Pages

 

Saturday, June 21, 2008

Kenapa Ko Meniaga Malam ?

0 comments
Steamboat Saya


Pagi tadi minum dengan rakan yang baru pulang dari NY, seronok sungguh kami bercerita tentang masa silam. Zaman sekolah dulu zaman yang paling best sekali. Zaman yang tak mungkin kembali. Dalam dok sembang-sembang "buhung" kata orang kedah, tiba2 dia tanya aku kenapa ko meniaga mlm pulak? tak cukup ker dengan apa yang ko ada? Huh?

Kokokkok, saya gelak jek..

Saya cakap kerana kewajipan dan tuntutan. Kita jangan jadi pemalas, bila kita sudah berada di zon yang selesa biasanya kita sudah tidak mahu melakukan apa2 lagi. Kita cuma maintain dengan apa yang ada. Kita tidak berani dan mahu berusaha lagi. Itu pendapat sayalah.

Apabila membincangkan soal "kenapa berniaga ini?" sebenarnya panjang sekali kalau nak di debatkan, ia akan bersangkut paut dengan soal perilaku kita. Maju mundur kita yang mungkin perbincangan itu akan menyentuh soal kelemahan diri kita.

Ada mungkin yang marahkan saya seperti sebelum ini yang menyalahkan saya mengutuk bangsa sendiri. Saya katakan saya bukan mengutuk tetapi mengkritik, biarpun pedas tapi satu kritikan yang membina.

Saya heran kenapa yang lemahnya banyak bangsa kita. Kita cuma kuat dari segi politik, dari segi pangkat, tapi hakikatnya kita tidak punya apa2. Kita adalah Pegawai Besar di Jab Kerajaan , tapi rumah ,tanah tidak ada. Usah bercerita pasal pegawai besar. sebab bilangannya sedikit. Kita bercakap tentang bangsa kita yang ramai tu, yang dah bertahun2 keje sebagai operator kilang, kerani2, balaci2 sapa2 pun.

Pagi tadi masa sambil minum, aku terfikir, berduyun-duyun kaum cina pegi pasar pagi, joging dan minum2 sambil bergelak ketawa. Dan dalam masa yang sama jugak aku terpandang berduyun2 anak bangsa kita berpakaian kemas, ada yang beruniform menunggu bas , mungkin nak pegi keje. Kita bersusah payah bekerja untuk sapa agaknya ya. Duit gaji cukup2 makan. Lepastu mengeluh. Tapi hakikatnya jalan keluar ada dihadapan tapi tak buat apa pun. Kaum cina dan india tok sah cakap la. Dah maju 20-30 tahun kehadapan. Kita bangsa melayu baru nak bermula. Bengong!! cakap jek pandai. apa pun tarak....

Kedai runcit bawah apartment aku neh ada 2 bijik, semuanya dimiliki oleh bangsa Aceh. Nak bukak restoran kena bersaing dengan kedai mamak. Nak bukak kedai runcit jgn cakap la. Orang kita neh,Sorang bukak gerai nasi lemak, semua nak bukak gerai nasi lemak pastu sorang2 tutup. Bodoh!! ilmu kurang tapi tak mo belajar. Pemalass..cakap aja pandai.

Nak bergaya lebeh, baru pandai sket dah berlagak macama apa jek. Orang kite neh la. Sapa yang paling banyak "merempit" ?, Sapa paling banyak jadi operator kilang? Sapa paling banyak jadi kerani? Sapa paling banyak jadi promotor2? sapa paling banyak jadi tukang sapu sampah? semua orang2 neh bekerja untuk sapa banyak ? Untuk orang lain , untuk orang2 yang pagi2 pergi berjoging, malam2 pergi shoping kat london, kat china kat hongkong. Kita berkerja siang dan malam untuk mereka, banyak untuk mereka yang dapat kat kita cuma sikit jek. Tu pun nak berlagak, masih nak bangga diri. "Aku bekerja kat Bank", "Aku berkerja kat Telekom" "Aku bekerja kat company MNC" . Dengan bangganya . Tapi cuba tanya berapa saving dalam akaun ? Berapa banyak umah ko ada? Berapa ekar tanah ko ada? Tak ada , kalau ada pun mungkin tanah pusaka. Kalau ada umah pun umah sewa.
Atas sebab2 inilah kita semua patut berniaga,siang dan malam...9/10 rezeki kan banyak dalam pernigaan, kenapa kita masih bodoh nak berebut yang 1/10 tuh...

Wahai anakku, belajar rajin2 yer biar sampai boleh KEJE kat company besar ye >>> Wahahi anakku, belajar rajin2 yer biar sampai BELI company besar ye >>> FIKIRLAH bezanyer....

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen. Saya amat menghargainya.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards