Pages


 

Sunday, September 14, 2008

Bukan senang nak senang...

3 comments


Dah lama rasanya tidak update blog ni, minta maaf agak sibuk sedikit dengan 'niaga jalanan' di bulan puasa ini.

Dugaan yang dilalui cukup besar, puasa dan berpanas...

Hari pertama berniaga di Bazaar Ramadhan Stadium Shah Alam memang best, ramai yang beli, kebetulan ari tu hari isnin dan cuti umum, memang ramai tak sampai sejam habis semua burger di jual. Masuk hari kedua hanya beberapa bijik yang laku, cabaran dan dugaan betul. Pekerja2 hampir2 berputus asa mereka.Ada yang macam malu. Terpaksalah kena bagi motivasi. Semangat mereka dah down. Bukan senang nak senang, kalau berniaga itu mudah dah tentu semua orang berniaga. ..

Di sebelah kami, ada gerai menjual murtabak, tak kurang dari 200 bijik telur dalam raga mereka yang kami nampak , pukul tujuh tinggal 2-3 bijik aja, tak kurang dari 200 bijik murtabak mereka jual, tapi mereka sudah lama , dah 5 tahun berniaga, dah tahu sepak terajang dunia niaga.

Di hadapan kami ada satu gerai baru, produk bunyik mcm baru, "Papa John" berasal dari " Roti John" , masyaAllah beratur orang nak membelinya, satu hari aku minta pembantu aku beratur membelinya, sebab aku nak tahu apa yang sedap sgt sampai org beratur membelinya. Setelah hampri 1 jam setengah baru pembantu aku dapat. Bila dah berbuka puasa , kami pun mencuba beramai2. Rasa mcm roti john biasa aja,. Besoknya aku nak lihat sendiri bagaimana 'papa john' tersebut di proses. Owh ada sedikit kelainan dari roti john biasa, pertama roti yang di gunakan kedua ada tambahan daging di tabur di atas roti yang telah di bakar itu dan ketiga saiz mayonese dan sosnya agak besar gulungannya nampak begitu menarik. Dan yang keempat, mentaliti pembeli yang beratur tu membuatkan orang lain juga ingin beratur untuk mencuba.

Sapa2 yang ada mengunjungi bazaar ramdhan di stadium shah alam boleh melhat sendiri.

bersambung....

3 comments:

AquaDolf said...

salam

sy juga bekerja sendiri..rasanye lebih puas berniaga.

utk orang lama mcm IT, mmg boleh sy jadikan rujukan nih.

sy letak blog ni dalm blogroll kitorang ye.tq

Seng Wani said...

ye bro, tq

Seng Wani said...

makacih

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen. Saya amat menghargainya.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards