Pages


 

Friday, May 16, 2008

Malayu bunuh Melayu....."Melayu" ???!!!!

0 comments
Blog ni masih berkisar tentang diri penulis blog ini, walaupun pada awlnya ianya dibuka untuk membahasakan isu-isu semasa.

Tetapi oleh kerana tidak ada ruang lain, dan disebabkan perasaan malas nak buat blog lain ,maka disini jugak la diterjemah apa yang ingin diperkatakan meskipun blog ini kelihatan sudah bercampur aduk dengan pelbagai isu.

Hari ini saya ingin membicarakan isu yang saya kira agak sensitif jugak. Maaf seandainya para pembaca sekalian menemui bahasa-bahasa yang agak kurang ajar di blog ini. Sekadar sebagai hiasan tulisan yang tidak "berpendidikan" yang tidak begitu terurus ini.

Semalam saya dihubungi oleh salah seorang kenalan lama. Kenalan yang dahulunya berada di bidang yang sama (Medical). Saya sendiri tidak tahu dia yang telefon ini berikutan beliau menggunakan no telefon yang berlainan. Entah dari mana pun saya tidak tahu yang dia tahu saya sudah mempunyai perusahaan sendiri. Tapi saya cukup terguris bila dia mengatakan yang saya punyai web yang "gah" tapi belum tentu punyai peluang yang bagus. Malah dia jugak turut mengatakan susah untuk berjaya sebab banyak persaingan (walau dia meminta saya menolongnya untuk mendapatkan product exclusive agency).

Malah ada banyak lagi perkataan beliau yang saya kira bisa membunuh semangat saya untuk meneruskan perusahaan saya yang masih kecil ini.

Tapi tidak bila saya berjumpa dengan rakan saya yang juga dalam bidang perubatan yang berbangsa cina ini. Rakan saya yang saya namakan Mr Yap ini begitu menyokong saya berada di dalam bidang ini. Malah beliau banyak memberi tips bagaimanan untuk berjaya. Beliau juga ada menyentuh isu malayu yang kira amat betul. Orang melayu "penakut dan pemalas" . Nak senang saja, nak senang cepat, tak nak berusaha lebih, katanya dalam satu pertemuan di sebuah restoran berhampiran rumah saya.

Dia juga memberi pendapat , kenapa begitu ramai melayu yang menduduki tahta "Operator Pengeluaran" di kebanyakan kilang dinegara ini. Sebabnya ialah mereka 'Sangat Pemalas dan Penakut" . Orang melayu adalah rakyat negara ini,dilahirkan disini tapi tapi kuli sebab orang melayu penakut dan pemalas, nak senang cepat. Tak sanggup mengambil risiko. Maka jadilah kuli walaupun tak suka. Tapi dah malas nak fikir dan penakut nak berubah. Jadilah kuli sampai ke hari tua.

Lihat orang bangsa lain, indonesia contohnya, sanggup meredah lautan ,menyabung nyawa berada dibangunan tinggi. Akhirnya bangsa mereka ini sekarang sudah kelihatan punyai kekuatan untuk memonopoli perniagaan dan kawasan perniagaan penting di ibu kota.

Tapi orang melayu nak meniaga goreng pisang pun tak mampu nak beli payong. Kalau mampu pon tak berani nak meniaga.

Orang cina datang kesini asalnya sebagai pelombong-pelombong bijih timah. Tapi hasil usaha yang tidak mengenal jemu kini orang cina banyak mengusai sektor peniagaan di negara ini. Orang melayu cuma terselamat sebab hak keistimewaan orang melayu di jamin perlembagaan negara. Tapi hakikatnya apa yang orang melayu ada. Perlembagaan hanya jaminan. Tapi orang melayu tetap tak punyai kekuatan apa-apa.

Saya melihat kepada skop yang lebih luas. Dimana orang cina sekarang ini begitu mementingkan aspek kekeluargaan dimana proses pembesaran kekeluargaan di lakukan dengan begitu berhemah. Sedangkan orang melayu banyak yang buang anak,buang generasi. Tidak pernahkan kita terfikir akan bilangan bangsa melayu yang mungkin berkurangan akibat pertambahan bilangan bangsa lain.

Saya tidak berniat mempersoalkan semangat 'bangsa'. Tetapi perkara ini jarang dianggap serius. Kita kena ingat negara kita mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dia mana siapa yang punyai kuasa majoriti akan punyai kuasa memerintah. Undang-undang boleh diubah dengan kuasa parlimen. Saya tidak kisah kalau kuasa parlimen dikuasai oleh orang Islam yang mungkin juga berbangsa cina atau india, asalkan mereka (cina dan india) beragama islam. tidak mengapa. Tapi bagaimana kalau dikuasai oleh orang yang bukan islam?

Bekas bos saya juga dahulu bilamana saya berkerja denganya begitu lantang bercakap soal bangsa melayu. Tetapi apabila saya mengambil keputusan untuk turut sama berkecimpung dalam bidang yang sama sebagai pemain (player) /perusaha. Saya dianggap pula sebagai musuh, malah beliau mengambil langkah memburuk-burukan saya ruang pasaran. Saya melabel beliau sebagai seorang yang berniat "Membunuh" saya . Dia orang Malayu saya orang Melayu . Malayu bunuh Melayu...saya pun "Melayu".

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen. Saya amat menghargainya.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards