Pages

 

Sunday, June 29, 2008

SaffronRice di Pasar Tani Mega , Kelana Jaya

0 comments


28/06/08, pukul 4.30pagi saya bangun, bersiap-siap ke Pasar Tani,Kelana Jaya di bawah tajaan FAMA selangor,



Membawa masuk beras baru dari Iran, yang dinamakan Saffron Rice. Pertama kali berada di pasar tani seawal jam 5.30pagi agak kekok jugak. Tambahan pulak dalam keadaan yang tidak kenal sesiapa. Demi mencari pengalaman sebagai peniaga pasar tani ku teruskan jua.
Jam menunjukkan pukul 6.00 pagi pergi solat subuh dulu lah.



Dalam jam 6.50 pagi suasana di pasar tani ini semakin ramai di penuhi pengunjung yang berbilang bangsa.

Dalam pukul 7.45 pagi baru ada cutomer pertama yang membeli, cuma sekotak yang berisi 6 container beras dengan setiap satu seberat 220gram. dengan setiap satunya berharga RM7.00

Hurmm seronok jugak meniaga pasar tani hari, hasilnya agak lumayan jugak. Alhamdulillah.

Asal dan tujuan awal menyertai promosi FAMA di pasar tani ini hanyalah untuk memperkenalkan produk beras baru ini sebelum ianya memasuki pasaran secara besar-besaran penghujung tahun ini.



Pasar tani ini di tutup pada pukul 1.00 tgh hari. Penat tapi Puas
Read more...

Thursday, June 26, 2008

Seharian di kampungku

0 comments
Dah lama aku tidak pulang ke kampung halaman, semalam (24/5/2008) balik jengok umah yang di beli tapi tak di duduki, sambil menlihat susana kampung yang sudah lama kutinggalkan,Nama kampung aku ini ialah Kg Kubu Gajah, Semanggol, Perak...hari ini malas nak tulis apa-apa just letak gambar aja:


Rumahku yang sudah lama aku tinggalkan...sejak dari beli dahulu tahun 2007. Tapi masih terjaga rapi , meskipun sekali sekala ku pulang. Rumah aku neh di beli dengan harga Rm126,000, murahkan !!?? Semi D tuh, yer la kat kawasan kampung. Kalau kat KL mau mahal gile regenyer, rumah ini didirikan di kawasan tanah sawah padi dan kemudian tanah tersebut di convert menjadi tanah perumahan. Kalau tak silap aku ada lebih kurang 4 rumah bungalow ,8 buah rumah Semi D dan lebih 40 rumah teres di bina di kawasan perumahan aku neh.


Nama jalan nak masuk rumah ku

Tepi umah yang masih dalam proses pembersihan

Ruang tamu umah yang baru ada TV kecik n Frame Gambar Batik sumbangan kakak aku sendiri.
Ruang Dapur yang baru ada seketul dua peralatan dapur.
Bilik tidur aku yang sudah lama tak kutiduri

Sudut halaman rumah yang masih belum ada apa2 lanskap menarik.


Halaman belakang rumah, sempat tanam pokok pisang jek

Pokok ciku yang aku tanam setahun yang lalu, ritu dah ada buah yang masak, tapi tak sempat makan dah jatuh bawah

Ni pokok Gajus @ Janggus, aku tanam jugak pokok neh , buah nyer kalau buat masak pajeri hurmmm sedap giler
Pokok Mangga pun aku tanam jugak
View menarik yang boleh dilihat dari rumah aku iaitu kawasan tanaman padi yang luas dan menghijau


Kawasan Peranginan Bukit Merah Lake Town Resort yang berhampiran dengan rumah dan kampung aku.

Ni gambar kawasan tanah perkuburan , tempat di mana Pusara Arwah Ibuku disemadikan, aku mengambil kesempatan mengunjungi pusaranya disetiap kali kepulanganku.

Read more...

Monday, June 23, 2008

(CP) Jangan Kahwini ....

0 comments


“Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah."


Wanita Ananah:banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.
Wanita Mananah:suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.

Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.
Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli
Read more...

Saturday, June 21, 2008

Kenapa Ko Meniaga Malam ?

0 comments
Steamboat Saya


Pagi tadi minum dengan rakan yang baru pulang dari NY, seronok sungguh kami bercerita tentang masa silam. Zaman sekolah dulu zaman yang paling best sekali. Zaman yang tak mungkin kembali. Dalam dok sembang-sembang "buhung" kata orang kedah, tiba2 dia tanya aku kenapa ko meniaga mlm pulak? tak cukup ker dengan apa yang ko ada? Huh?

Kokokkok, saya gelak jek..

Saya cakap kerana kewajipan dan tuntutan. Kita jangan jadi pemalas, bila kita sudah berada di zon yang selesa biasanya kita sudah tidak mahu melakukan apa2 lagi. Kita cuma maintain dengan apa yang ada. Kita tidak berani dan mahu berusaha lagi. Itu pendapat sayalah.

Apabila membincangkan soal "kenapa berniaga ini?" sebenarnya panjang sekali kalau nak di debatkan, ia akan bersangkut paut dengan soal perilaku kita. Maju mundur kita yang mungkin perbincangan itu akan menyentuh soal kelemahan diri kita.

Ada mungkin yang marahkan saya seperti sebelum ini yang menyalahkan saya mengutuk bangsa sendiri. Saya katakan saya bukan mengutuk tetapi mengkritik, biarpun pedas tapi satu kritikan yang membina.

Saya heran kenapa yang lemahnya banyak bangsa kita. Kita cuma kuat dari segi politik, dari segi pangkat, tapi hakikatnya kita tidak punya apa2. Kita adalah Pegawai Besar di Jab Kerajaan , tapi rumah ,tanah tidak ada. Usah bercerita pasal pegawai besar. sebab bilangannya sedikit. Kita bercakap tentang bangsa kita yang ramai tu, yang dah bertahun2 keje sebagai operator kilang, kerani2, balaci2 sapa2 pun.

Pagi tadi masa sambil minum, aku terfikir, berduyun-duyun kaum cina pegi pasar pagi, joging dan minum2 sambil bergelak ketawa. Dan dalam masa yang sama jugak aku terpandang berduyun2 anak bangsa kita berpakaian kemas, ada yang beruniform menunggu bas , mungkin nak pegi keje. Kita bersusah payah bekerja untuk sapa agaknya ya. Duit gaji cukup2 makan. Lepastu mengeluh. Tapi hakikatnya jalan keluar ada dihadapan tapi tak buat apa pun. Kaum cina dan india tok sah cakap la. Dah maju 20-30 tahun kehadapan. Kita bangsa melayu baru nak bermula. Bengong!! cakap jek pandai. apa pun tarak....

Kedai runcit bawah apartment aku neh ada 2 bijik, semuanya dimiliki oleh bangsa Aceh. Nak bukak restoran kena bersaing dengan kedai mamak. Nak bukak kedai runcit jgn cakap la. Orang kita neh,Sorang bukak gerai nasi lemak, semua nak bukak gerai nasi lemak pastu sorang2 tutup. Bodoh!! ilmu kurang tapi tak mo belajar. Pemalass..cakap aja pandai.

Nak bergaya lebeh, baru pandai sket dah berlagak macama apa jek. Orang kite neh la. Sapa yang paling banyak "merempit" ?, Sapa paling banyak jadi operator kilang? Sapa paling banyak jadi kerani? Sapa paling banyak jadi promotor2? sapa paling banyak jadi tukang sapu sampah? semua orang2 neh bekerja untuk sapa banyak ? Untuk orang lain , untuk orang2 yang pagi2 pergi berjoging, malam2 pergi shoping kat london, kat china kat hongkong. Kita berkerja siang dan malam untuk mereka, banyak untuk mereka yang dapat kat kita cuma sikit jek. Tu pun nak berlagak, masih nak bangga diri. "Aku bekerja kat Bank", "Aku berkerja kat Telekom" "Aku bekerja kat company MNC" . Dengan bangganya . Tapi cuba tanya berapa saving dalam akaun ? Berapa banyak umah ko ada? Berapa ekar tanah ko ada? Tak ada , kalau ada pun mungkin tanah pusaka. Kalau ada umah pun umah sewa.
Atas sebab2 inilah kita semua patut berniaga,siang dan malam...9/10 rezeki kan banyak dalam pernigaan, kenapa kita masih bodoh nak berebut yang 1/10 tuh...

Wahai anakku, belajar rajin2 yer biar sampai boleh KEJE kat company besar ye >>> Wahahi anakku, belajar rajin2 yer biar sampai BELI company besar ye >>> FIKIRLAH bezanyer....
Read more...

Monday, June 16, 2008

Data Bukti Kerajaan Selesa Dengan Kenaikan Harga Minyak Mentah

0 comments
Data daripada Bank Negara Malaysia dan Pembendaharaan Negara membuktikan bahawa Kerajaan sebenarnya selesa dan mewah akibat kesan kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia.


Data Pembedaharaan menunjukkan kenaikan pendapatan hasil kerajaan melonjak semenjak Abdullah Ahmad Badawi menerajui negara dan lonjakan ini adalah disebabkan kenaikan hasil yang diperolehi kerajaan menerusi


• Cukai Langsung dari Cukai Pendapatan Syarikat Petroleum yang meningkat dari RM 11.5 B pada tahun 2004 kepada RM 20.7 B dalam tahun 2006.• Cukai Tak Langsung dari Duti Eksport Petroleum yang meningkat dari RM 1.5 B pada tahun 2004 kepada RM 2.3 B pada tahun 2006.• Hasil Bukan Cukai – Dividen Petronas daripada RM9.1 B dalam tahun kewangan 2004 yang melonjak 100% kepada RM18.0 B pada tahun berakhir 2006.• Hasil Bukan Cukai – Royalti Petroleum dan Gas yang meningkat dari RM2.5 B pada tahun 2004 kepada RM4.2 B pada tahun 2006.(Data di atas diperolehi dari sumber Pembedaharaan Negara dan boleh di lihat umum di http://www.treasury.gov.my/view.php?ch=24&pg=183&ac=1443&fname=attachment&dbIndex=0).




Bagaimanapun, Data daripada Bank Negara Malaysia menunjukkan perbelanjaan kerajaan untuk subsidi tidak melonjak dengan ketara akibat daripada kenaikan kenaikan harga minyak di pasaran dunia. Data Bank Negara menafikan hakikat yang cuba diutarakan oleh kerajaan bagi menaikan harga bahan bakar untuk kenderaan di Malaysia.
(Data Bank Negara boleh di lihat di http://www.bnm.gov.my/files/publication/msb/2007/11/pdf/6.3.pdf)
(Walaupun data berakhir pada tahun 2006, tetapi kita boleh bayangkan trend di antara kenaikan harga minyak dan peningkatan perolehan kerajaan apabila pasaran minyak mentah dunia terus melonjak pada tahun 2007 dan 2008.)



Untuk keterangan lanjut : sini



Read more...

Sunday, June 15, 2008

Perutusan Sampena Ulang Tahun Ke Lahiran Ke 32

0 comments
Assalamualaikum wth,

Bismillahirohmanirohim, Alhamduillah hilazi arsalarasulalahu bil huda wadinil haq,

Bersyukur kepada Allah Swt atas kelahiran Ibnu Taharim pada hari ini dalam tahun 1976. Dalam tagisan kegembiraan menyambut kelahiran Ibnu Taharim setelah beberapa jam di susuli dengan tagisan kesedihan atas pemergian Ibu Ibnu Taharim. Allahuakbar, Allah Maha Besar yang menentukan kejadian kelahiran dan ajal.

Al Fatihah - Buat Ibuku yang tercinta (Siti Bedah Binti Ahmad) yang genap 32 tahun pemergiannya.
Read more...

Wednesday, June 11, 2008

Steamboat saya sudah beroperasi di puchong....sila la datang

1 comments

Setelah mengambil masa hampir 2 bulan, maka apa yang di rancang telah di sempurnakan, Kiosk Steamboat , yang menggunakan jenama "saffron steamboat" , beroperasi dari pukul 8.00mlm hingga 12.00 malam, di Kiosk Mpsj , Bandar Puteri Puchong.
Kiosk steamboat milik saya dan cetuskan oleh saya ini adalah satu satunya kioks steamboat melayu yang beroperasi di bandar puteri puchong.


Dengan lafaz "Bismillahirohmanirohim" akhirnya kiosk yang kecil ini dapat di sempurnakan pembukaan pada hari Isnin ,9 Jun 2008 pada jam 8.00 mlm.
Alhamduillah pada hari pertama operasi sudah menampakkan sambutan dari pembeli yang lalu lalang disitu.

Read more...

Friday, June 6, 2008

Kesusahan yang melampau...

0 comments
Sepanjang perjalanan pulang dari kuala terengganu, aku melihat beberapa perkampungan yang kecil di temerloh. Agaknya bagaimana mereka menerima berita tentang kenaikan harga minyak ini ya. Barangan lain sudah tentu akan naik juga. Hari ini ketika aku menulis tentang perkara ini beberapa syarikat pengangkutan sudah mengumumkan kenaikan harga tambang dan charge pengangkutan mereka bagi mengimbangi kos operasi mereka.

Apa yang pasti kadar inflasi pasti akan melonjak tinggi, Logik kah kita adalah sebuah negara pengeluar minyak tapi punyai tarif minyak yang tinggi berbanding dengan negara pengeluar yang lain. Alasan harga minyak dunia meningkat dn kerajaan sudah tidak mampu menanggung subsidi minyak.
Read more...
Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards