Pages


 

Saturday, June 19, 2010

Definasi Propaganda

0 comments



Mungkin ramai antara kita tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan 'Propaganda' ini kerana kita melihat masih ramai antara kita yang jarang mengkaji setiap maklumat atau info atau berita yang tersebar samada propaganda atau sesuatu yang benar.

Berikut di sertakan maksud propaganda yang diambil dari wikipedia sebagai rujukan kita semua.

Propaganda
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Gambaran "Anarkis Eropah" cuba merentungkan Patung Liberty ketika First Red Scare.

Poster Daerah Tentera Laut Ketiga Belas, Tentera Laut Amerika Syarikat, yang memaparkan seekor tikus melambangkan Jepun, menghampiri jerat berlabel "Tentera Darat, Tentera Laut, Orang Awam" berlatarkan peta Alaska.


Propaganda merupakan mesej-mesej bersepadu yang bertujuan mempengaruhi pendapat atau kelakuan orang ramai. Berbanding dengan menyalurkan maklumat tanpa berat sebelah, propaganda dalam erti kata paling asasnya menyediakan maklumat dengan tujuan mempengaruhi masyarakat.


Propaganda sering memilih fakta-fakta dengan teliti (iaitu menipu melalui penyingkiran) untuk menggalakkan sintesis yang tertentu, ataupun menokok tambah agar menimbulkan maklum balas yang lebih beremosi daripada rasional kepada maklumat yang diberi. Hasil yang diingini ialah perubahan dalam penceritaan kognitif mengenai subjek oleh kumpulan sasaran untuk melanjutkan agenda politik.

Propaganda ialah cubaan sengaja yang sistematik untuk membentuk persepsi, memanipulasi kognisi, dan mengarahkan kelakuan agar mencapai maklum balas yang melanjutkan tujuan yang diingini penyebarnya.

—Garth S. Jowett and Victoria O'Donnell, Propaganda and Persuasion

Asal-usul
Perkataan "propaganda" berasal dari nama Latin Congregatio de Propaganda Fide ("Jemaah Penyebaran Agama"), iaitu jemaah yang diasaskan oleh Paus Gregory XV pada tahun 1622. Jabatan pentadbiran paus ini ditugaskan menyebarkan agama Katolik dan mengawasi hal ehwal gereja dalam lingkungan wilayah mubaligh.

Kata sifat Latin propaganda yang merupakan satu bentuk gerundif bagi kata kerja propago (dari pro- "ke hadapan" + *pag-, kata akar pangere "mempercepatkan"), bererti "yang perlu disebarkan" dan tidak membawa apa-apa konotasi penerangan, tidak kira mengelirukan atau sebaliknya. Erti modennya dipakai sejak Perang Dunia I, dan lama-kelamaan berkait rapat dengan politik juga.

Helaian muzik lagu "We Are All Loyal Klansmen" Ku Klux Klan, 1923
Poster pergerakan Skandinavisme abad ke-19[sunting] Teknik
Lihat juga: doublespeak, cult of personality, spin (politics), demonization, dan factoid

Arus media utama yang digunakan untuk menyebarkan mesej propaganda termasuk akhbar, laporan kerajaan, penyemakan sejarah, junk science, bahan bacaan, risalah, filem, radio, televisyen dan poster. Bagi radio dan televisyen, propaganda wujud baik melalui rancangan berita, hal ehwal atau wawancara, mahupun dalam bentuk iklan, pesanan khidmat masyarakat atau advertorial.


Kempen propaganda selalu mengikut corak penyebaran strategik untuk mengindoktrinasikan kumpulan yang disasarkan. Ini boleh dimulakan dengan penyebaran ringkas seperti risalah yang dijatuhkan dari kapal terbang atau iklan. Biasanya mesej-mesej ini mengandungi arahan-arahan untuk memperoleh maklumat lanjut melalui laman web, talian hangat, rancangan radio dan sebagainya (serupa dengan tujuan pemasaran produk dan sebagainya).


Strategi ini bertujuan mengubah individu dari penerima maklumat menjadi pencari maklumat melalui pengukuhan, diikuti pencari maklumat menjadi pemimpin pendapat melalui indoktrinasi.

Pelbagai teknik yang berasaskan kajian psikologi sosial digunakan untuk menjana propaganda. Kebanyakan teknik-teknik yang sama boleh dianggap sebagai falasi logik, kerana penyebar propaganda menggunakan hujah yang adakalanya meyakinkan tetapi tidak semestinya tepat.

Analisa kaedah-kaedah penyebaran mesej propaganda agak mengambil masa. Kerja penyebaran propaganda itu penting tetapi jelasnya strategi penyebaran maklumat hanya menjadi strategi propaganda apabila digandingkan dengan mesej propaganda. Oleh itu, adalah penting sekali untuk mengenal pasti mesej-mesej sedemikian untuk mengkaji cara-cara mesej berkenaan disebarkan. Berikut adalah sebilangan teknik menjana propaganda:

"Paus itu Anti-Al-Masih" - cetakan propaganda 1521 oleh Lucas Cranach Tertua, digunakan oleh Martin Luther.Ad hominem

Ungkapan Latin yang membawa erti menyelar lawan itu beranding menyangkal hujah-hujahnya.



Ad nauseam
Pendekatan hujah ini menggunakan pengulangan idea tanpa henti-henti. Suatu idea, terutamanya slogan ringkas, jika diulang banyak kali, boleh terasa seperti benar. Pendekatan ini lebih berjaya apabila sumber media terhad dan dikawal oleh penyebar.
Argumentum ad verecundiam
Tarikan melalui kekuasaan menggunakan tokoh-tokoh penting untuk menyokong pendirian, idea, hujah, atau tindakan.

Argumentum ad metum
Tarikan melalui ketakutan bertujuan meraih sokongan dengan menanamkan kekhuatiran dan kecemasan pada rakyat umum, sebagai contoh, Joseph Goebbels menggunakan Germany Must Perish! Theodore Kaufman untuk mendakwa Pihak Berikat cuba menghapuskan oramg Jerman.



Sertai yang menang
Tarikan "sertai yang menang" dan "kemenangan terjamin" cuba menggesa penerima agar menyertai penyebar propaganda dan mengambil tindakan yang "diambil semua orang lain."

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen. Saya amat menghargainya.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards