Pages


 

Tuesday, July 22, 2008

Mengurangkan Kebergantungan

1 comments




Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi membaca blog yang tidak sepertinya ini, walaupun tidak banyak komen yang di beri tetapi ini sahaja yang mampu di sajikan buat tatapan diri dan rakan-rakan sekalian. Bukan kerana apa, kita tidak tahu apa akan jadi besok, entah ada entahkan tidak kita ini. Allah sahaja yang Maha Tahu.

Saya baru pulang dari Pasar Tani di Bandar Kinrara. Hari ini jualan agak berkurangan berbanding minggu lepas. Mungkin tabiat dan pengurangan kuasa beli dari pengguna. Kebanyakan dan rata-rata peniaga-peniaga berkata begitu.

Saya ingin membincangkan perkara yang berkaitan dengan istilah "Kebergantungan" atau "Bergantung". Saya rasa kita semua faham apa yang saya maksudkan. Samada apa jua keadaan ada diantara kita yang bergantung tak kiralah dalam bidang apa, ekonomi atau hidup, dengan orang lain atau dengan benda-benda lain.

Apakah patut kita bergantung kepada orang lain? Saya dulu masa kecik2 pun bergantung dengan orang lain. Sebab saya tak tahu apa2, Tapi sekarang dah besar, kdg2 masih juga ada sikit kebergantungan dengan orang lain. Itu yang saya sedang usahakan agar terus tidak bergantung dengan orang lain.

Dalam ekonomi, saya rasa kita harus cuba kurangkan terus kebergantungan dengan orang lain. Sebagai contoh, kita terpaksa membeli hampir kesemua barang keperluan harian kita dari orang lain. Sebagai contoh beras,ikan,ayam,daging dan sebagainya. Saya sebenarnya nak menjurus kepada satu perkara khusus, yang saya maksudkan ialah kita membeli dari orang yang bukan melayu Islam, tak kiralah membeli untuk kegunaan kita sendiri atau membeli untuk menjualnya semula. Bukan bermaksud kita jangan membeli, tapi kita cuba mengeluarkannya sendiri. Mungkin kat belakang2 rumah kita masih ada tanah2 yang terbiar ker, boleh ditanam dengan tanaman makanan, atau digunakan sebagai tempat menternak ayam atau ikan.

Kalau dahulu pertanian ini di panggil pertanian sara diri. Yer la sebab kita bukan ada tanah besar pun. Tapi kalau kita manafaatkan InsyaAllah mampu memberi hasil yang lumayan. Dalam industri pembekalan alatan perubatan saya sudah nampak wujudnya usaha kearah pengurangan kebergantungan dimana wujud nama besar seperti IdealCare dahulu di kenali sebagai mutiara medical.

Perkara ini timbul bila saya melihat gelagat pengguna di Pasar Tani, meskipun hampir 100% peniaga pasar tani adalah melayu. Tetapi kebanyakkan sumber masih bergantung kepada orang bukan melayu.

Seperti yang rakan baik saya katakan " ' to go fast you can walk alone, to go far,we have to walk together'. Kita perlu bergabung dan bekerjasama. Dengan cara ini sahaja yang kecil menjadi besar dan yang lemah menjadi kuat.

"Tempat Bergantung Yang Lebih Baik Ialah Allah SWT"

1 comments:

treec00l said...

Setuju, setuju. kite kene saling bergantung dan bantu-membantu. xkira supply atau beli atau bagi pandangan dan nasihat :)

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen. Saya amat menghargainya.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards