Pages

 

Tuesday, July 29, 2008

(CP) Implikasi “Maksiat Sebelum Berkahwin” di Alam Perkahwinan

1 comments
Setiap kali di dalam kuliah tafsir Al-Quran Dr Danial Zainal Abidin, terdapat satu sessi yang dikhaskan untuk bersoal-jawab. Di dalam sessi tersebut para hadirin akan mengajukan soalan-soalan tertentu. Ada yang berkaitan dengan kuliah tafsir, ada yang di luar skop pengajaran pada hari itu. Ada soalan diajukan secara lisan, ada soalan dimasukkan ke dalam ‘kotak soalan’ untuk merahsiakan identiti si penanya.

Suatu hari beliau menerima soalan seperti berikut,

“Saya telah mengenali pasangan saya hampir 2 tahun. Kami selalu berjumpa dan bersama ke mana sahaja. Dia seorang gadis yang baik, ilmu agamanya juga ada. Saya memang ada rancangan mahu mengahwininya, namun orang tua saya tidak merestui dengan alasan jauh. Teman saya selalu menyuruh saya agar kami memperapatkan perkahwinan dan tidak terus dengan maksiat yang tidak ada kesudahan. Saya amat kasihankan teman saya. Adakah berdosa saya berkahwin tanpa restu orang tua, hanya kerana niat mengelakkan maksiat.”

Ketika memberi pandangan kepada persoalan di atas, beliau telah secara umumnya menyuruh menginggalkan maksiat seberapa segera sebelum berkahwin. Menurutnya, maksiat sebelum berkahwin menghilangkan keberkatan, mendatangkan pengaruh selepas berkahwin, menghilangkan rasa hormat atau integeriti kepada pasangan selepas berkahwin.

Beliau memberi contoh apabila si suami ingin bertegas atau menegur si isteri dalam hal-hal terntentu lalu mendapat respon negatif daripada isteri dengan ejekkan tentang hal-hal sebelum berkahwin. Akhirnya rumatangga tersebut tidak akan mengalami perubahan ke arah kebaikkan.

Saya bersependapat, setiap perlakuan maksiat sepatutnya dihentikan sebelum berkahwin, diiringi dengan taubat. Perkahwinan pula dilakukan sekiranya takut perlakuan maksiat itu berulang dan bukannya berfikir, “tak mengapa kita lakukan ini, nanti kita akan kahwin jugak..” Ditakuti perkahwinan tidak menjadi, namun telah jauh terbabas sehingga tiada jalan kembali.

Menyentuh tentang “ilmu agamanya” yang ada di dalam diri pasangan si penyoal, Dr Danial berpendapat bahawa seseorang yang mempunyai asas agama tidak semestinya memahami apa yang mereka tahu. Sekiranya seseorang itu memahami dan menghayati apa yang mereka tahu, sudah tentu mereka akan menjauhi maksiat.

Ketika mendengar Dr Danial menjelaskan tentang hal ini, teringat saya kepada sebuah hadith Rasulullah s.a.w, “tidaklah seorang itu bernama alim (berilmu) sebelum berbuat menurut ilmunya”.Hadith ini telah direkodkan oleh Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi daripada Abi Darda’.

Berhubung dengan restu ibu bapa, Dr Danial berkata Islam amat mementingkan restu ibu bapa di dalam sesuatu perkahwinan. Namun menurut beliau terdapat mazhab yang membenarkan perkahwinan tanpa restu ibu bapa dengan tujuan mengelakkan maksiat, asalkan mereka telah mencukupi umur tertentu. Bagaimanapun, beliau menyuruh agar kedua-dua berjumpa juga dengan ibu bapa untuk meminta maaf dan restu walaupun sudah tahu akan dimarahi.

Unfortunetely, saya tidak dapat menyiarkan rakaman audio sessi soal-jawab berkenaan kerana tidak mendapat kebenaran daripada penceramah. Mungkin beliau khaskan ilmu-ilmunya pada sessi soal-jawab hanya untuk mereka yang hadir.

.

.

Wallahu’alam. Semoga bermanfaat.
Read more...

Monday, July 28, 2008

Lagu Jawa yang penuh makna ...Ojo Kesandung - Herman Tino

1 comments
Ojo Kesandung

Ojo Kesandung
Batu neng dalan awan awan
Kuii nandang Ne Ora karuan
Karang enom mesti ne Dadi golek ann
Ayu Nggarang di karang Gawe pawitan

Ojo kok fikir
Rai mbancer golek an mu
Rai kelimis rame seng nunggu
Melerak melerok meripate alis se ciut
Moro teko seng nunang Ora keterimo

Chorus

Mbok perawan karo joko podo ae
Ora terimo duding ngane uwong tuo

Nek seng wadon
Pile hane bondo kerjo

Nek seng Djoko
Raii kelimis arepane

Ayo podo di cekedi
Kersane pengeran kuoso

Terimo oppo ae seng di wehi (2X)


Bapak lan emak
Seng nggedek ake kawet bayi
Cilik di gedong Nangis di bopong
Pengen Njalok neng kue Ora keweton
Karek kue wes gerang
Timbang ngono
Translation


Ojo Kesandung (Jangan Tersandung / Terspak)

Ojo Kesandung - Jangan tersandung / tersepak
Batu neng dalan awan awan - Batu di jalanan siang hari
Kuii nandang Ne Ora karuan - itu tandanya tidak karuan
Karang enom mesti ne Dadi golek ann - yang muda mestinya menjadi carian
Ayu Nggarang di karang Gawe pawitan - yang cantik dan tampan dijadikan pilihan

Ojo kok fikir - Jangan difikirkan
Rai mbancer golek an mu - Muka yang 'hensem' kau cari
Rai kelimis rame seng nunggu - Muka yang cantik licin ramai yang menunggu
Melerak melerok meripate alis se ciut - jeling menjeling matanya alis matanya kecil
Moro teko seng nunang Ora keterimo - pergi datang yang meminang tidak diterima

Chorus

Mbok perawan karo joko podo ae - Anak dara dan jejaka sama saja
Ora terimo duding ngane uwong tuo - tidak menerima pilihan orang tua
Nek seng wadon - kalau yang perempuan
Pile hane bondo kerjo - pilihan mesti berkerja/berharta
Nek seng Djoko - kalau yang jejaka
Raii kelimis arepane - berdahi licin cantik kehendaknya
Ayo podo di cekedi - Marilah kita berpegang/menerima
Kersane pengeran kuoso - apa yang dikurniakan Allah Yang Kuasa
Terimo oppo ae seng di wehi (2X) - Terima apa sahaja yang diberi


Bapak lan emak - Bapak dan emak
Seng nggedek ake kawet bayi - yang membesarkan sedari bayi
Cilik di gedong Nangis di bopong - kecil dibedung , menangis di dokong
Pengen Njalok neng kue Ora keweton - Ingin meminta2 dari anak2 tidak tersebut
Karek kue wes gerang - Tinggal anak yang dah dewasa
Timbang ngono - Timbanglah sendiri

Read more...

Saturday, July 26, 2008

Terima kasih penduduk Putrajaya

2 comments

Baru balik dari Pasar Tani (Malam) di Putrajaya, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kerana memberi sokongan yang begitu padu kepada pelancaran produk SaffronRice, Lebanese Bread,Prospepper Burger dan Tauhu Bakar saya. Sambutan yang diberi amat menggalakkan ,lebih ramai dari tempat-tempat lain dan tertinggi setakat ini berbanding Kelana Jaya dan Stadium Shah Alam.
Terima kasih juga atas komen komen membina yang diberi, perjalanan dan perkembangan produk ini adalah bergantung kepada kepuasan pembeli. Dan insyaAllah berjumpa lagi di Jumaat minggu depan yer...muahcx

Tak leh nak amik gambar masa ramai sebab yang amik gambar tu saya, tgh layan customer

Tengah menunggu pelanggan datang

Diterangi lampu


Berlatar belakang kan bagunan Kementerian Kewangan Putrajaya

Seorang Pembantu sedang menyiapkan produk yang di pesan



Saffron Rice menjadi tarikan utama


Read more...

Thursday, July 24, 2008

Promosi di Pasar Tani BK5 Kinrara

0 comments
Gambar-gambar sekitar Pasar Tani BK5



ni tengah ,baru nak setup

hampir siap



mencapub sat....






Read more...

Nasi Ayam Pak Mal, Seksyen 11 Shah Alam

2 comments


Nasi ayam pak mal, dah lama tak makan nasi ayam pak mal , seksyen 11, shah alam.. semalam pegi FAMA on te way balik tu singgah kejap kat gerai nasi ayam dia, dulu masa dok belajakboleh dikatakan hari-hari pi makan tempat dia.

Di beritakan sehari Pak Mal memerlukan lebih kurang lebih dari 60 ekor ayam sehari. Gila bapak, banyak tu...kalau se ekor potong 12, dah berapa ketul tuh...banyak tu, tapi sedap nasi ayam dia, aku penggemar nasi ayam, dalam banyak2 tempat, tempat pak mal neh aku letak top list la.


Read more...

Tuesday, July 22, 2008

Mengurangkan Kebergantungan

1 comments




Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi membaca blog yang tidak sepertinya ini, walaupun tidak banyak komen yang di beri tetapi ini sahaja yang mampu di sajikan buat tatapan diri dan rakan-rakan sekalian. Bukan kerana apa, kita tidak tahu apa akan jadi besok, entah ada entahkan tidak kita ini. Allah sahaja yang Maha Tahu.

Saya baru pulang dari Pasar Tani di Bandar Kinrara. Hari ini jualan agak berkurangan berbanding minggu lepas. Mungkin tabiat dan pengurangan kuasa beli dari pengguna. Kebanyakan dan rata-rata peniaga-peniaga berkata begitu.

Saya ingin membincangkan perkara yang berkaitan dengan istilah "Kebergantungan" atau "Bergantung". Saya rasa kita semua faham apa yang saya maksudkan. Samada apa jua keadaan ada diantara kita yang bergantung tak kiralah dalam bidang apa, ekonomi atau hidup, dengan orang lain atau dengan benda-benda lain.

Apakah patut kita bergantung kepada orang lain? Saya dulu masa kecik2 pun bergantung dengan orang lain. Sebab saya tak tahu apa2, Tapi sekarang dah besar, kdg2 masih juga ada sikit kebergantungan dengan orang lain. Itu yang saya sedang usahakan agar terus tidak bergantung dengan orang lain.

Dalam ekonomi, saya rasa kita harus cuba kurangkan terus kebergantungan dengan orang lain. Sebagai contoh, kita terpaksa membeli hampir kesemua barang keperluan harian kita dari orang lain. Sebagai contoh beras,ikan,ayam,daging dan sebagainya. Saya sebenarnya nak menjurus kepada satu perkara khusus, yang saya maksudkan ialah kita membeli dari orang yang bukan melayu Islam, tak kiralah membeli untuk kegunaan kita sendiri atau membeli untuk menjualnya semula. Bukan bermaksud kita jangan membeli, tapi kita cuba mengeluarkannya sendiri. Mungkin kat belakang2 rumah kita masih ada tanah2 yang terbiar ker, boleh ditanam dengan tanaman makanan, atau digunakan sebagai tempat menternak ayam atau ikan.

Kalau dahulu pertanian ini di panggil pertanian sara diri. Yer la sebab kita bukan ada tanah besar pun. Tapi kalau kita manafaatkan InsyaAllah mampu memberi hasil yang lumayan. Dalam industri pembekalan alatan perubatan saya sudah nampak wujudnya usaha kearah pengurangan kebergantungan dimana wujud nama besar seperti IdealCare dahulu di kenali sebagai mutiara medical.

Perkara ini timbul bila saya melihat gelagat pengguna di Pasar Tani, meskipun hampir 100% peniaga pasar tani adalah melayu. Tetapi kebanyakkan sumber masih bergantung kepada orang bukan melayu.

Seperti yang rakan baik saya katakan " ' to go fast you can walk alone, to go far,we have to walk together'. Kita perlu bergabung dan bekerjasama. Dengan cara ini sahaja yang kecil menjadi besar dan yang lemah menjadi kuat.

"Tempat Bergantung Yang Lebih Baik Ialah Allah SWT"
Read more...

Senarai Pasar Tani ( FAMA Malaysia )

4 comments
Senarai Lokasi Pasar Tani Di Malaysia

Click Sini Yer


Read more...

Friday, July 18, 2008

Jadilah Orang yang Di Hormati, bukan Di Takuti...

3 comments
Jadilah orang yang dihormati, dihormati atas kebaikan bukan atas keburukan...begitulah, terfikir apabila melihat anak-anak muda sekarang ini, yang sudah hilang rasa hormat kepada orang tua mereka, apabila sudah tiada hormati rasa takut pun akan hilang.

Apabila ibu bapa mereka di takuti, dihadapan mereka tidak lakukan perkara buruk , tetapi di lakukan di belakang mereka. Tetapi apabila perasaan menghormati itu ada di hadapan tak buat di belakang pun tak buat.

Ada diantara kita gemar mengugut, mengugut untuk menimbulakan rasa ketakutan agar tidak melakukan. Sejauh mana ugutan atau teknik ugutan ini membentuk keperibadian kita untuk melakukan perkara yang baik? Kita boleh lihat sendiri keadaannya , disekeliling kita. Sampai satu tahap jiwa mereka yang di ugut ini akan memberontak jua. Apa bila pemberontakan berlaku purak puranda la jadinya.

Semalam saya di maklumkan oleh salah seorang guru yang mengajar di Sekolah Menengah Agama di Utara bahawa 2 orang anak murid beliau hilang dari asrama sekolah, dan tidak pulang-pulang hingga sekarang. Maklumat yang diperolehi oleh rakan-rakan sekolah beliau mengatakan yang murid tersebut keluar mengikut teman lelaki ,yang tidak mereka kenali.

Pelajar sekolah menengah yang sudah dewasa begitupun sudah tidak mampu berfikir yang mana baik dan yang mana buruk. Mereka lupa adanya ibu bapa mereka. Mereka lupa bahawa mereka masih berada di bawah tanggungjawab ibu dan bapa mereka.

Apakah begitu mudah mereka mengikut teman lelaki tersebut hingga sanggup meninggalkan sekolah ? Sebab apakah yang paling munasabah dan sebab yang paling besar yang membuatkan murid tersebut mengambil keputusan untuk keluar ? Hanya pelajar itu yang tahu...

..bersambung sebentar lag, nak g solat jumaat sekejep...
Read more...

Thursday, July 17, 2008

Produk yang sudah berjaya di pasarkan di Pasar Tani anjuran FAMA

0 comments
Di antara produk saya yang telah berjaya memasuki pasar tani mega kelolaan FAMA



Prospepper Burger

Lebanese Breads

Tauhu Bakar

Read more...

Asam Pedas Che Siah..will be in the Pasar Tani soon

0 comments

Read more...

Tuesday, July 15, 2008

Biar Papa Asal Bergaya....

4 comments
Begitulah tajuk yang ingin diulaskan hari ini. Ini pun rentetan setelah satu peristiwa yang berlaku tadi.

Oleh kerana keperluan yang agak memdesak untuk mengembangkan operasi perniagaan pasar malam saya bertindak menghubungi adek beradek,sedara mara,anak2 sedara yang belum punyai pekerjaan untuk bekerja dengan saya sebagai pembantu di pasar malam. Secara ringkasnya saya katakan rata-rata mereka mengambil keputusan "nantilah saya fikirkan". Sedangkan dah berbulan-bulan mereka ini tiada pekerjaan. Agaknya sebab bekerja di pasar malam.

Sebelum ini saya sudah pun mengiklankan di kawasan rumah saya tentang keperluan tenaga kerja ini. Yang menalipon kesemuanya adalah pendatang yang ada permit dan yang tidak ada permit. Tidak ada seorang melayu pun yang menghubungi saya. Dan kebanyakan kaum pendatang ini sanggup bekerja dengan upah yang sedikit asalkan di beri pekerjaan.Sehinggakan ada yang merayu-rayu meminta di beri pekerjaan.

Saya melihat, ramai jugak anak melayu yang bertali leher tetapi hakikatnya gaji dan pendapatan mereka hanyalah cukup-cukup makan. Pengalaman saya selama beberapa bulan berada di pasar malam dan bergaul dengan peniaga pasar malam banyak yang boleh saya kongsi disini. Salah satu diantaranya mereka tidak punyai masalah kewangan langsung, malah ada yang membeli lori,van dan kereta secara TUNAI. Tak percaya tanyalah dan tengoklah kehidupan mereka yang berniaga pasar malam. Salah seorang daripadanya ialah WAN yang memulakan perniagaan kuih Peneram atau Telinga Keling. Satu hari pernigaannya di Pasar Malam Putrajaya menghasilkan jualan RM3000 setelah di tolak gaji pekerja dan modal beliau memperolehi keuntungan bersih RM2100. Bayangkan itu cuma satu malam sedangkan beliau berniaga selama 4 hari seminggu, Pasar Malam di seksyen 13 berdepan Giant, Pasar Malam di Bukit Kemuning, Pasar Malam di Kajang.

Sebulan beliau boleh mengumpul lebih RM20,000. Kita memang tidak percaya, saya pun mulanya agak tidak percaya. Tapi bila saya melihat dan merasai sendiri berada di pasar malam saya mengakui bende tersebut adalah sungguh benar sekali. Ini bukan cerita dari pakar motivasi tapi ini cerita dan realiti hidup dari mereka, dan mereka itu tidak tidak pernah melihat pintu pagar universiti pun. Samalah seperti pemilik International Young Tau Fu, kalau anda biasa berada di puchong,kalau anda sering pergi ke pasar malam, puching indah, pasar malam ,TPK dan BK5 kinrara, anda boleh melihat gerai jualan mereka ini. Saya sudah tidak mahu bercerita soal pendapatan. Tapi saya ingin nyatakan saya kadang malu dengan diri saya sendiri meskipun berkelulusan tapi pendapatan saya tidak lah seberapa berbanding dengan mereka ini yang tidak punyai kelulusan.

Ada anak muda kita begitu sanggup berpanas,betali leher menjual sekeping majalah berharga RM5 harga promosi katanya, sedangkan pendapatan tidak seberapa. Bukan saya menghina pekeerjaan ini. Tapi kenapa kita tidak mengambil peluang berniaga di pasar malam? Kenapa pekerjaan yang banyak mengayakan orang lain yang kita buat. Kenapa kita tidak mengayakan diri kita sendiri.
Read more...

Lagu Special Hari ini - Pada Syurga Di Wajahmu

0 comments
Pada Syurga Di Wajahmu (Nash)

Tuhan sengaja menduga kita
Di mana kesabaran manusia
Engkau isteri yang ku sanjungi
Lambang semangat cinta dunia

Pasti engkau terkenangkan
Peristiwa semalam
Saatku menggadaikan cinta
Pada onak dan duri asmara

Entah di mana akal fikiran
Hingga sesat di jalan yang terang
Ini suratan yang diberikan
Menguji kekuatan jiwa

Waktu engkau ku lupakan
Dalam kemarau panjang
Betapa hatimu rela
Demi melihatku bahagia

Kau menahan segala siksa
Di hati hanya berdoa
Mengharapkan aku kan pulang
Agar terang cahaya

Ku yang hanyut di arus dosa
Di laut ribut melanda
Dan berenang ke pelabuhan
Kasih sayang sebenar

Air mata cinta darimu
Ku menjadi rindu
Pada syurga di wajahmu
Tiada tanda kau berdosa

Biar aku cium tangan mu
Membasuh lumpur di muka
Ku yang hanyut berarus dosa
Di laut ribut melanda

Kau menahan segala seksa
Di hati hanya berdoa
Ku berenang ke pelabuhan
Mencari cinta sebenar

Kan ku tahan apa hukuman
Di hati hanya berdoa
Biar aku cium tangan mu
Sekali lagi bersama

Bukan sekali jalan berduri
Hanya tuhan yang pasti
Mengerti…

Pada Syurga Diwajahmu
Read more...

Kenderaan yang sesuai di gunakan untuk bergiat cergas di pasar malam

0 comments




Inilah ropenyer van yang ku gunakan untuk bergiat dalam avtiviti pasar malam



Read more...

SaffronRice di pasar tani mega Shah Alam

0 comments

susana pasar tani di stadium melawati, shah alam
Read more...

Monday, July 7, 2008

Tandas Awam di Pasar Tani ,Kelana Jaya macam 'Silakak"

0 comments

Surau yang tak terurus takda tirai untuk wanita solat

Ntah apa la punya kesedaran sivik yang tak ada , baik orang awam atau pentadbir Komplek Pasar Tani , di Kelana Jaya ini sampai toilet dan bilik solatnya macam tempat pembuangan sampah.

Toilet yang sangat kotor, uwekkkkk
Read more...

Pasar Malam Kinrara, Puchong

0 comments
Kiosk Steamboat Percubaan


Saffron Steamboat di Pasar Malam Kinrara, Puchong...



Read more...

Ibnu Taharim long times ago

0 comments

Read more...

Friday, July 4, 2008

Bosan!!!!- Meh dengar si kuden neh berkaraoke....

0 comments
Sedap la sore minah kuden nih !! Betol la suara wanita tu "Aurat"..tak boleh di dengar selalu.



Mas Joko - Kudin

Read more...

Thursday, July 3, 2008

Murah,Sedap dan Banyak...

0 comments
"Murah, Sedap dan Banyak"

Inilah moto perniagaan terbaru ku, semalam ku berfikir sehingga ku tidak sedar jam dah menunjukan pukul 4 pagi. Entah ku sendiri tidak begitu pasti berbaloikah ku luangkan masa untuk berfikir, tapi bila ku bangun dari tidur pukul 6.30 pagi tadi, satu idea muncul di kepala ne, tentang bende "Murah,Sedap dan Banyak".

Oleh kerana bende ne masih dalam kepala otak, maka ku belum putuskan untuk menyiarkan disini sehinggalah ia benar-benar sudah sedia di laksanakan.

Apa yang pasti produk ke-2 hasil inovasi berasaskan "Air" ini akan muncul di pasaran bulan hadapan. Nantikanlah kemunculannya.
Read more...
Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards