Pages


 

Friday, October 19, 2012

" Seng Wani " sepanjang 15 tahun...( 1997 - 2012 )

0 comments
 "SENG WANI" ,Beliau bukan dikalangan manusia pintar dan hebat seperti manusia lain, Beliau lahir dari keluarga yang susah,keluarga kampung, keluarga dan adek beradek yang kurang pendedahan tentang dunia luar atau dalam ertikata lain 'not to educated' .Ini bukan bermakna keluarga yang bodoh dan lemah. Beliau mempunyai satu keluarga yang mempunyai kekuatan ikatan silaturahim yang sangat kuat. Beliau dikelilingi dengan adek beradek yang kuat ikatan kasih sayang. Meskipun dalam sejumlah adek beradek ada yang tidak sehaluan dari pelbagai segi namun dari segi kasih dan sayang sesama adek beradek mereka tetap kuat dan boleh bersatu.

Dari 7 + 4 adek beradek beliau adalah diantara yang paling 'terkeluar' dari arus dan susunan didikan keluarga. Atau dalam erti kata lain beliau sering bertindak diluar dari kotak fikiran dan haluan keluarga. Sejak dari lahir beliau dididik oleh arwah datuk dan nenek. dan tidak selalu bersama dengan ayah. Ini kerana ibu beliau meninggal sejak dari beliau berumur 6 jam . Ibunya meninggal selepas beberapa jam melahirkannya. Oleh kerana berlaku percampuran didikan maka mungkin sebab itu beliau agak lain dari yang lain dalam keluarga.

Kehidupannya dikatakan tidak 'tersusun' seperti adek beradek yang lain. Sejak dari kecil dia suka berdikari. Ketika waktu sekolah rendah lagi. Banyak perkara-perkara yang dikatakan "jangan" oleh orang tuanya tidak terlalu dipedulikan , belaiu lakukan jugak. Ada kesan baik dan ada kesan buruk yang beliau dapat. Oleh kerana beliau berada dalam kelompok keluarga dan masyarakat yang agak kurang pendedahan terhadap dunia luar (dulu ) maka ada diantara perkara yang beliau mahu lakukan itu mendapat tentangan dari keluarga dan rakan-rakan. Beliau dikatakan "degil ". Beliau mengatakan masih belum konfiden cuma beliau merasakan "kedegilan"  itu telah menaikkan dirinya hingga keperingkat ini. Meskipun dia tidak berjaya dan hebat seperti orang lain. Tapi kalau mahu diperhitungkan , dengan kekurangan dan serba tiada , tidak mungkin dan mustahil dia boleh sampai ketahap ini. Ini membuktikan tidak ada yang mustahil jika dengan keizinan Tuhan yang lebih berkuasa dari manusia.

Banyak tindakan yang dikategorikan 'tindakan berani mati' yang beliau lakukan sejak dari dulu, cuma diblog ini saya sekadar ingin kongsikan sedikit sahaja beberapa tindakan yang saya kira adalah tindakan berani yang beliau lakukan, saya katakan "tindakan berani" kerana tindakan beliau ketika itu tidak berani dilakukan oleh orang lain yang setaraf dengannya..ini kerana beliau bukan dikalangan manusia berpendidikan tinggi, masuk universiti pun separuh jalan. Namun di sebabkan tindakan berani beliau di pelbagai bidang memberikan pengalaman kuat buatnya sehingga pernah ideanya di ikhtiraf diperingkat antarabangsa.

1- Mengambil alih perniaagan Kedai Roti di R & R Sungai Perak yang pada ketika itu sudah hampir bankrap ( 1997 )

Mengambil alih perniagaan kedai roti yang pada ketika itu hampir muflis dan hampir ditutup , pengambil alihan ini juga ketika beliau tidak mempunyai sebarang pengalaman menguruskan perniagaan besar.
- Beliau dapat memajukan kedai tersebut dan menukar dari perniagaan roti kepada perniagaan gerai makanan yang mempunyai pekerja seramai 11 orang dengan pendapatan bersih RM30ribu sebulan.
- Setelah 2 tahun beroperasi beliau tidak dapat mempertahankan kejayaan akibat kemelesetan ekonomi 1998, dan telah menyerahkan kembali ke pihak pengurusan PLUS Bhd.
- Risiko yang ditanggung kerugian dan tunggakan gaji kepada pekerja.

2- Menubuhkan Cawangan Parti Politik ( 1999 )

Sehingga menimbulkan sedikit huru hara dan pergolakan yang mengejutkan apabila penubuhan cawangan tersebut telah menyebabkan kekuatan parti lawan lumpuh kerana sudah lebih 20 tahun parti perbangkang tidak boleh bertapak di cawangan tersebut.
- Beliau tidak mengetahui pengehtahuan langsung sebagai ahli politik ,malah dia boleh dikatakan sangat muda pada ketika itu. Penubuhan cawangan parti tersebut telah mendapat liputan luas di surat khabar ketika itu hingga mukanya terpampang di surat khabar tersebut.
- Keadaan tersebut telah menyebabkan beliau menghadapi pelbagai keadaan yang tidak menentu dan sedikit sebanyak telah merubah perjalanan hidupnya..

bersambung di lain post.....

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen. Saya amat menghargainya.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards