Pages


 

Saturday, April 26, 2008

Mereka Berniaga Juga..

0 comments
Cerita kali ini ialah pasal "berniaga".



Si A dan Si B berniaga "Nasi Lemak". Si A berniaga dari pukul 5ptg hingga pukul 7ptg kira-kira 2 jam, Si B berniaga dari pukul 7ptg hingga pukul 12mlm. Si A dan Si B berniaga di lokasi yang hampir sama tetapi agak jauh sedikit jarak perniagaan mereka. Si A dan Si B menggunakan modal pusingan yang sama,kaedah dan menu yang sama.

Namun keputusan yang diperolehi oleh mereka tidak sama di mana Si A mendapat hasil jualan sebanyak myr130.00 manakala Si B mendapat hasil jualan sebanyak myr70.00 dimana silapnya? Kenapa keputusan hasil jualan mereka berbeza sedangkan mereka menjual nasi lemak yang sama menggunakan kaedah dan menu yang sama.

Melalui pemerhatian saya, satu faktor yang tidak di perhatikan disini ialah faktor persekitaran dan trend kawasan tersebut. Dimana waktu 5ptg hingga 7ptg ialah waktu dimana adanya "Demand". Demand yang saya maksudkan disini ialah pada waktu tersebut ialah waktu para pelanggan lapar dan baru pulang dari tempat pekerjaan mereka. Tetapi waktu SI B berniaga dari pukul 7ptg hingga 12mlm adalah waktu tidad DEMAND iaitu waktu pelanggan sudah makan dirumah atau waktu pelanggan sudah mahu tidur.


Dalam hal ini dan mengikut prinsip pemasaran ada 4 perkara iaitu PRODUK,PRICE,PLACE(TIMING) & PROMOTION, dalam keadaan mereka (Si A & Si B) Si B telah berniaga pada masa yang salah iaitu waktu operasi perniagaan mereka tidak sesuai.

Perkara-perkara seperti ini jarang diperhatikan ini kerana kebanyakan dari kita berniaga cuma pada minat tetapi tidak pada ilmu dan pengetahuan berniaga. Itu sebabnya kadang-kadang kita gagal dalam perniagaan kita.

Kita harus "buat barang yang boleh dijual" bukan "jual barang yang boleh di buat".

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen. Saya amat menghargainya.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards