terdapat satu sessi yang dikhaskan untuk bersoal-jawab. Di dalam sessi tersebut para hadirin akan mengajukan soalan-soalan tertentu. Ada yang berkaitan dengan kuliah tafsir, ada yang di luar skop pengajaran pada hari itu. Ada soalan diajukan secara lisan, ada soalan dimasukkan ke dalam ‘kotak soalan’ untuk merahsiakan identiti si penanya.

Suatu hari beliau menerima soalan seperti berikut,

“Saya telah mengenali pasangan saya hampir 2 tahun. Kami selalu berjumpa dan bersama ke mana sahaja. Dia seorang gadis yang baik, ilmu agamanya juga ada. Saya memang ada rancangan mahu mengahwininya, namun orang tua saya tidak merestui dengan alasan jauh. Teman saya selalu menyuruh saya agar kami memperapatkan perkahwinan dan tidak terus dengan maksiat yang tidak ada kesudahan. Saya amat kasihankan teman saya. Adakah berdosa saya berkahwin tanpa restu orang tua, hanya kerana niat mengelakkan maksiat.”

Ketika memberi pandangan kepada persoalan di atas, beliau telah secara umumnya menyuruh menginggalkan maksiat seberapa segera sebelum berkahwin. Menurutnya, maksiat sebelum berkahwin menghilangkan keberkatan, mendatangkan pengaruh selepas berkahwin, menghilangkan rasa hormat atau integeriti kepada pasangan selepas berkahwin.

Beliau memberi contoh apabila si suami ingin bertegas atau menegur si isteri dalam hal-hal terntentu lalu mendapat respon negatif daripada isteri dengan ejekkan tentang hal-hal sebelum berkahwin. Akhirnya rumatangga tersebut tidak akan mengalami perubahan ke arah kebaikkan.

Saya bersependapat, setiap perlakuan maksiat sepatutnya dihentikan sebelum berkahwin, diiringi dengan taubat. Perkahwinan pula dilakukan sekiranya takut perlakuan maksiat itu berulang dan bukannya berfikir, “tak mengapa kita lakukan ini, nanti kita akan kahwin jugak..” Ditakuti perkahwinan tidak menjadi, namun telah jauh terbabas sehingga tiada jalan kembali.

Menyentuh tentang “ilmu agamanya” yang ada di dalam diri pasangan si penyoal, Dr Danial berpendapat bahawa seseorang yang mempunyai asas agama tidak semestinya memahami apa yang mereka tahu. Sekiranya seseorang itu memahami dan menghayati apa yang mereka tahu, sudah tentu mereka akan menjauhi maksiat.

Ketika mendengar Dr Danial menjelaskan tentang hal ini, teringat saya kepada sebuah hadith Rasulullah s.a.w, “tidaklah seorang itu bernama alim (berilmu) sebelum berbuat menurut ilmunya”.Hadith ini telah direkodkan oleh Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi daripada Abi Darda’.

Berhubung dengan restu ibu bapa, Dr Danial berkata Islam amat mementingkan restu ibu bapa di dalam sesuatu perkahwinan. Namun menurut beliau terdapat mazhab yang membenarkan perkahwinan tanpa restu ibu bapa dengan tujuan mengelakkan maksiat, asalkan mereka telah mencukupi umur tertentu. Bagaimanapun, beliau menyuruh agar kedua-dua berjumpa juga dengan ibu bapa untuk meminta maaf dan restu walaupun sudah tahu akan dimarahi.

Unfortunetely, saya tidak dapat menyiarkan rakaman audio sessi soal-jawab berkenaan kerana tidak mendapat kebenaran daripada penceramah. Mungkin beliau khaskan ilmu-ilmunya pada sessi soal-jawab hanya untuk mereka yang hadir.

.

.

Wallahu’alam. Semoga bermanfaat.
Read more...

Monday, July 28, 2008

Lagu Jawa yang penuh makna ...Ojo Kesandung - Herman Tino

1 comments
Ojo Kesandung

Ojo Kesandung
Batu neng dalan awan awan
Kuii nandang Ne Ora karuan
Karang enom mesti ne Dadi golek ann
Ayu Nggarang di karang Gawe pawitan

Ojo kok fikir
Rai mbancer golek an mu
Rai kelimis rame seng nunggu
Melerak melerok meripate alis se ciut
Moro teko seng nunang Ora keterimo

Chorus

Mbok perawan karo joko podo ae
Ora terimo duding ngane uwong tuo

Nek seng wadon
Pile hane bondo kerjo

Nek seng Djoko
Raii kelimis arepane

Ayo podo di cekedi
Kersane pengeran kuoso

Terimo oppo ae seng di wehi (2X)


Bapak lan emak
Seng nggedek ake kawet bayi
Cilik di gedong Nangis di bopong
Pengen Njalok neng kue Ora keweton
Karek kue wes gerang
Timbang ngono
Translation


Ojo Kesandung (Jangan Tersandung / Terspak)

Ojo Kesandung - Jangan tersandung / tersepak
Batu neng dalan awan awan - Batu di jalanan siang hari
Kuii nandang Ne Ora karuan - itu tandanya tidak karuan
Karang enom mesti ne Dadi golek ann - yang muda mestinya menjadi carian
Ayu Nggarang di karang Gawe pawitan - yang cantik dan tampan dijadikan pilihan

Ojo kok fikir - Jangan difikirkan
Rai mbancer golek an mu - Muka yang 'hensem' kau cari
Rai kelimis rame seng nunggu - Muka yang cantik licin ramai yang menunggu
Melerak melerok meripate alis se ciut - jeling menjeling matanya alis matanya kecil
Moro teko seng nunang Ora keterimo - pergi datang yang meminang tidak diterima

Chorus

Mbok perawan karo joko podo ae - Anak dara dan jejaka sama saja
Ora terimo duding ngane uwong tuo - tidak menerima pilihan orang tua
Nek seng wadon - kalau yang perempuan
Pile hane bondo kerjo - pilihan mesti berkerja/berharta
Nek seng Djoko - kalau yang jejaka
Raii kelimis arepane - berdahi licin cantik kehendaknya
Ayo podo di cekedi - Marilah kita berpegang/menerima
Kersane pengeran kuoso - apa yang dikurniakan Allah Yang Kuasa
Terimo oppo ae seng di wehi (2X) - Terima apa sahaja yang diberi


Bapak lan emak - Bapak dan emak
Seng nggedek ake kawet bayi - yang membesarkan sedari bayi
Cilik di gedong Nangis di bopong - kecil dibedung , menangis di dokong
Pengen Njalok neng kue Ora keweton - Ingin meminta2 dari anak2 tidak tersebut
Karek kue wes gerang - Tinggal anak yang dah dewasa
Timbang ngono - Timbanglah sendiri

Read more...

Saturday, July 26, 2008

Terima kasih penduduk Putrajaya

2 comments

Baru balik dari Pasar Tani (Malam) di Putrajaya, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kerana memberi sokongan yang begitu padu kepada pelancaran produk SaffronRice, Lebanese Bread,Prospepper Burger dan Tauhu Bakar saya. Sambutan yang diberi amat menggalakkan ,lebih ramai dari tempat-tempat lain dan tertinggi setakat ini berbanding Kelana Jaya dan Stadium Shah Alam.
Terima kasih juga atas komen komen membina yang diberi, perjalanan dan perkembangan produk ini adalah bergantung kepada kepuasan pembeli. Dan insyaAllah berjumpa lagi di Jumaat minggu depan yer...muahcx

Tak leh nak amik gambar masa ramai sebab yang amik gambar tu saya, tgh layan customer

Tengah menunggu pelanggan datang

Diterangi lampu


Berlatar belakang kan bagunan Kementerian Kewangan Putrajaya

Seorang Pembantu sedang menyiapkan produk yang di pesan



Saffron Rice menjadi tarikan utama


Read more...

Thursday, July 24, 2008

Promosi di Pasar Tani BK5 Kinrara

0 comments
Gambar-gambar sekitar Pasar Tani BK5



ni tengah ,baru nak setup

hampir siap



mencapub sat....






Read more...

Nasi Ayam Pak Mal, Seksyen 11 Shah Alam

2 comments


Nasi ayam pak mal, dah lama tak makan nasi ayam pak mal , seksyen 11, shah alam.. semalam pegi FAMA on te way balik tu singgah kejap kat gerai nasi ayam dia, dulu masa dok belajakboleh dikatakan hari-hari pi makan tempat dia.

Di beritakan sehari Pak Mal memerlukan lebih kurang lebih dari 60 ekor ayam sehari. Gila bapak, banyak tu...kalau se ekor potong 12, dah berapa ketul tuh...banyak tu, tapi sedap nasi ayam dia, aku penggemar nasi ayam, dalam banyak2 tempat, tempat pak mal neh aku letak top list la.


Read more...

Tuesday, July 22, 2008

Mengurangkan Kebergantungan

1 comments




Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi membaca blog yang tidak sepertinya ini, walaupun tidak banyak komen yang di beri tetapi ini sahaja yang mampu di sajikan buat tatapan diri dan rakan-rakan sekalian. Bukan kerana apa, kita tidak tahu apa akan jadi besok, entah ada entahkan tidak kita ini. Allah sahaja yang Maha Tahu.

Saya baru pulang dari Pasar Tani di Bandar Kinrara. Hari ini jualan agak berkurangan berbanding minggu lepas. Mungkin tabiat dan pengurangan kuasa beli dari pengguna. Kebanyakan dan rata-rata peniaga-peniaga berkata begitu.

Saya ingin membincangkan perkara yang berkaitan dengan istilah "Kebergantungan" atau "Bergantung". Saya rasa kita semua faham apa yang saya maksudkan. Samada apa jua keadaan ada diantara kita yang bergantung tak kiralah dalam bidang apa, ekonomi atau hidup, dengan orang lain atau dengan benda-benda lain.

Apakah patut kita bergantung kepada orang lain? Saya dulu masa kecik2 pun bergantung dengan orang lain. Sebab saya tak tahu apa2, Tapi sekarang dah besar, kdg2 masih juga ada sikit kebergantungan dengan orang lain. Itu yang saya sedang usahakan agar terus tidak bergantung dengan orang lain.

Dalam ekonomi, saya rasa kita harus cuba kurangkan terus kebergantungan dengan orang lain. Sebagai contoh, kita terpaksa membeli hampir kesemua barang keperluan harian kita dari orang lain. Sebagai contoh beras,ikan,ayam,daging dan sebagainya. Saya sebenarnya nak menjurus kepada satu perkara khusus, yang saya maksudkan ialah kita membeli dari orang yang bukan melayu Islam, tak kiralah membeli untuk kegunaan kita sendiri atau membeli untuk menjualnya semula. Bukan bermaksud kita jangan membeli, tapi kita cuba mengeluarkannya sendiri. Mungkin kat belakang2 rumah kita masih ada tanah2 yang terbiar ker, boleh ditanam dengan tanaman makanan, atau digunakan sebagai tempat menternak ayam atau ikan.

Kalau dahulu pertanian ini di panggil pertanian sara diri. Yer la sebab kita bukan ada tanah besar pun. Tapi kalau kita manafaatkan InsyaAllah mampu memberi hasil yang lumayan. Dalam industri pembekalan alatan perubatan saya sudah nampak wujudnya usaha kearah pengurangan kebergantungan dimana wujud nama besar seperti IdealCare dahulu di kenali sebagai mutiara medical.

Perkara ini timbul bila saya melihat gelagat pengguna di Pasar Tani, meskipun hampir 100% peniaga pasar tani adalah melayu. Tetapi kebanyakkan sumber masih bergantung kepada orang bukan melayu.

Seperti yang rakan baik saya katakan " ' to go fast you can walk alone, to go far,we have to walk together'. Kita perlu bergabung dan bekerjasama. Dengan cara ini sahaja yang kecil menjadi besar dan yang lemah menjadi kuat.

"Tempat Bergantung Yang Lebih Baik Ialah Allah SWT"
Read more...

Senarai Pasar Tani ( FAMA Malaysia )

4 comments
Senarai Lokasi Pasar Tani Di Malaysia

Click Sini Yer


Read more...

Friday, July 18, 2008

Jadilah Orang yang Di Hormati, bukan Di Takuti...

3 comments
Jadilah orang yang dihormati, dihormati atas kebaikan bukan atas keburukan...begitulah, terfikir apabila melihat anak-anak muda sekarang ini, yang sudah hilang rasa hormat kepada orang tua mereka, apabila sudah tiada hormati rasa takut pun akan hilang.

Apabila ibu bapa mereka di takuti, dihadapan mereka tidak lakukan perkara buruk , tetapi di lakukan di belakang mereka. Tetapi apabila perasaan menghormati itu ada di hadapan tak buat di belakang pun tak buat.

Ada diantara kita gemar mengugut, mengugut untuk menimbulakan rasa ketakutan agar tidak melakukan. Sejauh mana ugutan atau teknik ugutan ini membentuk keperibadian kita untuk melakukan perkara yang baik? Kita boleh lihat sendiri keadaannya , disekeliling kita. Sampai satu tahap jiwa mereka yang di ugut ini akan memberontak jua. Apa bila pemberontakan berlaku purak puranda la jadinya.

Semalam saya di maklumkan oleh salah seorang guru yang mengajar di Sekolah Menengah Agama di Utara bahawa 2 orang anak murid beliau hilang dari asrama sekolah, dan tidak pulang-pulang hingga sekarang. Maklumat yang diperolehi oleh rakan-rakan sekolah beliau mengatakan yang murid tersebut keluar mengikut teman lelaki ,yang tidak mereka kenali.

Pelajar sekolah menengah yang sudah dewasa begitupun sudah tidak mampu berfikir yang mana baik dan yang mana buruk. Mereka lupa adanya ibu bapa mereka. Mereka lupa bahawa mereka masih berada di bawah tanggungjawab ibu dan bapa mereka.

Apakah begitu mudah mereka mengikut teman lelaki tersebut hingga sanggup meninggalkan sekolah ? Sebab apakah yang paling munasabah dan sebab yang paling besar yang membuatkan murid tersebut mengambil keputusan untuk keluar ? Hanya pelajar itu yang tahu...

..bersambung sebentar lag, nak g solat jumaat sekejep...
Read more...

Thursday, July 17, 2008

Produk yang sudah berjaya di pasarkan di Pasar Tani anjuran FAMA

0 comments
Di antara produk saya yang telah berjaya memasuki pasar tani mega kelolaan FAMA



Prospepper Burger

Lebanese Breads

Tauhu Bakar

Read more...

Asam Pedas Che Siah..will be in the Pasar Tani soon

0 comments

Read more...

Tuesday, July 15, 2008

Biar Papa Asal Bergaya....

4 comments
Begitulah tajuk yang ingin diulaskan hari ini. Ini pun rentetan setelah satu peristiwa yang berlaku tadi.

Oleh kerana keperluan yang agak memdesak untuk mengembangkan operasi perniagaan pasar malam saya bertindak menghubungi adek beradek,sedara mara,anak2 sedara yang belum punyai pekerjaan untuk bekerja dengan saya sebagai pembantu di pasar malam. Secara ringkasnya saya katakan rata-rata mereka mengambil keputusan "nantilah saya fikirkan". Sedangkan dah berbulan-bulan mereka ini tiada pekerjaan. Agaknya sebab bekerja di pasar malam.

Sebelum ini saya sudah pun mengiklankan di kawasan rumah saya tentang keperluan tenaga kerja ini. Yang menalipon kesemuanya adalah pendatang yang ada permit dan yang tidak ada permit. Tidak ada seorang melayu pun yang menghubungi saya. Dan kebanyakan kaum pendatang ini sanggup bekerja dengan upah yang sedikit asalkan di beri pekerjaan.Sehinggakan ada yang merayu-rayu meminta di beri pekerjaan.

Saya melihat, ramai jugak anak melayu yang bertali leher tetapi hakikatnya gaji dan pendapatan mereka hanyalah cukup-cukup makan. Pengalaman saya selama beberapa bulan berada di pasar malam dan bergaul dengan peniaga pasar malam banyak yang boleh saya kongsi disini. Salah satu diantaranya mereka tidak punyai masalah kewangan langsung, malah ada yang membeli lori,van dan kereta secara TUNAI. Tak percaya tanyalah dan tengoklah kehidupan mereka yang berniaga pasar malam. Salah seorang daripadanya ialah WAN yang memulakan perniagaan kuih Peneram atau Telinga Keling. Satu hari pernigaannya di Pasar Malam Putrajaya menghasilkan jualan RM3000 setelah di tolak gaji pekerja dan modal beliau memperolehi keuntungan bersih RM2100. Bayangkan itu cuma satu malam sedangkan beliau berniaga selama 4 hari seminggu, Pasar Malam di seksyen 13 berdepan Giant, Pasar Malam di Bukit Kemuning, Pasar Malam di Kajang.

Sebulan beliau boleh mengumpul lebih RM20,000. Kita memang tidak percaya, saya pun mulanya agak tidak percaya. Tapi bila saya melihat dan merasai sendiri berada di pasar malam saya mengakui bende tersebut adalah sungguh benar sekali. Ini bukan cerita dari pakar motivasi tapi ini cerita dan realiti hidup dari mereka, dan mereka itu tidak tidak pernah melihat pintu pagar universiti pun. Samalah seperti pemilik International Young Tau Fu, kalau anda biasa berada di puchong,kalau anda sering pergi ke pasar malam, puching indah, pasar malam ,TPK dan BK5 kinrara, anda boleh melihat gerai jualan mereka ini. Saya sudah tidak mahu bercerita soal pendapatan. Tapi saya ingin nyatakan saya kadang malu dengan diri saya sendiri meskipun berkelulusan tapi pendapatan saya tidak lah seberapa berbanding dengan mereka ini yang tidak punyai kelulusan.

Ada anak muda kita begitu sanggup berpanas,betali leher menjual sekeping majalah berharga RM5 harga promosi katanya, sedangkan pendapatan tidak seberapa. Bukan saya menghina pekeerjaan ini. Tapi kenapa kita tidak mengambil peluang berniaga di pasar malam? Kenapa pekerjaan yang banyak mengayakan orang lain yang kita buat. Kenapa kita tidak mengayakan diri kita sendiri.
Read more...

Lagu Special Hari ini - Pada Syurga Di Wajahmu

0 comments
Pada Syurga Di Wajahmu (Nash)

Tuhan sengaja menduga kita
Di mana kesabaran manusia
Engkau isteri yang ku sanjungi
Lambang semangat cinta dunia

Pasti engkau terkenangkan
Peristiwa semalam
Saatku menggadaikan cinta
Pada onak dan duri asmara

Entah di mana akal fikiran
Hingga sesat di jalan yang terang
Ini suratan yang diberikan
Menguji kekuatan jiwa

Waktu engkau ku lupakan
Dalam kemarau panjang
Betapa hatimu rela
Demi melihatku bahagia

Kau menahan segala siksa
Di hati hanya berdoa
Mengharapkan aku kan pulang
Agar terang cahaya

Ku yang hanyut di arus dosa
Di laut ribut melanda
Dan berenang ke pelabuhan
Kasih sayang sebenar

Air mata cinta darimu
Ku menjadi rindu
Pada syurga di wajahmu
Tiada tanda kau berdosa

Biar aku cium tangan mu
Membasuh lumpur di muka
Ku yang hanyut berarus dosa
Di laut ribut melanda

Kau menahan segala seksa
Di hati hanya berdoa
Ku berenang ke pelabuhan
Mencari cinta sebenar

Kan ku tahan apa hukuman
Di hati hanya berdoa
Biar aku cium tangan mu
Sekali lagi bersama

Bukan sekali jalan berduri
Hanya tuhan yang pasti
Mengerti…

Pada Syurga Diwajahmu
Read more...

Kenderaan yang sesuai di gunakan untuk bergiat cergas di pasar malam

0 comments




Inilah ropenyer van yang ku gunakan untuk bergiat dalam avtiviti pasar malam



Read more...

SaffronRice di pasar tani mega Shah Alam

0 comments

susana pasar tani di stadium melawati, shah alam
Read more...

Monday, July 7, 2008

Tandas Awam di Pasar Tani ,Kelana Jaya macam 'Silakak"

0 comments

Surau yang tak terurus takda tirai untuk wanita solat

Ntah apa la punya kesedaran sivik yang tak ada , baik orang awam atau pentadbir Komplek Pasar Tani , di Kelana Jaya ini sampai toilet dan bilik solatnya macam tempat pembuangan sampah.

Toilet yang sangat kotor, uwekkkkk
Read more...

Pasar Malam Kinrara, Puchong

0 comments
Kiosk Steamboat Percubaan


Saffron Steamboat di Pasar Malam Kinrara, Puchong...



Read more...

Ibnu Taharim long times ago

0 comments

Read more...

Friday, July 4, 2008

Bosan!!!!- Meh dengar si kuden neh berkaraoke....

0 comments
Sedap la sore minah kuden nih !! Betol la suara wanita tu "Aurat"..tak boleh di dengar selalu.



Mas Joko - Kudin

Read more...

Thursday, July 3, 2008

Murah,Sedap dan Banyak...

0 comments
"Murah, Sedap dan Banyak"

Inilah moto perniagaan terbaru ku, semalam ku berfikir sehingga ku tidak sedar jam dah menunjukan pukul 4 pagi. Entah ku sendiri tidak begitu pasti berbaloikah ku luangkan masa untuk berfikir, tapi bila ku bangun dari tidur pukul 6.30 pagi tadi, satu idea muncul di kepala ne, tentang bende "Murah,Sedap dan Banyak".

Oleh kerana bende ne masih dalam kepala otak, maka ku belum putuskan untuk menyiarkan disini sehinggalah ia benar-benar sudah sedia di laksanakan.

Apa yang pasti produk ke-2 hasil inovasi berasaskan "Air" ini akan muncul di pasaran bulan hadapan. Nantikanlah kemunculannya.
Read more...

Sunday, June 29, 2008

SaffronRice di Pasar Tani Mega , Kelana Jaya

0 comments


28/06/08, pukul 4.30pagi saya bangun, bersiap-siap ke Pasar Tani,Kelana Jaya di bawah tajaan FAMA selangor,



Membawa masuk beras baru dari Iran, yang dinamakan Saffron Rice. Pertama kali berada di pasar tani seawal jam 5.30pagi agak kekok jugak. Tambahan pulak dalam keadaan yang tidak kenal sesiapa. Demi mencari pengalaman sebagai peniaga pasar tani ku teruskan jua.
Jam menunjukkan pukul 6.00 pagi pergi solat subuh dulu lah.



Dalam jam 6.50 pagi suasana di pasar tani ini semakin ramai di penuhi pengunjung yang berbilang bangsa.

Dalam pukul 7.45 pagi baru ada cutomer pertama yang membeli, cuma sekotak yang berisi 6 container beras dengan setiap satu seberat 220gram. dengan setiap satunya berharga RM7.00

Hurmm seronok jugak meniaga pasar tani hari, hasilnya agak lumayan jugak. Alhamdulillah.

Asal dan tujuan awal menyertai promosi FAMA di pasar tani ini hanyalah untuk memperkenalkan produk beras baru ini sebelum ianya memasuki pasaran secara besar-besaran penghujung tahun ini.



Pasar tani ini di tutup pada pukul 1.00 tgh hari. Penat tapi Puas
Read more...

Thursday, June 26, 2008

Seharian di kampungku

0 comments
Dah lama aku tidak pulang ke kampung halaman, semalam (24/5/2008) balik jengok umah yang di beli tapi tak di duduki, sambil menlihat susana kampung yang sudah lama kutinggalkan,Nama kampung aku ini ialah Kg Kubu Gajah, Semanggol, Perak...hari ini malas nak tulis apa-apa just letak gambar aja:


Rumahku yang sudah lama aku tinggalkan...sejak dari beli dahulu tahun 2007. Tapi masih terjaga rapi , meskipun sekali sekala ku pulang. Rumah aku neh di beli dengan harga Rm126,000, murahkan !!?? Semi D tuh, yer la kat kawasan kampung. Kalau kat KL mau mahal gile regenyer, rumah ini didirikan di kawasan tanah sawah padi dan kemudian tanah tersebut di convert menjadi tanah perumahan. Kalau tak silap aku ada lebih kurang 4 rumah bungalow ,8 buah rumah Semi D dan lebih 40 rumah teres di bina di kawasan perumahan aku neh.


Nama jalan nak masuk rumah ku

Tepi umah yang masih dalam proses pembersihan

Ruang tamu umah yang baru ada TV kecik n Frame Gambar Batik sumbangan kakak aku sendiri.
Ruang Dapur yang baru ada seketul dua peralatan dapur.
Bilik tidur aku yang sudah lama tak kutiduri

Sudut halaman rumah yang masih belum ada apa2 lanskap menarik.


Halaman belakang rumah, sempat tanam pokok pisang jek

Pokok ciku yang aku tanam setahun yang lalu, ritu dah ada buah yang masak, tapi tak sempat makan dah jatuh bawah

Ni pokok Gajus @ Janggus, aku tanam jugak pokok neh , buah nyer kalau buat masak pajeri hurmmm sedap giler
Pokok Mangga pun aku tanam jugak
View menarik yang boleh dilihat dari rumah aku iaitu kawasan tanaman padi yang luas dan menghijau


Kawasan Peranginan Bukit Merah Lake Town Resort yang berhampiran dengan rumah dan kampung aku.

Ni gambar kawasan tanah perkuburan , tempat di mana Pusara Arwah Ibuku disemadikan, aku mengambil kesempatan mengunjungi pusaranya disetiap kali kepulanganku.

Read more...
Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards