Pages


 

Monday, September 13, 2010

Kerja apa ?

0 comments
Sepanjang blog ini di buka pada jun 2010 yang lalu saya di hujani dengan perlbagai soalan melalui blog ini atau facebook dan ada yang bertanya secara terus melalui telefon dan salah satu soalan yang paling banyak di tanya ialah " kerja apa ya ? " . Ya lah barangkali ramai yang muskil apakah pekerjaan saya sebenarnya. Malah soalan tersebut juga di tanya oleh sahabat baik saya yang sudah lama tidak berjumpa.

Saya adalah seorang " Business Man " atau "Ahli Perniagaan" . Kebanyakkan masa saya dihabiskan dengan memikirkan selok belok urusan perniagaan. Seorang ahli pernigaan tidak terhad kepada satu satu pekerjaan, kerana setiap perniagaan yang dilakukkannya adalah menjuruskan kepada apa yang dinamakan pekerjaan. Apabila saya mendapat projek pengurusan bazaar, maka saya adalah pengurus bazaar dan pada ketika itu saya di panggil "pengurus ". Apabila saya mengisi masa lapang dengan berniaga di pasar malam atau di pasar tani , maka pada ketika itu saya boleh dipanggil sebagai " peniaga ". Saya juga terlibat dengan persatuan , yang berjawatan "Yang Dipertua" maka di dalam persatuan saya di panggil "Tuan Yang Di Pertua" , Apa bila saya mendapat projek membekalkan peralatan perubatan ke hospital-hospital kerajaan seperti yang sedang saya lakukan sekarang ini , maka saya di panggil " Supplier " atau "Pembekal" . Apabila saya menjalankan kerja-kerja mencuci bangunan , maka saya ketika itu dipanggil " Tukang Cuci". Apabila saya menulis di blog-blog maka saya boleh dipanggil "Blogger". Dan semua panggilan-panggilan tersebut adalah merupakan suatu pekerjaan.

Lalu apakah pekerjaan khusus yang saya lakukan dan apakah 'tajuk' atau 'title' pekerjaan yang harus saya jawab kepada yang bertanya ini ? Seorang yang terlibat dengan pekerjaan sebagai peniaga sepenuh masa tidak ada pekerjaan khusus. Maka tidak lain dan tidak bukan tajuk yang sesuai diberikan kepada saya bagai melambangkan pekerjaan saya tidak lain selalin dari "Ahli Perniagaan " dalam perlbagai bidang . Jika anda bekerja sebagai kerani di mana-mana sektor maka anda dipanggil "Kerani" , dan sampai bila-bila anda akan di gelar sebagai 'kerani' melainkan anda sudah dinaikkan panggkat. Tetapi bagi saya amat sukar untuk mengekalkan status dan pangkat kerja. Kerana dalam masa setahun lebih dari 6 sektor pekerjaan saya lakukan semuanya berkaitan dengan perniagaan , maka oleh kerana perniagaan itu di punyai oleh saya dan saya tidak bekerja dengan orang lain maka saya boleh di kategorikan sebagai pemilik pernigaan itu oleh yang demikian saya boleh menggelar diri saya sebagai "Ahli Perniagaan" dan itu lah profesion atau pekerjaan saya dari dulu sehingga kini.

Saya tidak nafikan mungkin ramai yang keliru dengan gambar-gambar atau kemunculan saya di pelbagai acara yang tidak sama bidang, sebagai contoh, kelibat saya boleh dilihat di hospital-hospital, di pasar-pasar tani dan pasar-pasar malam, di kementerian pertanian dan kadang-kadang di surau-surau. Lalu ramai yang 'confuse' apa pekerjaan saya sebenarnya? Oleh kerana ruang dan peluang pernigaan saya meliputi pelbagai sektor maka saya sudah pasti akan berada di semua lokasi yang mana saya terlibat dengannya.

Saya berharap dengan penjelasan ini dapat mengurangkan kekeliruan yang timbul sebelum ini. Tidak ada apa pun, dan saya begitu perihatin dengan pembaca-pembaca blog ini dan juga insan-insan diluar sana yang begitu mengambil tahu hal diri saya. Saya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih.

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen. Saya amat menghargainya.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Please note, Some writing and writer in this blog is the result of individual thought.The writers are free to write and give an opinion on an issue raised in accordance with the title of this blog (Seng Wani) which means "The Brave".Thank You and Best Regards